یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1096429
۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
غدیر

حوزه / فعال فرهنگی گفت: غدیر تنها نام یک سرزمین نیست، بلکه نماد یک تفکر و مکتب است.   

به گزارش خبرگزاری حوزه از هرمزگان، حجت الاسلام محسن زارعی فعال فرهنگی در یادداشتی با عنوان «غدیر نماد یک تفکر و مکتب است»، آورده است:

در فرهنگ مسلمانان، بعضی از روزها به دلیل برکت و خیری که در آن است، عید نامیده شده است و یکی از این روزهای والامقام، روز عید غدیر خم یعنی ۱۸ ذیحجه است، که از سوی رسول گرامی اسلام (ص)، برترین عید امت لقب گرفته است.

واقعه غدیر خم که در آخرین سال زندگی رسول گرامی اسلام (ص) رخ داد و در آن حضرت علی (ع) به جانشینی آن حضرت برگزیده شد، غدیر تنها نام یک سرزمین نیست، بلکه نماد یک تفکر و مکتب است.

غدیر، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت خبر می‌دهد، همچنین غدیر، نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه‌داران امامت است، غدیر خم یک سرزمین نیست، چشمه‌ای است که تا پایان هستی در حال جوشیدن خواهد بود.

همچنین عید سعید قربان جلوه‌ای از تسلیم محض در مقابل خداوند متعال، اطاعت از ذات اقدس الهی و زدودن گناهان به شمار می‌رود، همچنین عید غدیرخم حامل پیام‌های ارزشمندی است.

با وجود آنکه قرائت این خطبه از سوی پیامبر اسلام (ص) بیش از چهار ساعت طول کشید، اما این خطبه سرشار از معارف الهیه است و هیچ روایتی در اسلام وجود ندارد که ۱۲۰ هزار شاهد برای آن حضور داشته باشد.

در این خطبه بزرگ و مهم، ۱۱۰ صفت از صفات خداوند متعال آمده، به ۵۰ صفت و فضیلت حضرت علی (ع) به صراحت اشاره شده و همچنین در این خطبه ۲۰ مورد از فضائل و صفات ارزشی اهل بیت عصمت و طهارت مطرح شده است.

اینکه غدیر بحث امامت و ولایت است، غدیر حدیثی بزرگ با مفهومی عمیق و گسترده است، غدیر اساس اسلام و ریشه تفکر اسلامی و اساس آن حکومت است و اثبات امامت و ولایت حضرت علی(ع) تنها قسمتی از موضوع غدیر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha