چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
البرز

حوزه/ مرکز افق آستان مقدس امامزاده طاهر(ع) کرج به مناسبت ماه مبارک رمضان اقدام به برگزاری دوره تفسیر تحلیلی با سه رویکرد سیاسی، اجتماعی و تربیتی با محوریت کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» کرده است.

حجت الاسلام محمد بیانی، مدیر مرکز افق آستان مقدس امامزاده طاهر (ع) کرج و مسئول موسسه فرهنگی جهادی تواصی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در البرز از برگزاری پویش کتابخوانی تحلیلی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» با سه رویکرد خبر داد و گفت: مرکز افق آستان مقدس امامزاده طاهر (ع) به مناسبت ماه مبارک رمضان اقدام به برگزاری دوره تفسیر تحلیلی با سه رویکرد سیاسی، اجتماعی و تربیتی با محوریت کتاب شریف طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم نموده است

وی افزود: در این دوره که به صورت مجازی برگزار می شود از محتوا و آثار تدریس اساتید دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در قم که در کانال آپارات مؤسّسه انقلاب اسلامی دفتر قم در اختیار عموم قرار گرفته، بهره برده شده است

حجت الاسلام بیانی در ادامه به معرفی این اثر پرداخت و گفت: کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، حاصل برگزاری ۲۸ جلسه متوالی در ۲۸ روز ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۳، توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است. بعد از ممانعت ساواک از برگزاری جلسات معظّم‌له در مسجد کرامت مشهد، ایشان تصمیم گرفتند تا جلسات ماهِ مبارک رمضان را در مسجد امام حسن مجتبی(ع) برگزار کنند. ایشان در این جلسات سعی داشتند تا مبانیِ اندیشۀ اسلامی را با رویکردی اجتماعی، منسجم و هماهنگ و با محور قرار دادن قرآن کریم تبیین کنند. کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مشتمل بر چهار فصل ایمان، توحید، نبوت و ولایت است.

وی با اشاره به اهمیت و ویژگی این دوره خاطرنشان کرد: پرداخت عمیق و متعهدانه به آیات قرآن کریم همراه با پیوست های سیاسی و اجتماعی مورد نیاز جامعه اسلامی این کتاب را دارای ویژگی های ممتاز و بی نظیر نموده است. از این روی معرفی فراگیر معارف بلند این کتاب شریف، که نیاز معرفتی جدی امروز جامعه اسلامی است جز تکالیف مجموعه های فرهنگی و مراکز قرآنی است.

مدیر مرکز افق آستان مقدس امامزاده طاهر (ع) کرج با بیان اینکه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» از مهمترین آثار برای آشنایی با منظومۀ فکری رهبر معظم انقلاب می باشد، تصریح کرد: از نقاط برجسته این کتاب ترسیم حقیقت ایمان می باشد. ایشان ایمانِ واقعی را ایمانی می‌دانند که آگاهانه، مسئولیت‌پذیر و در واقع زاینده تعهد باشد و با این مقدمه، توحید را معرفی کرده و می‌گویند: نمود آن در زندگیِ فرد موحد این است که زیر بار سلطۀ خدایان دروغین اعم از ابلیس و طواغیت و هواهای نفسانی و …نرود. سپس برخی از ویژگی‌های یک جامعۀ موحد را بیان می‌کنند. با همان تعریف از ایمان، پس از تعریف اصل نبوت و معرفی دشمنان آن، به تعهداتی که متوجه مسلمانانِ معتقد به اصل نبوت است، اشاره می‌کنند. در آخر هم با توجه به تاریخ انبیا و آیات قرآن روشن می‌کنند که فرجامِ کار انبیاء و پیروان آنان چیزی جز پیروزی نیست. اما در مبحث ولایت، ابتدا به شرح مفهوم ولایت و ابعاد آن ـ پیوند درونیِ جامعۀ اسلامی، نحوۀ ارتباط با جوامع غیر مسلمان و پیوند بین امام و امت اشاره دارند و در ادامه بعضی از زوایای آن را تبیین می‌کنند.

حجت الاسلام بیانی خاتمه با دعوت از همگان جهت شرکت در این دوره خطرنشان کرد: بحمداللَّه این دوره با استقبال خوبی از سمت فراگیران قرآنی مواجه شده است.

مخاطبین پس از ثبت نام در دوره از طریق آدرس https://survey.porsline.ir/s/DKoVk۹ab و کانال تواصی در ایتا ( @Tava۳۰_ir)، با انتخاب یکی از سه رویکرد سیاسی، اجتماعی و تربیتی و مشاهده فیلم تدریس اساتید، در آزمون شرکت نموده و گواهی پایان دوره از طرف واحد امور قرآنی دریافت می نمایند. در پایان به نفرات برگزیده کمک هزینه سفر مشهد مقدس تقدیم می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha