دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
کد خبر: 1082457
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
تصاویر | برگزاری نماز عید فطر در همدان

حوزه/ از جمله کتب پژوهشی و تحقیقی در خصوص ماه مبارک رمضان و از جمله شاخصه ها و ویژگی های عید سعید فطر می توان به کتاب "فرصت پرواز" اشاره کرد که در واقع مشتمل بر بیش از هفتاد بحث پژوهشی، تحقیقی و تحلیلی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این کتاب به همت انتشارات سفیر اردهال و به قلم اسدالله افشار در سال ۱۳۹۱ به زیور طبع آراسته شده است.

توضیح بیشتر آن که اثر یادشده در چهار فصل به مبانی «روزه؛ موهبت الهی و تکامل‌دهنده روح و جان آدمی»، «فضیلت، عظمت و درک ماه مبارک رمضان»، «پژوهش تحقیق و تحلیل تکوینی پیدایش هلال و آغاز ماه» و «عید سعید فطر؛ جشن اطاعت، تسلیم و رستگاری» می‌پردازد.

مخاطبان در نخستین فصل با موضوعاتی نظیر حقیقت روزه، مراتب روزه، آمیختگی نیت روزه، تفاوت روزه با ریاضت‌های غیردینی، روزه؛ باب عبادت، ‌ضیافت‌الله؛ میزبان و میهمان، تاثیر روزه در سلامت روانی انسان، محاسن و فواید روزه و روزه‌داری، بررسی تاثیرات عمل عبادی روزه در سلامت جامعه، حقایق فلسفه احکامی چون نماز و روزه، ‌ روزه در فرهنگ و شریعت دینی، ‌ ویژگی‌های روزه در آموزه‌های اسلامی، بررسی روزه در ادیان و مکاتب مختلف، تقسیمات روزه در فقه، زمان افطار نزد شیعه و سنی آشنا می‌شوند.

در فصل دوم کتاب سخن از اهمیت و منشور اخلاقی ماه مبارک رمضان، ‌ تاملی در واژه رمضان، ‌چرا قرآن در ماه رمضان نازل شده است؟، بررسی رابطه نزول قرآن با بعثت پیامبر(ص)، بیان گوشه‌هایی از آداب ماه مبارک رمضان، ‌ ماه مبارک رمضان از نگاه امام سجاد(ع)، ‌ دعا و دستاوردهای آن در ماه مبارک رمضان، ‌ چهار راهکار برای درک فرصت‌های معنوی، ‌ فضیلت ذکر صلوات در ماه مبارک رمضان و تحقیق دعاهای ماه مبارک رمضان به میان می‌آید.

ماه، زمین و هلال، انواع ماه از نظر منجمان، تعریف هلال، ‌رویت هلال از دیدگاه شارع مقدس، ‌اعتبار و عدم اعتبار وسائل، بررسی آراء فقها درباره رویت هلال ماه در روز، پاسخ اهل خبره به بعضی از اشکالاتی که منکرین، دیدگاه مشهور فقها در باب رویت هلال ماه با چشم مسلح و چهار نظر مورد نظر برای ثبوت اول ماه و رویت هلال، از جمله مطالبی هستند که در فصل سوم این کتاب مورد توجه قرار می‌گیرند.

و بالاخره در آخرین فصل محتوای وداع عارفانه با ماه مبارک رمضان، ‌ عید سعید فطر؛ عید رمضان، ‌ عید سعید فطر چگونه عیدی است؟، عید فطر از منظر قرآن کریم، آداب عید فطر، ماهیت عید فطر، آموزش اهم احکام کلیدی، ‌ هلال عید فطر و معنایی فطریه و مصارف آن بیان شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha