دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
کد خبر: 1092067
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵
سفر آیت الله اعرافی به عراق

مدیر حوزه های علمیه در سفری یک هفته‌ای به عراق دیدارهای متعددی با مراجع معظم تقلید، علما و فضلای حوزه و شخصیت های سیاسی- مذهبی داشت و ضمن بازدید از برخی مراکز در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی سخنرانی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزی حوزه، آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در سفر یک هفته ای به عراق با مراجع معظم تقلید نجف اشرف، علما، فضلا و اساتید حوزه‌های علمیه عراق، طلاب و اساتید ایرانی مقیم نجف و برخی شخصیت های مذهبی و سیاسی دیدار و از برخی مراکز بازدید کرد.

سفر مدیر حوزه‌های علمیه از روز شنبه ۱۳ خرداد آغاز شد و به مدت یک هفته به طول انجامید. سفرهای خارج از کشور مدیر حوزه‌ از جمله سفر به واتیکان معمولا در ایام تعطیلی آموزشی حوزه انجام می‌گیرد.

حجج اسلام والمسلمین حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل، آل‌ایوب مسئول دفتر ارتباط با حوزه نجف، رستم نژاد معاون آموزش حوزه و امین دین مدیر دفتر ادیان و مذاهب، آیت الله اعرافی را در این سفر همراهی کردند.

باتوجه به پیشرفت‌ها و تطورات حوزه های علمیه ایران و به ویژه حوزه علمیه قم در سالهای اخیر، و علیرغم اطلاع بزرگان حوزه نجف از آنها، حضور رسمی یک مسئول ارشد حوزوی و ارائه گزارشی از این برنامه ها مهم و حائز اهمیت بود که در این سفر انجام گرفت و مورد استقبال میزبانان واقع شد.

اولین برنامه ای که آیت الله اعرافی در آن شرکت کرد مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی بود که از سوی موسسات حوزوی و دینی نجف اشرف و نماینده مقام معظم رهبری در عراق دانشگاه کوفه برگزار شد.

آیت الله اعرافی در این مراسم در سخنانی‌، ضمن ابراز امیدواری نسبت به تقویت روابط و حرکت به سمت تمدن اسلامی، بر ضرورت صف‌بندی واحد حوزه علمیه نجف و حوزه علمیه قم در برابر دشمنان تأکید کرد و سپس برخی از جوانب شخصیت امام خمینی (ره) را برشمرد.

مدیر حوزه های علیمه افزود: امام خمینی (ره) توانست گفتمان جدیدی در عالم ایجاد کند. گفتمان امام (ره)، گفتمان تجدید تمدن اسلامی بود. امام دین را دین فرهنگ و تمدن و پیشرفت جامعه معرفی نمود.

آیت الله اعرافی در ادامه در مراسم بزرگداشتی که برای حضرت آیت الله حائری برگزار شد شرکت کرد.

در این مراسم که در سالن همایش های اتاق بازرگانی نجف برگزار گردید از شخصیت علمی و تلاشها و مجاهدتهای ارزنده حضرت آیت الله حائری در فعالیتهای حوزوی و سیاسی، به ویژه حفظ و تقویت فرهنگ جهاد و مقاومت در مقابل آمریکا و جریان‌های تکفیری تقدیر شد.

در ادامه برنامه های مدیر حوزه های علیمه در شهر نجف جلسه‌ای با حضور بیش از ۵۰ نفر از اساتید طراز اول حوزه علمیه نجف اشرف در دفتر نمایندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق تشکیل شد.

این جلسه با استقبال اساتید محترم حوزه از جمله حضرات آیات و حجج اسلام والمسلمین شیخ علی بشیر نجفی به نمایندگی از حضرت آیت الله بشیر نجفی، سید حسن نوری، شیخ حسن جواهری، سید علی اکبر حائری، سید حمید مقدس غریفی، سید علی خرسان، سید محمد علی بحرالعلوم، سید فاضل جابری، شیخ نوری حاتم ساعدی، سید علی خمینی، شیخ مهدی رستم، شیخ جمیل ربیعی، شیخ ابراهیم بغدادی، شیخ علی قرشی، سید علاء جزایری، شیخ حیدر خاقانی، سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق تشکیل گردید.

در این جلسه آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق به اساتید حاضر در جلسه خوش آمدگویی گفت و حضور آیت الله اعرافی را در بین اساتید حوزه علمیه نجف مغتنم شمرد.

سپس آیت الله اعرافی گزارشی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه ایران و به ویژه حوزه علمیه قم را ارائه کرد و در پایان بعضی از اساتید حوزه علمیه نجف نیز نسبت به این حوزه مقدسه به ارائه نظر پرداختند.

دیدار با مرجعیت عالی نجف آیت الله العظمی سیستانی و همچنین آیات عظام فیاض و بشیر نجفی

مهم ترین بخش این سفر دیدار با مرجعیت عالی نجف آیت الله العظمی سیستانی و همچنین حضرات آیات عظام فیاض و بشیر نجفی بود که طبق زمانی که تعیین شده بود در روزهای حضور مدیر حوزه در نجف انجام شد.

در دیدار مدیر حوزه با حضرت آیت الله سیستانی، معظم‌له و آقازاده مکرم به گرمی از آیت الله اعرافی استقبال کردند. حضرت آیت الله سیستانی ضمن استماع برخی از آخرین برنامه های حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه ایران، رهنمودهای لازم را ارائه فرمودند و برای توفیق و سربلندی حوزه های علمیه دعا کردند.

حضرت آیت الله سیستانی ضمن تذکر و یادآوری تاریخ معنوی و مذهبی شهر مقدس قم، توصیه هایی در خصوص حفظ و ارتقای ابعاد عبادی و معنوی قم فرمودند و بر صیانت از جایگاه و شئون روحانیت تأکید داشتند.

مدیر حوزه‌های علمیه نیز آمارها و گزارش‌هایی از طلاب، اساتید، مراکز و موسسات حوزوی و دروس سطوح عالی ارائه کرد و به ویژه درباره دروس خارج در استان ها، کتاب ها و تحقیقات فقه معاصر و ورود در برخی از عرصه ها و رشته های جدید مورد نیاز جامعه و کشور و عرصه بین الملل توضیحاتی را تقدیم کرد.

در دیدار با حضرت آیت الله فیاض نیز ایشان توجه به دشمنان و توطئه های آنان را برای حوزه های علمیه ضروری دانستند و همکاری حوزه های علمیه دنیای اسلام و به ویژه حوزه علمیه قم و نجف را ضروری دانستند.

حضرت آیت الله اسحاق فیاض ضمن استماع گزارش برخی از فعالیت های حوزه های علمیه ایران، از مطالعات عرصه های فقه معاصر تقدیر کردند و پاسخگویی حوزه های علمیه به نیازهای جامعه اسلامی، به ویژه نظام اسلامی در ایران را با اهمیت توصیف کردند.

در دیدار با حضرت آیت الله بشیر نجفی نیز ایشان به مهم ترین دستاوردهای علمی و دستاوردهای حوزه های علمیه گوش فرا دادند و از زحمات و کارهایی که پس از هجمه های فجیع ظالمان و زورگویان علیه حوزه های علمیه، در حفظ میراث انجام شده، تشکر و قدردانی کردند.

در این دیدارها مجموعه‌ای از آثار پژوهشی حوزه علمیه قم و دفتر فقه معاصر خدمت مراجع معظم تقلید اهدا شد.

دیدارهای جداگانه با برخی علما، فضلا و اساتید برجسته درس خارج حوزه نجف

یکی از دیگر از بخش های مهم این سفر دیدار با علما و فقهای مقیم نجف اشرف بود. در این راستا مدیر حوزه های علمیه با آیت الله سید علی سبزواری استاد درس خارج و فرزند حضرت آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری از مراجع فقید حوزه نجف دیدار کرد.

آیت‌الله سبزواری در این دیدار با تجلیل از مطالعات و تحقیقات حوزه های علمیه ایران و حوزه علمیه قم در فقه، به ویژه فقه معاصر، به برخی از آثار و تحقیقات خود در زمینه اقتصاد اسلامی اشاره کرد و آمادگی خود را برای همکاری در عرصه‌های فقه معاصر را اعلام نمود.

در ادامه آیت الله اعرافی، با آیت الله شیخ محمد سند از فضلای بحرینی و استاد درس خارج حوزه نجف دیدار کرد. آیت الله سند ضرورت نگاه نظام‌مند به علوم اسلامی به ویژه تفسیر و فقه را از ضروریات دانست و گفت: لازم است حوزه های علمیه رویکردی نظام‌مند به فقه، تفسیر، کلام و دیگر علوم اسلامی داشته باشند. استاد درس خارج حوزه نجف همچنین بر اهمیت دروس جدید مثل عقائد و تفسیر و دیگر درس ها و رشته های جدید حوزه های علمیه تاکید کرد.

آیت الله اعرافی و هیأت همراه با حضور بر مزار حضرت آیت الله محمّد حسن نجفی اصفهانی معروف به صاحب جواهر و ذکر فاتحه، از کتابخانه خطّی مرحوم آن فقیه و عالم والامقام بازدید و با آیت الله شیخ حسن جواهری از علمای نجف دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار آیت الله جواهری، ضمن تجلیل از کتاب جواهرالکلام، توضیحاتی راجع به زندگی و شخصیت علمی مرحوم صاحب جواهر (ره) و بیت جواهری ها ارائه نمود.

آیت الله شیخ باقر ایروانی استاد برجسته درس خارج هم در دیدار با آیت الله اعرافی که در دفتر وی برگزار شد ضمن تجلیل از رویکرد برنامه‌ای حوزه‌های علمیه، از طرح های تحولی حوزه علمیه قم تقدیر کرد و بر اهمیت تعامل حوزه علمیه قم و نجف تأکید نمود.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید منیر خباز از فضلای حجاز و استاد درس خارج در دیدار با آیت الله اعرافی ضمن تاکید ضرورت تعامل حوزه قم و نجف، به برخی از ظرفیت های علمی حوزه نجف اشاره کرد و توصیه کرد طلاب و فضلای ایرانی رفت‌وآمدهای بیشتری به حوزه نجف داشته باشند.

دیدار با اساتید ایرانی حوزه نجف و طلاب ایرانی مقیم نجف

مدیر حوزه های علمیه در ادامه سفر به کشور عراق با برخی اساتید ایرانی مقیم نجف دیدار و نقطه نظرات و پیشنهادهای آنان درباره حوزه نجف و طلاب ایرانی مقیم نجف را استماع کرد.

اساتید ایرانی حوزه نجف ضمن تبیین امتیازات و قوّت‌های حوزه نجف خواستار توسعه روابط حوزه قم و حوزه نجف گردیدند. آنها ضمن تبیین سابقه فضلا و مراجع ایرانی حوزه نجف و نقش برجسته ایرانیان در تاریخ حوزه علمیه نجف به ویژه در سده‌های اخیر، خواستار تسهیل رفت و آمد طلاب و اساتید ایرانی به حوزه نجف شده و تقاضا کردند از ظرفیت علمی طلاب و اساتید ایرانی نجف استفاده بیشتری گردد.

در این دیدار آیت الله اعرافی، ضمن تبیین جایگاه بلند حوزه علمیه نجف در دنیای اسلام و جهان شیعه و تأکید بر ضرورت حفظ استقلال و عظمت آن، ضرورت اهتمام و توجه به رهنمودهای مرجعیت عظمای حوزه نجف را خاطرنشان و با توجه به سابقه حضور فضلای ایرانی در حوزه نجف، تقویت تعامل دو حوزه قم و نجف را ضروری دانست.

همچنین مدیر حوزه های علمیه با طلاب ایرانی مقیم نجف اشرف دیداری صمیمانه داشت که در ابتدای این جلسه، تعدادی از طلاب و اساتید ایرانی مقیم نجف به نمایندگی از مجموعه طلاب، به بیان نظرات، دغدغه‌ها، مشکلات و پیشنهادهای خود پرداختند. سپس مدیر حوزه های علمیه در سخنانی به برکات و تاریخ پر افتخار حوزه های علمیه به ویژه حوزه علیمه قم و حوزه علمیه نجف اشاره کرد.

آیت الله اعرافی با اشاره به جایگاه حوزه علمیه نجف اظهار داشت: مقام معظم رهبری مکرّر بر جایگاه نجف، استقلال نجف و جایگاه مرجعیت حضرت آیت الله العظمی سیستانی تأکید داشته اند. ما در نجف فقط به دنبال تسهیل حضور طلاب در نجف هستیم و حوزه نجف استقلال خود را باید داشته باشد.

دیدار با علما و فضلای بغداد و بازدید از نمایندگی جامعة المصطفی(ص)

برنامه مدیر حوزه های علمیه در سفر به بغداد دیدار با برخی علما و شخصیت های سیاسی و مذهبی و همچنین بازدید از نمایندگی جامعة المصطفی(ص) بود.

آیت‌الله اعرافی در جمع رئیس، مدیران، شخصیتها و فضلای مجلس اعلای اسلامی عراق حاضر شد و با اشاره به نقش برجسته ایران و عراق در حیات امت اسلامی، حوزه علمیه قم و نجف را مثل دو بال برای پرواز و شکوفایی جهان اسلام و جهان تشیع معرفی کرد.

وی در ادامه به برخی از برنامه‌ها و تحول‌های حوزه‌های علمیه در سالهای اخیر اشاره کرد و به سؤالات و دغدغه‌های اساتید و شخصیتهای مجلس اعلای عراق پاسخ گفت.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به گفتگوهای انجام شده با شخصیت‌ها و مراجع حوزه نجف، این سفر را سفری مفید و موثر ارزیابی کرد و حسن استقبال و تعامل بزرگان و مراجع نجف نسبت به تبادل و تعامل با حوزه علمیه قم و نجف را تحسین نمود.

همچنین آیت الله اعرافی در جلسه دیگری به میزبانی حجت الاسلام والمسلمین سید عمار حکیم و با حضور اساتید و فضلای منطقه بغداد شرکت کرد و ضمن ارائه گزارشی از برنامه ها و تحوّلات حوزه علمیه قم، به ضرورت تجدیدنظر مناهج و نظامات حوزوی با توجه به اصالت های حوزوی و توجه به سنّت های حوزوی اشاره کرد.

آیت الله اعرافی در ادامه در محل نمایندگی جامعة المصطفی العالمیة در کشور عراق در شهر بغداد حضور یافت و ضمن بازدید از این مرکز و استماع گزارش فعالیت ها و برنامه ها، در جمع مدیران، اساتید و کارکنان سخنرانی کرد. رئیس هیئت امنای جامعة المصطفی العالمیة در این نشست اهتمام به رشد و عمق علمی و معرفتی در عین جمع میان سنتهای حوزوی و روزآمدی و فناوریهای نوین را از اولویتهای امروز جامعة المصطفی برشمرد.

آیت الله اعرافی در ادامه حضور در بغداد با آقای محمد شیاع سودانی نخست وزیر کشور عراق دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که با فاصله کمی از سفر نخست وزیر عراق به مصر انجام شد، آیت‌الله اعرافی بهبودی اوضاع اقتصادی، سیاسی و امنیتی عراق را موجب خوشحالی دانست و روابط ایران و عراق را روابطی تاریخی، عاطفی، فکری، معرفتی، سیاسی و اقتصادی توصیف کرد.

وی ملاقات‌های خود با بزرگان و مراجع حوزه علمیه نجف در این سفر را خوب و مثبت ارزیابی کرد و تعامل حوزه قم و حوزه نجف را تاریخی و ضروری دانست و افزود: امروز ضرورت و اهمیت تعامل هرچه بیشتر دو حوزه نمایان‌تر شده است.

آیت الله اعرافی ضمن تبیین جایگاه بلند حوزه علمیه نجف در دنیای اسلام و جهان شیعه و تأکید بر ضرورت حفظ استقلال و عظمت آن، ضرورت اهتمام و توجه به رهنمودهای مرجعیت عظمای حوزه نجف حضرت آیت الله سیستانی را خاطرنشان کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: افزایش تعامل ایران و عراق و حوزه‌های علیمه قم و نجف مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ایشان نسبت به حفظ سنت‌های اصیل حوزوی تاکید دارند.

شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق هم در دیدار با آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه در میان همه مذاهب اسلامی چه شیعه و چه اهل سنت اختلافات جزئی وجود دارد، گفت: مسلمانان در کلیات با یکدیگر مشترک هستند و اختلاف در تفاصیل و فرعیات نباید مانع از وحدت آنان شود.

مفتی اهل سنت عراق با اشاره به اینکه در خلال سفرهایش به ایران با تلاش‌های علمی علمای ایران و حوزه‌های علمیه آشنایی اجمالی دارد، بر اهمیت تعامل میان شیعیان و اهل سنت دو کشور تأکید نمود.

دیدار با تولیت آستان مقدس علوی و حسینی

مدیر حوزه‌های علمیه در این سفر همچنین با آقای سید عیسی الخرسان، تولیت عتبه مقدّسه علویه در شهر نجف و حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالمهدی کربلایی تولیت شرعی آستان مقدس حسینی در شهر کربلا دیدار کرد.

در دیدار با تولیت عتبه علویه ، آقای سید عیسی الخرسان توضیحاتی نسبت به برنامه‌های آن عتبه و طرح توسعه حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ارائه کرد.

همچنین تولیت شرعی آستان مقدس حسینی همکاری حوزه‌های علمیه نجف و قم و دو کشور ایران و عراق را ضروری دانست و اعلام آمادگی کرد با امضای تفاهم‌نامه میان حوزه و عتبه مقدّسه حسینیه، فصل جدیدی از همکاری‌ها آغاز گردد.

آیت الله اعرافی ضمن تبیین جایگاه بلند حوزه علمیه نجف در دنیای اسلام و جهان شیعه و تأکید بر ضرورت حفظ استقلال و عظمت آن، ضرورت اهتمام و توجه به رهنمودهای مرجعیت عظمای حوزه نجف حضرت آیت الله سیستانی را خاطرنشان کرد.

از دیگر برنامه‌های این سفر میتوان به دیدار با آیت الله سید مرتضی قزوینی خطیب و عالم مقیم کربلا، دیدار با تجمع علمای ولایی عراق و سخنرانی در جمع آنان، دیدار با رؤسای عشایر و شیوخ قبایل معروف بصره و جنوب عراق، شیخ هاشم الراشد رئیس رابطة العمای اهل سنت جنوب عراق اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha