دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت الاسلام کمیجانی

 حجت الاسلام و المسلمین کمیجانی گفت: رمضان و معنویت بالای آن، یکی از بهترین راه ها برای سریع رسیدن به مدارج بالای ایمان و بندگی خداوند است و عید فطر لحظه رسیدن به «نظرگاه» و زاویه دید جدید است. نقطه ای که نسبت به قبل منظره ای برتر و حقیقی تری از دنیا را فراروی ما قرار می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین کمیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ، در پاسخ به این سوال که تاثیرات یک ماه روزه داری در تکامل انسان چگونه است؟، اظهار داشت: ماه رمضان یکی از مواهب ناشناخته و از راهکارهای مؤثر الهی برای تکامل معنوی مسلمانان است. به نظر باید تعابیرات خود را نسبت به ماه رمضان اصلاح کرد و آن را یک ظرف زمانی به یک برنامه اجرایی تکامل بخش ارتقا دهیم. تصور کنید در کنار شهری کوهی وجود دارد مثل کوه های اطراف شهر تهران، کسانی که از آنجا و از آن بلندی شهر را نظاره می کنند، تصورات متفاوتی از شهر خواهند داشت. چون زاویه دید، ارتفاع، توانایی بصری و ...، هر یک از بازدیدکنندگان با دیگری متفاوت است. به همین دلیل منظره ای که آنها از شهر دارند با هم متفاوت می باشد.

مدیر مرکز تخصصی شیعه شناسی امام هادی علیه السلام تهران با تاکید بر اینکه ماه رمضان یه دوره تکامل بشری و انسانی است توضیح داد: اتمام ماه رمضان اتمام یک دوره زمانی نیست، بلکه اتمام یک دوره تکاملی و نزدیک شدن به «قله عید فطر» است. رمضان یک مسیر است، یک راه تکامل است که خداوند کریم حکیم بر اساس قائده لطف، برای ما بندگانش تدبیر نموده است تا با بهره گیری از فرصت های معنوی آن، بتوان از این کوه بالا رفت و زاویه دید و نگرش خود را نسبت به دنیا را ارتقا داد. از آن بالا دنیا خیلی بزرگ است، افق خیلی گسترده و عمیق است، ارزش همه چیز عوض می¬شود. نوع ماشین، خانه مکان آن در شهر، مقام و جایگاه های اجتماعی، دارایی های مادی و ...، دیگر ارزش قبلی خود را نخواهند داشت. چون از این بالا، خیلی کوچک و ناچیز دیده می شوند.

وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان مسیر و راهی برای رشد انسانیت است، ابراز داشت: ماه رمضان ماه تکامل انسان و بلکه به عبارت بهتر «راه تکامل» است. چنانکه امام سجاد علیه السلام در دعا آغازین ماه رمضان می فرمایند: «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ مِنْ تِلْکَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ شَهْرَ الصِّیَامِ وَ شَهْرَ الْإِسْلاَمِ»، حمد و سپاس خداوندی را که یکی از آن راه‌ها که در برابر ما گشوده، ماه خود، ماه رمضان است، ماه صیام و ماه اسلام. خداوند در قرآن کریم امر می کند «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَیٰ رَسُولِهِ» یعنی ایمان درجاتی دارد و مؤمنان در مراتب متفاوتی هستند. برخی فقط مؤمند، برخی از آنها نماز هم می¬خوانند و به درجه صالح، بعد در عبادت ثابت قدم می-شوند به درجه صابر، بعد مستحبات را نیز انجام می دهند، می شوند محسن و بعد مجاهد و به سپس می شود «شهید» در واقع به درجه و نمونه یک انسان وارسته متعالی. با این توضیح معنای آیه کسب ایمان مجدد نیست بکه کسب ایمان عمیقتر و رشد یافته تر است.

حجت الاسلام و المسلمین کمیجانی در پایان گفت: رمضان و معنویت بالای آن یکی از بهترین راه ها برای سریع رسیدن به مدارج بالای ایمان و بندگی خداوند است و عید فطر لحظه رسیدن به «نظرگاه» و زاویه دید جدید است. نقطه ای که نسبت به قبل منظره ای برتر و حقیقی تری از دنیا را فراروی ما قرار می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha