یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
استاد حوزه خراسان

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان گفت: از لحاظ ادبی واژه (ضرب) از لحاظ ریشه ای عمومی ترین مفهوم موجود در لغت عرب است که دلالت بر زدن و برخورد فیزیکی دارد و هیچ گونه دلالتی بر کمیت و کیفیت زدن، نظیر واژگانی همچون (طرق و وکز) ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خراسان جنوبی، نشست علمی در مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) خضری با موضوع «بازخوانی واژه ضرب در آیه ۳۴ سوره نساء بر اساس نگاه فقهی، قرآنی و ادبی » با حضور حجت الاسلام اخوان نیک برگزار شد.

حجت الاسلام اخوان نیک از اساتید حوزه علمیه خراسان بیان کرد: در بین واژهایی که به معنی زدن به کار می روند کلمه ضرب معنای عامی دارد بر خلاف برخی لغات دیگر که وقتی در معنای زدن به کار می روند زدن خاصی مورد نظر است، و لذا برای فهم صحیح معنای ضرب خصوصا در استعمالات قرآنی نیاز به دقت نظر بیشتری می باشد.

بازخوانی واژه «ضرب» در آیه ۳۴ سوره نساء بر اساس نگاه فقهی، قرآنی و ادبی

استاد حوزه علمیه خراسان گفت: از لحاظ ادبی واژه (ضرب) از لحاظ ریشه ای عمومی ترین مفهوم موجود در لغت عرب است که دلالت بر زدن و برخورد فیزیکی دارد و هیچ گونه دلالتی بر کمیت و کیفیت زدن نظیر واژگانی همچون (طرق و وکز) ندارد.

وی افزود: برای تعیین مقدار و میزان (ضرب) و تنبیه مد نظر در آیه می بایست به سراغ قیود متصل نظیر سیاق و فضای نزول آیه و قیود منفصل نظیر آیات دیگر قرآنی و سیره نبوی و روایات اهل بیت(ع) رفت، چنانچه مفسران شیعه و سنی برای حل این چالش لفظی از این موارد برای تفسیر و تبیین آیه بهره مند گشته اند.

بازخوانی واژه «ضرب» در آیه ۳۴ سوره نساء بر اساس نگاه فقهی، قرآنی و ادبی



انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha