یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
1

حوزه/آئین رونمایی از کتاب «تحولات فکری حوزه علمیه قم (۱۳۵۷_۱۳۰۱)» در جلسه ۴۵۹ بنیاد قم پژوهی با حضور مولف این کتاب و جمعی از علاقه مندان و قم پژوهان در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌ الله علیمحمدی مولف کتاب، در مراسم رونمایی از اثر خود، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه طی سخنانی اظهار کرد: ایده اولیه این کتاب سال ۹۴ مطرح شد و کار نگارش آن تا سال ۱۳۹۶ به طول انجامید، سپس در اختیار انتشارات قرار گرفت تا کار چاپ و توزیع این کتاب انجام شود و تصمیم ناشر بر این شد که همزمان با مناسبت یکصد سالگی بازتأسیس حوزه علمیه قم در ایران از این کتاب رونمایی شود.

وی گفت: بنده به تنهایی نویسندگی این اثر را انجام ندادم بلکه زحمت اصلی نوشتن را سرکار خانم دکتر مرجان برهانی بر عهده داشت که از وی قدردانی می‌کنم.

علیمحمدی به ویژگی‌های این کتاب اشاره و عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی این کتاب در این است که موضوعات مطرح شده در آن، خود دریچه‌ای است برای مسائل جدید و تازه درباره حوزه علمیه قم. در واقع مسائلی که در این کتاب در قالب گفتارهای جداگانه مطرح شده، خود توانایی این را دارد که هرکدام تبدیل به یک کتاب مفصل شوند که امیدوارم در آینده این اتفاق رخ دهد.

وی در ادامه بیان داشت: سیر تاریخی حوزه علمیه در این بازه زمانی به چهار مقطع تقسیم شده است: مقطع اول مربوط به سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۱۵، مقطع دوم از ۱۳۱۵ تا ۱۳۲۳، مقطع سوم از ۱۳۲۳ تا ۱۳۴۰ و مقطع پایانی از ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷.

مولف کتاب تحولات فکری حوزه علمیه قم گفت: در خصوص انگیزه مرحوم شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه برای تأسیس حوزه، در منابع مختلفی اظهاراتی مطرح شده؛ ازجمله برخی معتقد هستند آیت الله میرزا محمد فیض قمی اصلی‌ترین حامی و پشتیبان آن بوده و یا حتی بعضی افراد، خود ایشان را موسس حوزه می‌دانند که مرحوم حائری راه وی را ادامه داده است.

علیمحمدی خاطرنشان کرد: مسائل مختلفی در این باره مطرح است که حتی برخی افراد معتقد هستند علمایی که در قم زندگی‌ می‌کردند یکی از دلایل مهم تاسیس حوزه علمیه بوده‌اند. البته در این زمینه نباید جایگاه شهر قم را نادیده گرفت چون از منظر مختلف قم دارای شرایط خاصی برای این امر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در زمان مرحوم حائری بحران‌های مختلفی از جمله ترویج کمونیسم، جامعه ایرانی را تهدید می‌کرد، اظهار داشت: انزوای روحانیت، حضور بدون مرز جریان روشنفکری، جنگ جهانی و مسائل دیگر ازجمله علل اصلی هستند که شیخ حائری را مصمم به تأسیس حوزه کرد.

مؤلف کتاب افزود: شرایط دینی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ملت در آن زمان در اوضاع نابسامانی قرار گرفته بود و شیخ مؤسس، برای برون رفت از این مشکل به‌دنبال تاسیس حوزه علمیه رفت تا بااستفاده از ظرفیت عالمان دوران، بتواند وضعیت جامعه را به یک نقطه ایده‌آل برساند.

نویسنده کتاب تحولات فکری حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بعد از درگذشت مرحوم حائری، مراجع ثلاث، عهده‌دار زعامت حوزه شدند، اما به جهت تعدد زعیم، رشد و تحولی در حوزه نمایان نشد، گفت: بنده نام این دوران را دوره انتظار فعال می‌نامم زیرا همه منتظر بودند تا بتوانند شخصی دلسوز و دغدغه‌مند مانند شیخ حائری بیابند تا مسئولیت حوزه را به وی بسپارند. بدین جهت بعد از صبری که به خرج داده شد در نهایت آیت‌الله بروجردی به عنوان زعیم مقتدر حوزه علمیه، ظهور کرد.

علیمحمدی افزود: دوره مسئولیت آیت‌الله بروجردی در حوزه علمیه را می‌توان به عنوان دوره طلایی یاد کرد زیرا اقدامات مهم و موثری در این دوره رخ داده است که باعث تحول جامعه شد. افکار آیت‌الله بروجردی باعث شد حوزه علمیه نه‌تنها در ایران بلکه در خارج از کشور هم مورد توجه قرار بگیرد و اقداماتی هم در این زمینه انجام شد.

مولف کتاب تحولات فکری حوزه علمیه خاطرنشان کرد: مقطع آخر تحولات حوزه مربوط به دوره نهضت می‌شود. درست است که امام خمینی(ره) از ایران تبعید شد، اما نگاه و انرژی ایشان به حوزه تزریق شده بود. در آن دوره با همراهی مرجعیت و زعمای حوزه، تحولی خاص در نگاه به سیاست در حوزه ایجاد شد که همین ویژگی ممتاز آن از دوره‌های دیگر بود.

وی گفت: حوزه علمیه بعد از انقلاب به تحول رو به رشدی دست یافت که شرح این بخش از تاریخ حوزه، نیازمند تألیف کتب زیادی است.

گفتنی است: در این نشست، برخی از حاضران به گفت‌وگو و طرح سوالاتی پیرامون موضوع جلسه پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha