سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مدیر حوزه علمیه خوزستان

مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: مقیاس و میزان ارزش هر شخص به علم اوست و قیمت و ارزش یک انسان زمانی بالاتر از دیگران است که علمش بیشتر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین بلادیان مدیر حوزه علمیه خوزستان، در ویژه برنامه حدیث فراق صداوسیمای خوزستان ضمن عرض تسلیت شهادت امام صادق(ع) اظهار داشت: همه ی ائمه ی اطهار در اوصاف کمالیه مانند علم، تقوا، شجاعت در اوج هستند و لکن در بعضی از ائمه علیهم السلام به اقتضائات زمانه ای که اتفاق می افتد بعضی از اوصافشان تبلور و نمود بیشتری پیدا می کند.

وی افزود: در فراز مشترکی از زیارت نامه های ائمه می خوانیم «السلام علیکم یا خزّان علم الله» یعنی سلام بر شما که مخزن و گنجینه ی علم الهی هستید و این ویژگی در تمام ائمه مشترک است از این رو نباید این گونه تصور شود که مثلا علم یا شجاعت یا تقوای امامی از امام دیگر بیشتر بوده است.

مدیر حوزه علمیه خوزستان در ادامه گفت: در زمان امام سجاد(ع) دوران بسیار متشنج بود و استبدادهای متعددی بر سر حکومت نزاع می‌کردند و امام سجاد(ع) را زیر ذره بین قرار داده بودنداز این رو امکان هیچ گونه تعاملی با اطراف و شاگرد پروری وجود نداشت ازاین رو امام با زبان دعا به تربیت شاگردان خاص و ویژه پرداختند. ولی در زمان امام باقر و امام صادق علیهم السلام بدلیل تزلزل و ضعف حکومت اموی و شورش هایی که در مناطق مختلف به وجود آمده بود و حکومت را مشغول خود کرده بود این دو امام بزرگوار فرصتی پیدا کردند تا شاگرد پروری کنند و ممانعتی از این اتفاق از سوی حکومت صورت نگرفت.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان، با اشاره به حدیث «لَسْتُ اُحِبُّ اَنْ اَرَی الشّابَّ مِنْـکُمْ اِلاّ غادیاً فی حالَیْنِ: اِمّا عالِماً اَوْمُتَعَلِّما» از امام صادق(ع)، بیان داشت: ویژگی علم در دین و مکتب ما یک ویژگی خاص است و توصیه ای که در دین ما به علم شده یک توصیه ی اکید و ویژه است از این رو امام صادق فرموده اند که من دوست ندارم جوانی را ببینم مگر در دو حالت یا دانشمند باشد یا جویای علم؛ این مطلب به این دلیل است که جوان در آینده مسیر درازی را برای زندگی دنیوی و اخروی خود در پیش دارد و برای این مسیر باید به تحصیل علم بپردازد یا اینکه اینقدر تحصیل علم کرده باشد که دانشمند شده و مشغول به تدریس علم باشد چرا که زکات علم نشر آن است.

وی افزود: علم در دین ما مانند مکاتب و مذاهبی نیست که انسان را از دین، تحقیق و معرفت باز می دارند اتفاقا همه ی هم و غم دین و ائمه ما این بوده که مردم به تحصیل علم بپردازند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان با اشاره به آیه ی «إِنَّمَا یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» اذعان داشت: در مجموعه ی همه ی مردم این علما هستند که نسبت به خداوند متعال خشوع دارند و آنهایی که عبادتشان عبادت حقیقی، خاضعانه، بادرک و معرفت است عالمان هستند.

وی افزود: مقصود از علم در آیه فوق علم به معرفت الهی و شناخت جایگاه خود و وظایفی است که ما نسبت به خداوند متعال داریم همانطور که می دانید علم ما دو گونه است یا مستقیم در شناخت خدا و احکام و وظایفی است که ما نسبت به خداوند داریم مانند علم فقه، کلام و غیره و یا غیرمستقیم است مانند فیزیک، شیمی، ریاضی. که ما تحصیل این علوم دنیوی را به شرطی محترم می دانیم که همه‌ی این علوم ما را به خشوع و معرفت الهی برساند و کسانی که این علوم را می خوانند باید با شناخت ویژگی هایی که در عالم دنیا وجود دارد پی به خالق ببرند آن وقت است که این علم آن اثر و ویژگی ای که مورد امتیاز و خشوع است را به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان تصریح کرد: مقیاس و میزان ارزش هر شخص به علم اوست و قیمت و ارزش یک انسان زمانی بالاتر از دیگران است که علمش بیشتر باشد؛ مال، ثروت، جایگاه اجتماعی و غیره همه اعتباری هستند و آن چیزی که اعتبار حقیقی انسان است و ماندگار است آن علمی است که در کنار عمل باشد.

وی خاطر نشان کرد: در زمان امام محمد باقر و امام صادق علیهم السلام جریان های انحرافی شیوع پیداکرده بود و از دین فقط یک پوسته و ظاهری باقی مانده بود در نتیجه این دو امام بزرگوار وظیفه تبیین دین را به عهده گرفته و شاگردان متخصص بسیاری در رشته های مختلف دینی تربیت کردند که هر کدام اساتید بزرگی برای جهان اسلام بودند که یکی از آنها هشام بن حکم بود که در کلام و عقاید در قله های معرفت بود و امام صادق در باره ی ایشان تعبیری دارند به این مضمون که هشام مدافع و نگهبان امر ماست و در مقابل آنهایی که مخالف هستند ایستادگی کرده و آنها را شکست می دهد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: در دوران حاضر نیز هجمه های متعددی از سوی استکبار در رسانه ها و فضای مجازی برای دین و مذهب ما ایجاد شده و ما وظیفه داریم از دین خودمان دفاع کنیم و کسانی که استعداد و توانایی ویژه ای خداوند متعال در راه تبلیغ و تبیین احکام دینی به آنها داده مسئولیتش بیشتر و مضاعف تر است.

وی یادآور شد: چقدر قشنگ است که اگر من یک استعداد و توانایی دارم به این نیت که در خدمت دین و مکتب باشم وارد حوزه شوم و این معارف را کسب کنم و با قال الباقر و قال الصادق ها ذهن خودم را کامل کنم اسلام شناس شوم و در راه خدمت به دین و مکتب گام برداشته و به تبیین و تبلیغ دین بپردازم؛ من از تمام جوانان مومن و انقلابی که استعداد و توانایی دارند و الان در انتخاب مسیر زندگی خود سردرگم هستند دعوت می کنم مروری به حوزه های علمیه داشته باشند و با نیت صالح و صادق وارد این عرصه شوند.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان ابراز داشت: ما در حوزه های علمیه افرادی داریم که به قله های علمی، تبلیغی و معرفتی رسیده اند ولی خب همه یکسان نیستند و بعضی ها خیلی تلاش نمی کنند و جدیت نداشته و به مراتب عالیه دست پیدا نکردند از این رو این مطلب بسیار مهم است که کسانی که می خواهند وارد حوزه شوند باید نگاهشان به الگوهایی مانند هشام بن حکم، شهید بهشتی، شهید مطهری و... باشد نه افرادی که نتوانستند موفقیتی کسب کنند؛ ما در حوزه های علمیه وقتی جوانی بخواهد وارد حوزه شود از او می خواهیم که الگوی خویش را به ما معرفی کند تا ببینیم با نگاه به چه شخصیتی وارد حوزه شده و می خواهد چه مقامی از علم و معرفت را کسب کند.

وی بیان کرد: در حوزه های علمیه زمینه و بستر برای رسیدن انسان به اوج فراهم است و اگر طلاب تلاش کنند و زحمت بکشد همچنین توکل و توسل را ضمیمه ی کار خود بکنند خداوند ان شاءالله برکت خود را نازل می کند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: امروزه یک روحانی ساده توان پاسخگویی به همه ی شبهات و مسائل را ندارد و حتما نیاز است که جوانان مستعد و آن کسانیکه خداوند به آنها استعداد، تفضل و نعمت خاصی داده است با نیت خدمت به دین وارد این عرصه شده و در رشته های مختلف به تحصیل علم بپردازند چرا که ما باید با رویکرد قرآن و احادیث اهل بیت علیهم السلام در همه ی رشته های علوم انسانی یک نمونه خوب و بارزی را به دنیا، کشور و استان خودمان تحویل دهیم.

وی با اشاره به حدیث «یا مَعشَرَ الشِّیعَةِ ، إنّکُم قد نُسِبتُم إلَینا ، کُونُوا لَنا زَینا ، و لا تَکُونُوا عَلَینا شَینا.» از امام صادق خاطرنشان کرد: خطاب این حدیث به همه ی شیعیان است و همگی باید کاری کنیم که مایه ی افتخار اهل بیت باشیم ولی هرچقدر نسبت ما با اهل بیت بیشتر شود و نزدیک تر شویم این وظیفه تشدید می شود، روحانیت چون لباس پیغمبر را به تن دارند و آنها را به عنوان شاگردان مکتب امام صادق(ع) و سربازان امام زمان می شناسند وظیفه ی سنگینتری به عهده دارند و من از تمامی هم لباس های خودم می خواهم که عامل به این حدیث باشند.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان تأکید کرد: باز تاکید می کنم به جوانان و خانواده های متدین و مذهبی که جوانی دارند که در معرض انتخاب رشته و انتخاب مسیر زندگی خود است بر اساس همین حدیث خودشان و جوانانشان را به اهل بیت نزدیک کنند چرا که این انتساب و همراهی بیشتر هم برای دنیا و هم برای آخرت خیرات فراوانی دارد.

وی بیان داشت: حوزه علمیه یک قرارگاه برای حفط دین در هر منطقه است و همه ی آنهایی که دلشان برای دین خدا، قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام می سوزد باید برای ترویج دین دست به دست هم بدهند و هم کسانی که می توانند به حوزه های علمیه به هرصورت ممکن کمک کنند با حوزه ها تعامل داشته باشند و هم افرادی که می توانند در این عرصه وارد شوند و رشد پیدا کنند به نیت تقرب به خدا و اهل بیت عصمت و طهارت خود را به قله ها برسانند تا بتوانند به دین و مکتب خدمت کنند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به توصیه پیامبر(ص) به امام علی زمانی که به سمت یمن برای تبلیغ می رفتند «یا عَلِیُّ ، لأََن یَهدِیَ اللّه ُ عَلی یَدَیکَ رَجُلاً خَیرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَت عَلَیهِ الشَّمسُ» اذعان داشت: اگر یک نفر به دست ما هدایت شود برای ما ارزشش از تمام عالم بهتر است و حوزه علمیه این بستر را فراهم می کند که اگر جوان مستعدی با انگیزه ی خوب و الهی وارد حوزه بشود و استعداد خودش را به کار بگیرد و زحمت بکشد ان شاءالله از این خیر لایتناهی بهره مند خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما دعوت عام برای تمامی جوانان داریم اما برای آنهایی که به ویژه نعمتی خداوند به آنها داده است و از استعداد، هنر و توانایی خاصی برخوردار هستند دعوت ما خاص است چون امروز تبلیغ دین دیگر مثل گذشته ساده نیست و عرصه های تبلیغ گسترش پیدا کرده و متفاوت شده است از این رو ما بستر را برای کسانی که در عرصه ها و علوم مختلف توانمند هستند و می توانند بر اساس علوم اهل بیت عصمت و طهارت و قرآن کریم علوم انسانی را تکمیل کرده و ارائه دهند و همچنین تبلیغ خوبی داشته باشند فراهم خواهیم کرد و از این افراد به طور ویژه و خاص دعوت می کنیم که وارد این عرصه شوند.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان بیان داشت: کسانی که علاقه مند به ورود حوزه هستند می توانند جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی سنجش و پذیرش حوزه های علمیه paziresh.ismc.ir، مدیریت های استانی و یا مدارس علمیه سراسر کشور مراجعه فرمایند.

وی در پایان با اشاره به حدیث«إِنَّهُ لَا یَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ» از امام صادق(ع) بیان داشت: امام صادق(ع) در آخرین لحظات عمر شریفشان توصیه به نماز کردند و فرمودند شفاعت من به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی‎رسد. نماز خلاصه ی دین و یک واجب ساده اما بسیار پر برکت است هر کس در هر جایگاهی که هست اگر در اداره، سازمان و یا هر جایی که توان دارد و می تواند اقدامی کند که نماز پر رنگ تر و بهتر اقامه شود ولی این کار را نکند و اسباب سبک شمردن نماز را مهیا کند شفاعت اهل بیت نصیب او نمی شود. این حدیث این درس را به ما می دهد که در هر جایگاهی که هستیم اگر عامل به دین نباشیم جایگاهی نداشته و امیدی به شفاعت نخواهیم داشت.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha