سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
1

حوزه/ پویش «ستاره‌های زمین»، به همت اداره معارف قرآن و اهل بیت(ع) حوزه های علمیه خواهران، با برپایی بیش از ۸۵ هزار محفل قرآنی در سراسرکشور در ایام ماه مبارک رمضان، مصادف با فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲شمسی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،خانم زینب بهجت پور با اشاره به برگزاری پویش «ستاره های زمین» ضمن اشاره به برگزاری پویش سراسری ستاره های زمین، گفت: معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران با همکاری ستاد مردمی جلسات خانگی قرآن، طرح "پویش ستاره های زمین" را با هدف گسترش فرهنگ خانواده محوری و شبکه سازی جلسات خانگی قرآن به منظور اثرگذاری در حوزه‌های تربیتی، آموزشی، ترویجی و اجتماعی ویژه عموم بانوان و ... در جامعه، در قالب جلسات خانگی قرآن کریم، توسط کانون های نورالثقلین مدارس علمیه خواهران و اعزام طلاب به منازل، حسینیه‌ها و ... در ماه مبارک رمضان در سراسر کشور برگزار کرد.

مدیرکل تهذیب و تربیت معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران، تصریح کرد: در این پویش خانواده‌های ایرانی سوره «قدر»، «آیت الکرسی» و... را به صورت جمعی سر سفره افطار، تلاوت و جلسات خانگی قرآن را برگزار کردند.

وی در ادامه گفت: در ماه مبارک رمضان، به همت طلاب، مبلغان و فعالان قرآنی، بیش از ۸۵ هزار جلسه و محفل قرآنی و برنامه‌های معنوی از قبیل بیان احکام رمضان، سخنرانی، جزء خوانی، مراسم افطاری، برگزاری مراسم دعا و توسل، شب‌های قدر و ...، در مساجد، مدارس، حسینیه‌ها و منازل برگزار شد. طبق گزارش های رسیده، استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان، کرمان، سمنان و همدان به ترتیب حائز بیشترین تعداد جلسات برگزار شده بودند.

خانم بهجت پور، استان های اردبیل، ایلام، قزوین و چهارمحال و بختیاری را حائز بالاترین آمار مشارکت مدارس علمیه خواهران در این پویش عنوان کرد و یادآور شد: همه مدارس علمیه خواهران در این چهار استان، در برگزاری این پویش مشارکت داشتند. همچنین در استان های مرکزی، هرمزگان و همدان نسبت مشارکت مدارس علمیه شرکت کننده در طرح به نسبت کل مدارس استان، بیش از ۹۰ درصد بوده است.

مدیرکل تهذیب و تربیت معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران، در ادامه افزود: از مجموع ۴۴۹ مدرسه علمیه از ۲۷ استان مشارکت کننده در طرح، ۲۶۹ مدرسه در این پویش شرکت کردند که در مجموع بیش از ۸۵هزار جلسه و محفل قرآنی در ایام ماه مبارک رمضان به همت طلاب خواهر، اساتید، مبلغان دانش آموختگان و کادر مدارس علمیه خواهران در نقاط مختلف کشور برگزار شد.

وی در ادامه شأن تلاوت قرآن کریم را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: قرآن سراسر نور و رحمت است و از اینرو مایه آرامش انسان می شود. در روایتی از پیامبر(صلی الله و علیه وآله) در خصوص محافل قرائت قرآن آمده است: « ما جلس قوم فی مجلس من مساجد اللّه یَتْلونَ کِتابَ اللّهِ وَ یَتَدارَسونَهُ بَیْنَهُمْ اِلاّ نَزَلَتْ عَلَیْهِمُ السَّکینَةُ وَ غَشِیَتْهُمُ الرَّحْمَةُ وَ حَفَّتْهُمُ الْمَلائِکَةُ وَ ذَکَرَهُمُ اللّه فیمَنْ عِنْدَهُ؛ هیچ جلسه قرآنی برای تلاوت و درس در مجلسی از مساجد خدا برقرار نشد، مگر این که آرامش بر آنان نازل شد و رحمت دربرشان گرفت و فرشتگان در اطراف آنان حلقه زدند و خداوند در میان کسانی که در نزدش هستند، از آنان یاد کرد.» مجلسی که اختصاص به تلاوت آیات نورانی قرآن می یابد و در آن قرآن، با صوتی دلنشین خوانده می‌شود، قلوب را منقلب می سازد.

مدیرکل تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: قرائت کلامی سرشار از زیبایی با نوایی زیبا ناخودآگاه اثری عمیق در دل ها و جان ها می گذارد. بی جهت نیست که برترین عبادت امت در کلام رسول الله(صلوات الله علیه و آله ) قرائت قرآن خوانده شده است: «اَفْضَلُ عِبادَةِ اُمَّتی قِراءَةُ القُرْآنِ نَظَراً؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: برترین عبادت امّت من، روخوانی قرآن است.» تأثیر ژرف این مجالس آنقدر عظیم و جدی است که رهبر انقلاب به عنوان عالم آگاه و حکیم بر نیازهای جامعه اسلامی بطور خاص بر اختصاص مجالسی صرفاً برای تلاوت آیات الهی امر نموده و خلا معنوی چنین محافلی را در جامعه گوشزده کرده و بیان داشته اند: « یکی از کارهایی که خیلی خوب است در کشور انجام بگیرد این است که ما جلسات تلاوت قرآن داشته باشیم. منظور از جلسه ی تلاوت قرآن این است که جلسه ای تشکیل بشود، افراد حاضر بشوند، قاری قرآن بنشیند آنجا، یک ساعت کمتر یا بیشتر قرآن بخواند، مستمعین هم فقط برای شنیدن قرآن بیایند آنجا بنشینند، بیایند بنشینند و قرآن را بشنوند، این خیلی موثر است. این از خواندن خود انسان هم در مواردی تأثیرش بیشتر است». امید است تا با تشکیل محافل قرائت قرآن در سطح کشور بصورت گسترده در رشد و تعالی معنوی جامعه تلاش شود و قرآن به عنوان کتاب زندگی؛ مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha