دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار

استاد دانشگاه تهران گفت: امام رضا(ع) از یک سو معرفت را آفریده خدا می‌داند و اثبات گرایی فیلسوفان یونان و قرینه گرایی فیلسوفان دین را رد می‌کند، از سوی دیگر، عقل را در اثبات خدا توانمند می‌داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار امروز در نشست علمی عقلانیت و عدالت در مکتب رضوی، به موضوع توحید و عدل در پرتو عقل و وحی در آموزه‌های امام رضا(ع) پرداخت و اظهار داشت: در آموزه‌های رضوی، عقل، مثبت، کاشف و میزان درک وحی است و وحی، معلم، مرشد و مذکر عقل است.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) از یک سو معرفت را آفریده خدا می‌داند و اثبات گروی فیلسوفان یونان و قرینه گرایی فیلسوفان دین را رد می‌کند، از سوی دیگر عقل را در اثبات خدا توانمند می‌داند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: امام رضا(ع) برای برون رفت از تشبیه میان خالق و مخلوق و اثبات توحید، از یک سو آموزه مبنایی خلقت لامن شئ را در برابر نظریه صدور مطرح می‌کند و از سوی دیگر، مبنای روشی قیاس و مقایسه خالق و مخلوق و نیز توصیف ذاتی خدا را نقد می‌کند.

وی تصریح کرد: آن حضرت توصیف فعلی و کارکردی و سلبی را راهکار عقلی خروج از تشبیه و اثبات توحید می‌داند و راهکار قلبی توحید را تعبیری بودن اسما و صفات الهی معرفی می‌کند، امام رضا(ع) مخلوق بودن افعال انسان توسط خدا را که به جبر و ظلم بر می‌گردد، با خلق تقدیری حل می‌کند و قدرت و اختیار و اراده انسان را در تقدیر الهی دارای نقش ویژه معرفی می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha