دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
عید قربان

حوزه/ به مناسبت فرارسیدن عید سعید قربان، عید بزرگ توفیق در آزمون بندگی و رها شدن از غیرخدا، چند کتاب به شما خوانندگان همیشه همراه معرفی کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از این کتاب های خواندنی و پرمحتوا، کتاب"ابراهیم(ع) در قرآن" است که به قلم مجید فلاح پور و به همت نشر "هستی نما" به زیور طبع آراسته شده است است. این کتاب به بررسی شخصیت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم می‌پردازد، و سرگذشت این پیامبر اولوالعزم را از نگاه قرآن مورد بررسی قرار می دهد.

برخی از عناوین این کتاب عبارت انداز: «خاندان ابراهیم»، «کلمه ابراهیم و معنای ان»، «تاریخ ولادت و زادگاه آن»، «اوضاع سیاسی و زمینه تاریخی»، «خلاصه داستان ابراهیم در قرآن کریم» ، «ولادت و طفولیت ابراهیم»، «خروج ابراهیم (ع) از غار و پیوستن به اجتماع»، «مناظر به آزر و شرک ستیزی های علنی ابراهیم (ع)»، «امامت ابراهیم خلیل (ع)»و «وفات ابراهیم خلیل (ع)».

در بخشی از مقدمه ی این کتاب می خوانیم: "ابراهیم (ع) اولین پیامبر کتاب آسمانی و دومین پیامبر اولوالعزم و از بزرگترین شخصیت های الهی است که نقش تاریخ سازی او در جوامع انسانی بر کسی پوشیده نیست ... نام ابراهیم (ع) یکی از بزرگترین نام های تاریخ است هیچ نقطه ای نیست که نام ابراهیم در آنجا به گوش نخورده باشد. "

عنوان کتاب دیگر، "شرم خنجر" است نوشته محمدعلی رجبی کیاسری که در واقع متن مجلس تعزیه «ذبح اسماعیل» در ۲۶۷بیت است. هدف نویسنده از نوشتن این کتاب مرور گزارش قصص‌ مجالس و نقد و ارزیابی مختصر ادبی آن و آوردن نمونه ‌هایی از مآخذ تحقیقی اولیه این آثار در روایات و تاریخ اسلامی است.

این اثر شامل سه فصل است که سر فصل های آن عبارت اند از: «خلاصه متن»، «نتیجه داستان‌ مجلس»، «بررسی ادبی متن»، «متن مجلس»، «ذبح و قربانی فرزند»، «امتحان اولیاء» و «رضا و تسلیم صالحان».

کتاب قابل توجه دیگر، "تحلیل دعوت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم؛ با رویکردی تربیتی " است که به قلم سیدمحمد دلبری و به همت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است. این کتاب با استناد به قرآن به رویکرد های تربیتی حضرت ابراهیم(ع) می پردازد و متشکل از پنج فصل است که عبارتند از: «کلیات»، «اوصاف حضرت ابراهیم(ع) در قرآن»، «اصول تعلیم و تربیت در دعوت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم»، «شیوه‌های تعلیم و تربیت در دعوت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم» و «اهداف تربیتی سرگذشت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم»

از جمله موضوعاتی که در این کتاب شرح داده می شود می توان به جایگاه حضرت ابراهیم در میان اهل کتاب و قرآن کریم و صفات این پیامبر الهی و ... اشاره کرد. این کتاب همچنین با اشاره ی مستقیم به آیات قران به ارائه ی رویکرد های تربیتی می پردازد.

"من عید قربان هستم" عنوان کتابی است نوشته مجید ملامحمدی که این اثر برخلاف دیگر آثار مختص گروه سنی کودک و نوجوان نوشته شده است. این کتاب مجموعه‌ای شیرین و خواندنی است که پنج عید مهم اسلامی؛ قربان و غدیر، مبعث و فطر و نیمه ی شعبان را در قالب داستانی معرفی می کند. در این مجموعه علاوه بر داستان به وجود آمدن عیدها، مخاطب با سخنان بزرگان دین آشنا می‌شود.

لازم به ذکر است: داستان‌های این مجموعه، داستان‌هایی مذهبی است که با زبانی ساده و روان برای به رشته ی تحریر در آمده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha