جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
حسن عبدی پور، دبیرعلمی کنگره بین‌المللی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی

حوزه/حسن عبدی‌پور گفت: با برگزاری کنگره بین‌المللی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی، به دنبال بهینه‌سازی تعامل حوزه نجف و قم هستیم.

حسن عبدی پور، دبیرعلمی کنگره بین‌المللی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهداف و ویژگی‌های این کنگره بین‌المللی اظهارکرد: ویژگی‌های‌ منطقی، فلسفی و فقهی ملاعبدالله در بین‌ منطق‌دانان و فلاسفه‌ الهی‌ و فقها بی‌نظیر و شگفت‌آفرین‌ است. احیای آثار علامه بهابادی یزدی و برگزاری‌ کنگره، خدمتی‌ ارزشمند به اندیشمندان حوزه‌های علمیه و میراث گرانسنگ تشیع می‌باشد که‌ دامنه‌ تأثیر آن‌ به داخل‌ کشور محصور نمی‌ماند و در ارتقاء و تعمیق‌ دیدگاه‌ها و آرای ایشان‌ در جهان‌ اسلام اثرگذار می‌باشد.

استاد دانشگاه ادامه داد: معرفی‌ چهره‌ گمنام علامه بهابادی یزدی یک‌ کار با ارزش‌ علمی‌ و تأثیرگذار در مفاهیم‌ عقلی‌ و جریان‌ اندیشه اسلامی‌ می‌باشد. با اینکه ملاعبدالله سردمدار یک‌ مکتب‌ منطقی‌ و به‌وجود آورنده‌ یک‌ جریان‌ فکری‌ و عقلانی‌ است‌ و دارای امداد سیاسی و اجتماعی می‌باشد و در تثبیت اندیشه و مکتب تشیع نقش بسزایی داشته است، ولی هنوز در محافل‌ علمی‌ جهان تشیع‌ و دنیای‌ اسلام ناشناخته‌ مانده است‌ و حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی شخصیت‌ باعظمت‌ علامه را نمی‌شناسند؛ ازاین‌رو کنگره‌ بزرگداشت‌ ملاعبدالله گام‌ مهمی‌ در جهت‌ شناخت‌ منظومه فکری او می‌باشد.

وی گفت: تمدن اسلامی شیعی که به‌دست ما رسیده است، نتیجه حرکت علمی و عملی اندیشمندانی مانند علامه بهابادی یزدی به‌عنوان یک عالم پیرو مکتب اهل بیت می‌باشد و یکی از کارویژه‌های مهم حوزه‌های علمیه پاسدار و میراثدار حرکت تمدنی اهل بیت علیهم السلام هستند.

عبدی پور ادامه داد: تاریخ گواهی می‌دهد که هرچه‌ زمان‌ گذشته‌ است‌ گستره‌ دیدگاه‌های علامه یزدی و شاگردان وی ‌ وسیع‌تر شده‌ و جدی‌تر گرفته‌ شده‌ است، ‌ به‌طوری‌ که پس از گذشت ده‌ها سال از وفات‌ ملاعبدالله، در اصفهان‌ یک‌ حوزه‌ عظیم‌ عقلی‌ به‌وجود آمد و پس از چهارصد سال اندیشه سیاسی ایشان، که همسو با استادش محقق کرکی بود، زمینه‌سازی به‌وجود آمدن انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت دینی گردید.

وی مأموریت دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی، در کنار بزرگ‌داشت و تکریم از ایشان، شناسایی، طبقه‌بندی و معرفی خدمات و دستاوردهای علمی، فرهنگی، سیاسی ایشان با نگاه به تاریخ خدمات متفکران اسلامی به حوزه‌های علمیه است.

دبیرعلمی کنگره بین‌المللی علامه بهابادی یزدی، تحول‌شناسی و وضعیت‌شناسی حوزه‌های علمیه در قرن دهم در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی و تبلیغی از دیگر رسالت‌های این دبیرخانه عنوان کرد و گفت: تعیین نقش و جایگاه حوزه‌های علمیه در فرایند تثبیت مکتب تشیع در عصر صفوی با تأکید بر رشد علمی حوزه‌های علمیه قرن دهم و تأثیر آن در حوزه داخل و بین‌الملل آن مقطع طلایی از جمله رویکردهای این دبیرخانه است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر نقش امتدادی حوزه‌های علمیه‌ در تعامل با حکومت شیعی صفوی بسیار مهم و سرنوشت‌ساز می‌باشد، ازاین‌رو تبیین کارکرد اندیشمندان حوزوی در قرن دهم در شکل‌گیری تمدن اسلامی شیعی و معرفی مفاخر بزرگ حوزه قرن دهم به‌ویژه ملاعبداله بهابادی یزدی از جمله رسالت‌های این دبیرخانه است.

عبدی پور اظهارکرد:همچنین ترسیم جایگاه راهبردی حوزه علمیه قم و نجف در تقویت راهبردی تمدن شیعی از دیگر رسالت‌های دبیرخانه است؛ نیز معرفی حوزه شیراز، اصفهان و نجف و دستاوردهای آنها در عرصه بین‌الملل و ترسیم شبکه علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه شیعی در گستره جهانی جهت تعامل و همگرایی از دیگر اهداف این دبیرخانه است.

وی با بیان اینکه بهینه‌سازی تعامل حوزه نجف و قم از دیگر اهداف و مهم‌ترین راهبردهای این دبیرخانه می باشد، افزود: از سویی دیگر دبیرخانه علامه یزدی بر آن است تا کارگروه عملکردی حوزه بین‌الملل را مبتنی بر بررسی و تحلیل تاریخ و تراث شیعی در قرن دهم را تأسیس نماید و در این میان بر همکاری تنگاتنگ نهادهای حوزوی و دانشگاهی تصریح شده است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha