دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت‌الله سید محمدرضا سیستانی

حوزه/ آیت الله سید محمد رضا سیستانی گفت: میراث جامانده از علامه بهابادی یزدی سرمایه‌ای بزرگ برای حوزه‌های علمیه و محققان است و باید از آن حراست نماییم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید محمد رضا سیستانی فرزند حضرت آیت الله سیستانی در دیدار با اعضای دبیرخانه کنگره علامه بهابادی یزدی (صاحب حاشیه بر تهذیب المنطق) گفت: احیای آثار بزرگان جهان تشیع یکی از وظایف مهم مراکز حوزوی است که از جمله آنها میراث به جامانده از علامه بهابادی است که سرمایه‌ای بزرگ برای حوزه‌های علمیه و محققان است و باید از آن حراست نماییم.

استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه نجف در مورد احیای آثار علامه بهابادی افزود: تیم احیا کننده، باید متخصص و خبره باشند و حتی نکات دستور زبان ادبیات عرب و فارسی را خوب بدانند تا مطلب علامه را خوب فهمیده و بتوانند بازنویسی نمایند؛ چرا که فهمیدن و درک مطلب، اساس چاپ و نشر کتاب است.

وی یادآور شد: متأسفانه برخی کتاب‌های چاپ شده منتسب به علمای سلف دارای اغلاط بوده و ناقص است و این امر موجب ناراحتی است. از این رو، برای بازخوانی و تحقیق کتاب‌های خطیِ تاریخی، چندین متخصص لازم است. شیوه‌نامه‌های تحقیق و نگارشی دقیقاً باید در جای خودش به کار گرفته شود، در غیر این صورت ممکن است معنی و موضوع به طور کلی تغییر کند.

فرزند حضرت آیت الله سیستانی با تأکید بر اهمیت نظارت بر آثار منتشر شده، اظهار داشت: اگر به درستی نظارت علمی و فنی نشود، در فرایند تحقیق مشکل ایجاد می‌شود.

وی ضمن مهم دانستن تبلیغات و اطلاع رسانی برای کنگره، بر برگزاری ساده و بدون تشریفات تأکید نمود.

یاد آور می‌شود در ابتدای این دیدار هیئت دبیرخانه کنگره علامه بهابادی یزدی گزارش کاملی از فعالیت های علمی خود ارائه و تأکید کردند که یکی از اهداف سفر هیئت به عراق، رصد و شناسایی میدانی آثار علامه از کتابخانه‌های رسمی و شخصی است. از این رو، به شهرهای بغداد، کاظمین، نجف، کربلا، حله و برخی جاهای دیگر سفر نموده و از نزدیک نسبت به رصد و شناسایی آثار علامه اقدام کردند و خوشبختانه به آثار مهمی دست یافتند.

همچنین در این دیدار برنامه دبیرخانه به منظور احیای آثار علامه بهابادی یزدی در قالب موسوعه تشریح شد.

احیای آثار بزرگان جهان تشیع یکی از وظایف مهم مراکز حوزوی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کاظم IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    0 0
    احسنتم