یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
تصاویر/ افطاری وحدت و مقاومت در تکاب

حوزه/ حجت الاسلام کوهی گفت: برخی کشورهای اروپایی و غربی به قرآن عمل می کنند و از مسلمانان سبقت گرفته اند؛ برخی از این کشورها برای تدوین قانون ارث و بخش دیگری از قوانین مدنی خود از قرآن و فقه اسلام الهام گرفته و اقتباس کرده‌اند و افرادی از بزرگان آنها حتی ابایی ندارند از این‌که قرآن و فقه اسلامی را به عنوان یکی از منابع حقوقی ذکر کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، حجت الاسلام مصطفی کوهی، شامگاه شنبه در مراسم افطاری وحدت و مقاومت که در مصلای بقیة الله(عج) تکاب برگزار شد، اظهار داشت: قرآن کریم بزرگ‌ترین هدیه الهی برای کل بشریت است و از آغاز خلقت تا انجام این جهان و برپایی قیامت، هدیه‌ای ارزنده‌تر از قرآن کریم از جانب خدای متعال به بشر ارزانی نشده و نخواهد شد و ما باید از این هدیه الهی بهترین استفاده را ببریم.

وی اضافه کرد: خداوند متعال در آیاتی متعدد از ما می خواهد در آیات تفکر و تدبر بکنیم و پیامبر اکرم (ص) و بزرگان و ائمه دینی بارها به ما سفارش کرده اند که مبادا قرآن غریب و مهجور بماند و شما بدان عامل نباشد و در چند قرن پیش اگر کسی به ما می‌گفت شاید روزی بیاید که دیگران در عمل به قرآن از شما جلو بیفتند، ما باور نمی‌کردیم و این حرف را یک شوخی تلقی می‌کردیم.

امام جمعه تکاب خاطرنشان کرد: از این رو در آن زمان‌ها شاید هنگامی که این کلام امیرالمؤمنین(علیه السلام) را که «لاَ یَسْبِقْکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُم» می‌دیدند، تعجب می‌کردند که معنای این سخن چیست؟ مگر امیرالمؤمنین (علیه السلام) در آخرین ساعات حیات شریفش چه وضعیتی را پیش‌بینی می‌کرد که این‌قدر با تأکید این مسأله را بیان فرموده که: اللهَ اللهَ فِی الْقُرْآنِ لاَ یَسْبِقْکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُم؟

وی عنوان داشت: برخی کشورهای اروپایی و غربی به قرآن عمل می کنند و از مسلمانان سبقت گرفته اند؛ برخی از این کشورها برای تدوین قانون ارث و بخش دیگری از قوانین مدنی خود از قرآن و فقه اسلام الهام گرفته و اقتباس کرده‌اند و افرادی از بزرگان آنها حتی ابایی ندارند از این‌که قرآن و فقه اسلامی را به عنوان یکی از منابع حقوقی ذکر کنند.

حجت الاسلام کوهی گفت: با مطالعه تاریخ اروپا و غرب ملاحظه می‌شود که آنها تا همین یکی دو قرن اخیر زن را مالک نمی‌دانستند و هم‌چنین از ارث برای او بهره‌ای قائل نبودند. بسیاری از احکام مدنی دیگر نیز در غرب همین‌گونه بوده و بسیاری از تغییرات با الهام از قرآن و فقه اسلامی در قوانین مدنی آنها پدید آمده است. بنابراین افراد و جوامع غیر مسلمان هم می‌توانند از قرآن و فقه اسلام مطالبی را بگیرند و به آن عمل کنند و از نتایج و آثار مثبت آن نیز برخوردار شوند.

وی افزود: در موارد متعددی اروپایی ها از مسلمانان در عمل به قرآن پیشی گرفته اند کشورهای اروپایی اتحادیه تشکیل دادند و با هم وحدت و دوستی دارند اما در کشورهای اسلامی این مسئله را در عمل نمی بینیم و لذا اگر ما در عمل با هم اختلاف داشته باشیم اسلام تضعیف می شود و در مقابل جریان های انحرافی نظیر بهائیت و وهابیت که فرقه های دست ساز انگلیس و آمریکاست تقویت می شوند و جلوی دست یابی مسلمانان به تمدن اسلامی را می گیرند.

امام جمعه تکاب در پایان با تقدیر از اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی برای برگزاری افطاری های وحدت و مقاومت، گفت: تبلیغات اسلامی در همه برنامه های سیاسی و فرهنگی با دیگر نهادها همگام و همراه هستند و تبلیغ اسلام با همکاری نهادهای مختلف تاثیر گذار خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha