یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
حجت‌الاسلام حمید اسماعیل‌پور امام جمعه فردو

حوزه/ امام جمعه فردو با اشاره به تاثیر امام حسین(ع) در رشد فکری و سیاسی افراد گفت: قیام امام حسین(علیه السلام) تاثیر فراوانی در رشد تفکر جامعه مسلمانان و حتی غیر مسلمانان داشته است.

حجت‌الاسلام حمید اسماعیل‌پور امام جمعه شهر فردو در گفت و گو با خبرگزاری حوزه، در خصوص جلوه های عاشورایی نمازجمعه طی سخنانی اظهار کرد: همانگونه قیام امام حسین(علیه السلام) یک قیام سیاسی بود و برای رفع ظلم از جامعه و تشکیل حکومت اسلامی اتفاق افتاده بود نماز جمعه هم یک عبادت سیاسی است که به جهت دارا بودن ابعاد سیاسی هم شباهت به قیام امام حسین(علیه السلام) دارد هم آثار و برکاتی که از آن ظاهر می‌شود شباهت فراوانی به قیام امام حسین(علیه السلام) دارد.

وی ادامه داد: تقویت روحیه اخوت و برادری یکی از شباهت های نماز جمعه و قیام امام(علیه السلام) که هم در خود قیام امام حسین(علیه السلام) و هم در آیین های بزرگداشت آن به وضوح دیده می‌شود. در قیام امام حسین(علیه السلام) مسئله اخوت و برادری آنقدر جلوه دارد که در آن زمان که حضرت یاران را اذن بازگشت می‌دهند و می‌گویند این‌ها با من کار دارند و شما می‌توانید بازگردید، هیچکدام از یاران امام را ترک نکرده و تا پای جان کنار حضرت ایستادگی می‌کنند.

اسماعیل‌پور با اشاره به همدلی و برادری در مراسمات امام حسین(علیه السلام) گفت: در آیین های بزرگداشت قیام اباعبدالله حسین(علیه السلام) میلیون‌ها مومن و مسلمان شرکت می‌کنند و از مال جان خود می‌گذرند که این خود بیانگر روحیه اخوت و برادری در میان عزاداران اباعبدالله حسین(علیه السلام) است.

وی با بیان اینکه یکی از شباهت های نماز جمعه و قیام عاشورا تقویت روحیه اخوت در بین مسلمان است تصریح کرد: طبق روایات یکی از دلایل حضور در مساجد و نمازجمعه ها همین تقویت روحیه اخوت بین مسلمانان است.

امام جمعه فردو ضمن بیان اینکه در آیین‌های بزرگداشت اباعبدالله حسین(علیه السلام) تشکل نیروهای اسلام شکل می‌گیرد،خاطرنشان کرد: این مراسمات در جایی مانند ایران که حکومت اسلامی تشکیل شده است در بعد وسیع‌تری برگزار می‌شود اما با این حال در جاهای دیگر که این ظرفیت حکومت اسلامی وجود ندارد برای بزرگداشت قیام امام حسین(علیه السلام) تشکل های قوی تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر امام حسین(علیه السلام) در رشد فکری و سیاسی افراد بیان کرد: قیام امام حسین(علیه السلام) تاثیر فراوانی در رشد تفکر جامعه مسلمانان و حتی غیر مسلمانان داشته است، غیر مسلمانان در دستیابی عزت و آزادگی که از اباعبدالله(علیه السلام) درس گرفته‌اند به رشد فکری و سیاسی دست یافته‌اند. طبیعتا درسال های بعد از قیام آن حضرت هم در آیین های بزرگداشت ایشان همیشه بالاترین و عمیق‌ترین هدف همین رشد سیاسی وفکری بوده است. نماز جمعه هم همین رسالت را دارد که رشد سیاسی و فکری ایجاد کند.

اسماعیل‌پور تقویت روحیه جمعی را از ابعاد آیین های بزرگداشت اباعبدالله حسین(علیه السلام) برشمرد و گفت: این روحیه جمعی را در برگزاری راهپیمایی اربعین به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

وی ادامه داد: نماز جمعه مرکز بسیج مردم است، درقیام عاشورا هرچند کسانی که در کنار امام حسین(علیه السلام) قرار گرفتند از لحاظ عده کم بودند ولی از لحاظ خلوص در بالاترین درجات قرار داشتند و در دفاع از امام زمان خود پیشرو بودند. در آیین های بزرگداشت حضرت هم مردم بسیج می‌شوند و در این بسیج هرکس خالص بود که خالص‌تر وهرکسی هم نبود به اخلاص می‌رسد.

امام جمعه فردو در استان قم در پایان تصریح کرد: حضور نماز جمعه در مساجد مانند صدراسلام، آن را به کانون بسیج مردمی تبدیل کرده است و این که درمساجد بسیاری از تصمیمات باید اتخاذ شود که کار های بزرگی که مسئولین می‌خواهند انجام دهند در نماز جمعه به مشورت گذاشته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha