دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ولی صمصامی

حوزه/ امام جمعه وحدتیه گفت: آتش زدن زمین‌های کشاورزی علاوه بر آسیب زدن به محیط زیست، به بسیاری از پرندگان و حیوانات آسیب می‌زند و باعث از بین رفتن برکت از زندگی کشاورزان می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام ولی صمصامی امام جمعه وحدتیه ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه، در رابطه با بدعت آتش زدن زمین‌های کشاورزی، اظهار داشت: متاسفانه چند سالی است که شاهد بدعت نامیمون آتش زدن زمین‌های مزروعی هستیم که علاوه بر آسیب زدن به محیط زیست، بسیاری از پرندگان و حیوانات آسیب می‌بینند و باعث از بین رفتن برکت از زندگی کشاورزان می‌شود.

وی افزود: بدعت و رسم ناصوابی بالاتر از این نیست که کشاورز ما زمین خدا را بعد از برداشت محصول، آتش می‌زند و در این بین باعث آسیب به محیط زیست خودش و دیگر حیوانات و پرندگان و حشرات می‌شود.

امام جمعه وحدتیه، با بیان اینکه کشاورز نباید مخلوقات الهی را بدون دلیل از بین ببرد، گفت: سود بردن بیشتر از زمین، مجوزی برای از بین بردن محیط زیست نیست و ما انسان‌ها چون اعتباراً مالک هستیم نباید به خود اجازه هرگونه تصرفی ولو اینکه مستلزم گرفتن حق حیات دیگر موجودات زنده باشد را بدهیم.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) درباره حقوق حیوانات، یادآور شد: آقایان کشاورز! زمینی را که آتش می‌زنید در آن پرندگان و چرندگانی هستند که خدا را تسبیح می‌کنند، به کدامین گناه آنان را می‌سوزانید؟

حجت الاسلام صمصامی ابراز کرد: کشاورزان آیا آتش زدن زمین و به تبع آن پرندگان و چرندگان ستم به محیط زیست و این حیوانات زبان بسته نیست؟ آیا خود را از نفرین این زبان بسته‌ها در امان می‌دانید؟ آیا فکر نمی‌کنید با اینکه صدها تُن گندم و جو برداشت کرده‌اید، چرا پولتان هیچ برکتی ندارد، اگر کمی دقت کنید خواهید دید یکی از عوامل آن همین ظلمی است که به محیط زیست و پرندگان و چرندگان کرده‌اید.

وی با بیان اینکه مفاسد فرهنگی و اخلاقی در هر جامعه‌ای، ثمره مفاسد اقتصادی آن جامعه است، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید مقام معظم رهبری در ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۰، در فرمانی به سران قوا از آنان برخورد صریح و روشن با مفاسد اقتصادی را طلب کردند، اما متأسفانه دولت‌های مختلف در این دو دهه گذشته آن چنان که باید و شاید به این مسأله نپرداختند، به طوری که رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران به مناسبت روز کارگر، دردمندانه از این عدم پیگیری گلایه گردند.

امام جمعه وحدتیه خاطرنشان کرد: اگر امروز ما با مشکلاتی در حوزه فرهنگ و اخلاق مواجه هستیم، ثمره عدم برخورد مناسب با مفاسد اقتصادی است، اگر در حوزه اقتصادی با مفاسد برخورد قاطعانه صورت می‌گرفت، سر ریز آن به حوزه فرهنگ اعم از سینما و سینماگران، ورزش و ورزشکاران، تورهای گردشگری، کتب و روزنامه‌ها وارد نمی‌شد که نتیجه‌اش مسائل اخلاقی امروز جامعه باشد.

وی با بیان اینکه برخورد با مفسد اقتصادی موجب امنیت اقتصادی برای غیر مفسد است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد برای مقابله با شیوع فساد اقتصادی و مالی باید به فرموده مقام معظم رهبری، لباس مبارزه به تن کرد.

وی با تأکید بر اینکه در مبارزه با فساد اقتصادی، راهبرد عدم برخورد شعاری را باید در پیش گرفت، عنوان کرد: برخوردهای شعاری نه تنها کمکی به حل مسئله نخواهد کرد، بلکه در دراز مدت، باعث بی‌تفاوتی و سرخوردگی مردم می‌شود.

امام جمعه وحدتیه ادامه داد: رسیدگی قاطع و بدون تأخیر، تبیین و شفاف سازی، هماهنگی دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی، بهره‌گیری از نیروهای متعهد در مبارزه با فساد اقتصادی، باید مدنظر باشد.

وی درباره روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی، گفت: زبان فارسی از مؤلفه‌های اصلی هویت ملی و از بزرگترین سرمایه‌های معنوی ما با سابقه کهن چند هزار ساله است.

حجت الاسلام صمصامی اظهار کرد: زبان فارسی با ادبیات دل‌پذیر و پر محتوا از پیام‌های آسمانی و انسانی خود، زبان دوم عالم اسلام به شمار رفته و از دیگر جنبه‌های این سرمایه معنوی، گویش مشترک آن برای تمام ایرانیان است و ایرانیان از دیرباز با همه تنوع زبانی، فارسی را به عنوان زبان مشترک انتخاب کرده‌اند.

امام جمعه وحدتیه با بیان اینکه امامین انقلاب خود ادیب و دوست‌دار زبان فارسی بوده و هستند، گفت: امام راحل و مقام معظم رهبری هر دو ادیب، صاحب قلم و شاعر بوده و هستند و به زبان و ادبیات فارسی علاقه‌مند بوده و هستند.

وی تحقیر زبان فارسی را یکی از اهداف دشمن در جنگ ترکیبی دانست و خاطرنشان کرد: پاسداشت زبان فارسی، وظیفه‌ای ملی است و همه باید مراقب این میراث ارزشمندمان باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha