دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دیدار هیئت علمی دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ملا عبدالله بهابادی با رئیس دانشکده علوم اسلامی نجف

حوزه/ اعضای علمی دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ملا عبدالله بهابادی یزدی از دانشگاه اسلامی نجف اشرف بازدید و با رئیس دانشکده علوم اسلامی آن دیدار و گفت‌و گو کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، اعضای علمی دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی از دانشگاه اسلامی نجف اشرف بازدید و با رئیس دانشکده علوم اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگو طرفین ضمن ارزیابی فعالیت‌های صورت گرفته که در بازدید قبلی از دانشگاه صورت گرفته بود، میزان پیشرفت‌ها و عملکرد دبیرخانه کنگره علامه را مورد بررسی و به توافقاتی جهت برگزاری مشترک همایش رسیدند.

دکتر هادی التمیمی رئیس دانشکده علوم اسلامی با بیان این که مشارکت دانشگاه اسلامی نجف زمینه مناسبی برای تبادل اطلاعات و از همه مهمتر هم اندیشی و ارتباط عمیق بین دو کشور ایران و عراق خواهد شد، خاطرنشان کرد: این همایش فرصتی گرانسنگ برای دو طرف بوده و احیای آثار، تفکر و اندیشه عالمانی همچون علامه ملا عبدالله بهابادی یزدی برای قشر تحصیل کرده حوزوی و دانشگاهی ضروری است.

دکتر التمیمی گفت: مرکز الدراسات کوفه نسخه‌هایی را در اختیار دارد که مکاتبات دوره عثمانی با عتبات عالیات را از کتابخانه‌های ترکیه دریافت کرده و می توان بخشی از تاریخ قرن دهم را به این موضوع اختصاص داد و دکتر الجابری استاد تاریخ دانشگاه را دعوت به همکاری با کنگره نمود.

وی ادامه داد: البته همه عتبات مقدسه برای خود مرکز تحقیقات و پژوهش دارند که از جمله مرکز الدراسات سامرا، حرم حضرت عباس و حتی حرم مطهر علوی می‌توانند در این امر به پیشرفت کنگره کمک شایانی نمایند.

رئیس دانشکده علوم اسلامی دانشگاه اسلامی نجف یادآور شد: در اختیار داشتن بخش عظیمی از ذخائر نسخه های خطی توسط مؤسسه کاشف الغطاء و به همت دکتر عباس کاشف الغطاء صورت گرفته که فهرست بندی نسخ را نیز انجام داده است و این نیز کمک شایانی می‌تواند باشد که به همایش علامه بهابادی شود.

در این راستا توافقاتی بین دانشگاه علوم اسلامی و دبیرخانه کنگره انجام پذیرفته است که اهم آنها عبارت است از ارسال مقالات جهت ارزیابی و بازنگری براساس شیوه نامه های مجلات دانشگاه اسلامی نجف اشرف که ویرایش نهایی مقالات منتخب در مجله اختصاصی به صورت ویژنامه چند جلدی دانشگاه اسلامی نجف اشرف چاپ خواهند شد؛ ارسال فراخوان پایان نامه‌های ارشد برای دانشجویان و فراخوان مقالات برای اساتید از طریق رسانه های گروهی دانشگاه؛ دعوت از اساتید متخصص در رشته‌های فلسفه و کلام، تاریخ و تمدن، تفسیر، ادبیات و بلاغت جهت ارائه مقالات؛ برگزاری نشست‌های علمی با حضور اساتیدی از ایران و عراق برای دانشجویان جهت تبیین شخصیت علامه و ابعاد مختلف سیره علمی و عملی وی؛ تحقیق نسخه‌های خطی علامه توسط اساتید صاحب تجربه دانشگاه؛ برگزاری همایش به صورت مستقل با دعوت از صاحبان مقالات برتر و اساتید برجسته ایرانی جهت سخنرانی افتتاحیه و اختتامیه و پنل های تخصصی همایش؛ اقامت و پذیرایی مدعوین همایش به مدت سه شب در دارالضیافه مسجد کوفه و ارائه خدمات ایاب و ذهاب به آنها.

در ضمن دبیرخانه کنگره همه نسخه‌های خطی مربوط به علامه را در اختیار دانشگاه اسلامی نجف اشرف قرار داد تا پس از بررسی و اظهار نظر، قراردادهای مربوط به نسخه شناسی با دانشگاه اسلامی منعقد گردد.

در این جلسه نیز در خصوص زمان و مکان برگزاری کنگره گفت‌وگو به عمل آمد و مقرر شد مقدمات لازم جهت این امر پس از بررسی بیشتر در اختیار دبیرخانه کنگره قرار گیرد.

احیای آثار و اندیشه عالمانی همچون علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی ضروری است

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha