چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
محمدعلی مروجی طبسی

حوزه/ در واقع غدیر یک مسئله فرقه‌ای نیست و اختصاص به شیعه ندارد. واقعه غدیر نه‌تنها یک مسئله اسلامی، بلکه یک مسئله بین المللی است. متعلق به همه ادیان و مذاهب است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مروّجی طبسی با اشاره به برگزاری اولین نشست از سلسله نشست‌های غدیر با عنوان «واقعة الغدیر فی الادب العربی» در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار گفت: اولین نشست از سلسله نشست‌های غدیر در روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه سال ۱۴۰۲ در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: عنوان کلی این همایش با عنوان «واقعه الغدیر فی الادب العربی» است که به زبان عربی برگزار می‌شود. در این همایش از شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی دعوت به عمل آوردیم که در ذیل این عنوان موضوعاتی که مرتبط با غدیر است را مطرح کنند.

دبیر علمی این نشست افزود: در واقع غدیر یک مسئله فرقه‌ای نیست و اختصاص به شیعه ندارد. واقعه غدیر نه‌تنها یک مسئله اسلامی، بلکه یک مسئله بین المللی است. متعلق به همه ادیان و مذاهب است. لذا با رویکردی که دانشگاه ادیان و مذاهب دارد انعکاس موضوع غدیر در ادبیات عربی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در میان مذاهب اسلامی و به طور خاص اهل سنت و در میان ادیان دیگر و باز به طور مشخص دین مسیحیت واقعه غدیر بسیار انعکاس داشته است. این واقعه در میراث عربی و در نصوص اهل سنت مورد توجه ویژه‌ای بوده و لذا ما از اساتید بزرگوار دعوت کردیم و قرار شد که در چهار موضوع این مسئله بررسی شود.

این استاد دانشگاه در بیان موضوعات مورد بررسی در همایش گفت: اولین موضوع بازتاب واقعه غدیر در میان اهل سنت است. موضوع دوم بازتاب غدیر در ادبیات مسیحی معاصر خواهد بود. موضوع سوم تحلیل و بررسی بلاغی خطبه پیامبر اکرم (ص) در غدیر خم بوده و موضوع چهارم غدیر در نصر و شعر کودکان است.

همچنین ما یک مهمان ویژه‌ای در این همایش داریم که آقای دکتر میشل کعدی است. آقای میشل کعدی از آخرین نسل از نویسندگان مسیحی و از کشور لبنان بوده که توان علمی و شاهکار ادبی ارزشمند خود را به معرفی مکتب و سبک زندگی اهل‌بیت (علیهم السلام) اختصاص داده است. به همین جهت ما قبلاً با ایشان به گفت‌وگو نشستیم و پیام ایشان برای همایش به صورت تصویری در روز نشست ارائه خواهد شد.

وی گفت: از اساتید دعوت شده است تا چکیده مقالات‌شان را در روز همایش ارائه کنند. این مقالات در سایت دانشگاه بارگذاری خواهد شد تا اگر افراد دیگری خواستند سرنخی برای مطالعه این موضوعات داشته باشند از اطلاعات ما در سایت استفاده کنند. این همایش سلسله نشست بوده و شبیه به همین همایش را در خود دانشکده زبان و فرهنگ ملل، برای هفته بعد خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مروجی طبسی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم مسئله غدیر یک مسئله بین المللی است. در میان اشعار ادبای اهل سنت واقعه غدیر انعکاس ویژه‌ای دارد. به طور مثال ابن طلحه شافعی و خطیب خوارزمی حنفی در این زمینه بسیار کوشا بوده‌اند. اسامی دیگری نیز وجود دارد که مرحوم علامه امینی در کتاب ارزشمندشان الغدیر ذکر کرده‌اند و همچنین مرحوم ابن شهرآشوب مازندرانی نیز در کتاب المناقب از افرادی نام برده اند. در جهان مسیحیت هم چه در قدیم و چه در سده سوم، افرادی همچون بقراط ابن اسود، عبدالمسیح انطاکی و بولس سلامه را مشاهده می‌کنیم که در زمینه واقعه غدیر فعالیت‌هایی داشته‌اند. به طور نمونه آقای سلامه بیش از ۳۰۰۰ بیت در یک کتاب دارد که در آن یک بخش را با عنوان عید الغدیر (ملحمة إسلامیة) آورده است.

وی افزود: این رویداد یک نقشه راهبردی و بین المللی است و این همایش فرصت خوبی است که بخواهیم این موضوع را تبیین کنیم. این همایش عامل وحدت بوده و در آن خواهیم دید که علما چطور به موضوع غدیر در قالب‌های شعر و نثر و … پرداخته‌اند. امیدواریم که بتوانیم در نشست‌های بعد ابعاد جدیدتری را نیز تحلیل و بررسی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروّجی طبسی با تأکید بر اهمیت واقعه غدیر از علاقمندان و اساتید، دانشجویان عرب‌زبان و فارسی زبان، طلاب سطوح عالی و مقدمات، دعوت کرد تا در این همایش حضور یابند؛ چراکه این همایش به زبان عربی بوده و طلاب می‌توانند با عرصه‌های کاربردی زبان عربی بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: این همایش به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد و علاقمندان می‌توانند در این عیدالله الاکبر در نشست «واقعة الغدیر فی الادب العربی» به صورت حضوری و مجازی شرکت کنند. لینک مجازی این نشست متعاقباً اعلام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha