شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
مدیر مرکز مطالعات و توسعه «المشورة» بغداد: بزرگداشت علما و احیای آثار آنان ضروری است

حوزه/ دکتر حیدر عبدالزهرة مدیر مرکز مطالعات و توسعه «المشورة» بغداد در دیدار با مسئولان کنگره بین المللی علامه بهابادی گفت: بزرگداشت علما و احیای آثار آنان ضروری است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، اعضای دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ملا عبدالله بهابادی یزدی با مرکز مطالعات و توسعه «المشورة» بغداد (مرکز المشورة للدراسات و التنمیه) برای همکاری و مشارکت در کنگره گفت‌وگو کرده و به توافقاتی رسیدند.

این جلسه با هماهنگی رایزنی جمهوری اسلامی ایران در بغداد در جهت آشنایی با این مرکز و ارزیابی میزان و نحوه مشارکت آن با دبیرخانه کنگره تشکیل گردید.

دکتر حیدر عبدالزهرة مدیر مرکز با بیان اینکه با برخی از مؤسسات و مراکز علمی ایران، رایزنی جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه فردوسی مشهد در برپایی چندین نشست و پیش نشست‌های تخصصی مشارکت نموده است گفت: نتایج آن بسیار مطلوب و برای ما قابل قبول بوده است .

وی با ضروری دانستن بزرگداشت علما و احیای آثاری که برای ما به ارث گذاشته اند خاطرنشان کرد: شخصیت‌های صاحب تفکر و تعقل که در تاریخ پژوهشی اسلام نقش بسزایی ایفا کرده‌اند قابل ستودن و احترام هستند و پرداختن به سیره علمی و عملی آنها جزو وظایف سنگینی است که بر دوش دانشگاهیان و حوزویان گذاشته شده است هر چند نظریه‌ها و آرای مختلفی داشته باشد. اختلاف عقاید و اندیشه ها باید مطرح شود و مورد نقد و کنکاش قرار گیرد تا نتایج آن به نفع مذهب و دین بیانجامد.

دکتر حیدر عبدالزهرة با معرفی مدعوین، ضمن تشکر از تشکیل این جلسه، آن را مقدمه‌ای برای یک کار بزرگ دانست چرا که تا کنون هیچ تبیینی نسبت به شخصیت ناشناخته و گمنام علامه ملا عبدالله بهابادی صورت نگرفته و تنها بخشی از آثارش در حوزه‌ها تدریس می‌شده است و همه او را صاحب حاشیه می‌دانند و متأسفانه از ابعاد دیگر شخصیتی او هیچ شناختی ندارند و این عزم ما را برا ی تحقق این هدف بیشتر جزم می‌کند.

وی افزود: با توجه به شناخت مختصری که پیرامون علامه پیدا کردم بخشی از این همایش مربوط به احیای نسخ خطی و تحقیق پیرامون آنها و بخشی نیز ارائه مقالات و پایان نامه‌های ارشد و دکتری و برگزاری پیش نشست‌ها با موضوعات مختلف می‌باشد که مرکز در بخش دوم می‌تواند با دبیرخانه کنگره مشارکت و همکاری داشته باشد.

در این جلسه مقرر شد اطلاعات مربوط به کنگره در اختیار مرکز گذاشته شود و بخشی از این اطلاعات نیز به صورت چاپ کاغذی در اختیار اساتید و دانشجویان قرار گیرد تا در کمترین وقت ممکن و به بهترین شکل، برای اساتید و دانشجویان فراخوان ارسال گردد و موضوعات نیز دسته بندی شود تا هر شخصی بتواند به فایل مورد نیاز خود به عنوان منبع دست یابد.

شایان ذکر است مرکز المشوره یک مرکز تحقیقی، پژوهشی با تخصص‌های علوم اسلامی و انسانی است که جمعی از اساتید برجسته دانشگاه بغداد با آن همکاری می‌کنند و در چندین همایش مشترک با مراکز دانشگاهی و پژوهشگاه‌های داخل و خارج عراق مشارکت داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha