یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام محمد اسماعیل قلی‌پور امام جمعه بابلسر

حجت‌الاسلام قلی‌پور از سعی امام حسین (علیه السلام) در دشمن‌شناسی در واقعه کربلا صحبت کرد و گفت: نخستین هدف ائمه جمعه همانند امام حسین (علیه السلام) بصیرت افزایی در جامعه است.

حجت‌الاسلام محمد اسماعیل قلی‌پور امام جمعه بابلسر در گفتگو با خبرگزاری حوزه با گرامیداشت پنجم مرداد سالروز برگزاری نخستین نماز جمعه کشور و با درود بر روح شهدای محراب گفت: این سالروز با عاشورای حسینی تقارن پیدا کرد و به درستی امسال نماز جمعه‌ای عاشورایی برگزار خواهد شد.

امام جمعه بابلسر ادامه داد: این تقارن پیام‌های زیادی برای ما دارد؛ همانگونه که در کلام و رفتار سید الشهدا (علیه السلام) موضوع امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مهمترین انگیزه قیام مطرح شد، مهمترین کارکرد نماز جمعه هم امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت‌الاسلام قلی‌پور به خطبه‌ها و سخنرانی‌های روز عاشورای سید الشهدا (علیه السلام) ابراز داشت: خطبه‌های بصیرت‌افزای اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در پیش و پس از نماز ظهر عاشورا مانند خطبه‌های امام جمعه به دنبال بصیرت‌افزایی است.

وی به کلام رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «نماز جمعه قرارگاه بصیرت است» اشاره کرد و گفت: در زیارت اربعین هم آمده است که حرکت سید الشهدا به دنبال جهل‌زدایی بود و نماز جمعه نیز این جهل‌زدایی را دنبال می‌کند.

امام جمعه بابلسر دشمن‌شناسی در حرکت سید الشهدا (علیه السلام) را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: اباعبدالله به دنبال این است که مردم دشمن را بشناسند، برنامه‌های دشمنان را بدانند و در مقابل دشمنان هم طرحی داشته باشند که دشمن را از رسیدن به اهداف خود ناکام کند.

حجت‌الاسلام قلی‌پور درباره نماز که از بزرگترین معروفات است گفت: بهترین شکل نماز در روز جمعه، به جماعت و با حضور مردم است؛ نمازی عبادی و سیاسی است که هم مسائل عبادی و هم مسائل سیاسی، نیازهای روز جامعه و ضروری مردم در نماز جمعه تبیین می‌شود.

وی ولایتمداری و اطاعت از ولی را مد نظر قرار داد و اظهار داشت: قبل از اینکه سید الشهدا ولی باشد، در کنار رسول الله، امیر المؤمنین حضرت علی (علیه السلام) و امام حسن مجتبی (علیه السلام) ولایتمداری به تمام معنا در رفتار و کردارش اجرا کرد.

امام جمعه بابلسر در بیان تشابه دیگری از نماز جمعه و حرکت امام حسین (علیه السلام) گفت: این دو حرکت در حمایت از دین، معرفی صحیح از دین و تبلیغ دین نقش بسزایی داشته‌اند؛ نقش نماز جمعه در روزگار ما در ابتدای انقلاب، دفاع مقدس، دفاع از حرم و در همه دوران انقلاب داشت که اگر دین به درستی به مردم معرفی شود، از این مسیر تبعیت خواهند کرد.

حجت‌الاسلام قلی‌پور تبیین دین را وظیفه اصلی امامان جمعه توصیف کرد و گفت: همه در این سنگر نماز جمعه باید به دنبال این هدف اصلی و اهداف خرد دیگر باشیم تا جامعه‌ای عاشورایی داشته باشیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha