یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: شهادت امام حسین(ع) و اسارت خاندان ایشان دو روی سکه جهاد تبیین یعنی تلاش برای روشنگری و اصلاح‌گری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه زاهدان، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی تلاش برای تربیت جسمی، دینی، اخلاقی و سلامت روحی و جسمی فرزندان است.

امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح فرازی از دعای امام سجاد(ع) برای فرزندان در صحیفه سجادیه پرداخت و افزود: "إِلَهِی امْدُدْ لِی فِی أَعْمَارِهِمْ ، وَ زِدْ لِی فِی آجَالِهِمْ ، وَ رَبِّ لِی صَغِیرَهُمْ ، وَ قَوِّ لِی ضَعِیفَهُمْ ، وَ أَصِحَّ لِی أَبْدَانَهُمْ وَ أَدْیَانَهُمْ وَ أَخْلَاقَهُمْ ، وَ عَافِهِمْ فِی أَنْفُسِهِمْ وَ فِی جَوَارِحِهِمْ وَ فِی کُلِّ مَا عُنِیتُ بِهِ مِنْ أَمْرِهِمْ ، وَ أَدْرِرْ لِی وَ عَلَی یَدِی أَرْزَاقَهُمْ" خداوندا عمر فرزندانم را به سود من طولانی کن و مدّت زندگی آن‌ها به خاطر من بیفزا و خردسالشان را به نفع من تربیت کن و ناتوانشان را برای من نیرومند ساز و بدن‌ها، دین‌ها و اخلاقشان را برایم به سلامت دار و به آن‌ها در جان و اعضا و هر کارشان ‌که به آن اهتمام دارم، سلامت همه جانبه عنایت کن؛ و برای من و به دست من، روزی فرزندانم را به دست آن‌ها برسان.

حجت الاسلام والمسلمین محامی به بیان نکاتی برگرفته از این دعا پرداخت و بیان داشت: شرط استجابت دعا این است که انسان با تمام وجود به دنبال تحقق آن بوده و در این راستا تلاش داشته باشد و لذا ما باید برای رشد و تربیت فرزندان خود باید در ابعاد مختلف برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.

وی ادامه داد: دومین نکته مهم در این دعای امام سجاد(ع) سلامت دینی و اخلاقی در کنار سلامت جسمی است چرا که انسان برای سلامت جسمی فرزند دعا می‌کند اما باید به دنبال سلامت دینی و اخلاقی فرزند خود هم باشد، چرا که کمال انسان در این است که سلامت جسمی، دینی و اخلاقی فرزند هر سه در کنار هم باشند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: همان‌گونه که برای سلامت جسمی فرزندان تلاش می‌کنیم باید به فکر حاکمیت دین و اخلاق در زندگی آن‌ها بوده و در این جهت نیز برنامه‌ریزی و تلاش کنیم چرا که پدر و مادر تنها مسئول رشد جسمی فرزند نیستند و رشد عقلی، رشد روحی، تربیت عقلانی، تربیت دینی و تربیت اخلاقی فرزند هم از دیگر مسئولیت‌های پدر و مادر است.

امام جمعه زاهدان افزود: نکته دیگر این فراز از دعای امام سجاد(ع) عاطفه ایشان نسبت به فرزندانشان می‌باشد.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در این فراز از دعا عنوان می‌کند که خدایا روزی فرزندانم را به خاطر من زیاد و به دست من روزی آن‌ها را بده چرا که پدر دغدغه کار فرزندش را دارد و مرحله سخت زمانی است که فرزندان اعلام نیاز کنند اما پدر توانایی رفع آن نیاز را نداشته باشد و مرحله سخت‌تر زمانی است که پدر احساس نیاز به فرزندان کند که این سخت‌ترین حالت برای پدر و مادر است و برای همین است که امام از خداوند درخواست می‌کند مرا واسطه رساندن رزق و روزی به فرزندانم قرار بده.

حجت الاسلام والمسلمین محامی به بیان یک مصداق پرداخت و عنوان کرد: امام حسین(ع) در چنین روزی به دنبال پدری کردن برای فرزندان و تامین نیازهای آن‌ها بود و آب ضروری‌ترین و حداقل نیاز فرزندان ایشان بود که یکی از مصیبت‌های واقعه کربلا تشنگی است.

امام جمعه زاهدان در بخش پایانی خطبه اول به ذکر مصیبتی از تشنگی و شهادت امام حسین(ع) و فرزندان ایشان در روز عاشورا پرداخت.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی تلاش برای بندگی خدا و احیای دین و جهاد با مال و جان در راه خداوند متعال است.

حجت الاسلام والمسلمین محامی با اشاره به سالروز برگزاری اولین نماز جمعه در تهران به فرمان امام خمینی(ره) توسط مرحوم آیت‌الله طالقانی افزود: شب‌ جمعه شب زیارتی امام حسین(ع) و روز جمعه نیز متعلق به امام زمان(عج) می‌باشد اما امروز مصادف با عاشورا و حادثه کربلاست و روزی که امام حسین(ع) در اوج جنگ به نماز جماعت می‌ایستند و عده‌ای پیش‌مرگ ایستاده و در راه برقراری نماز جماعت در میدان جنگ شهید می‌شوند که این جایگاه نماز و نماز جماعت است و این پیام را دارد که باید به نماز و برپایی نماز جماعت اهتمام داشته باشیم. در روایات و آیات نیز اینگونه آمده است که نماز عنوان پرونده مومن و اولین چیزی است که بررسی می‌شود و اگر نماز پذیرفته شد سایر اعمال پذیرفته می‌شود.

وی با اشاره به روایتی از حضرت موسی(ع) گفت: حضرت موسی(ع) از خداوند متعال سؤال می‌کند که چرا امت محمد(ص) بر سایر امت‌ها فضیلت پیدا و برتری می یابد، خداوند در پاسخ می‌فرماید به خاطر خصلت هایی همچون نماز، روزه، حج، جهاد، جمعه، جماعت، قرآن، علم و عاشورا که این‌ها امتیازات جامعه اسلامی و امت محمدی(ص) است و امروز جمعه، جماعت و عاشورا با هم جمع شده که باید به درستی قدردانسته و از آن بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: ماجرای کربلا و نهضت امام حسین(ع) دارای دو بخش است که بخش اول از آغاز ماجرا تا امروز و هنگام شهادت امام حسین(ع) و بخش دوم پس از شهادت حضرت و اسارت خاندان ایشان شروع می‌شود که این دو روی یک سکه هستند آن هم سکه جهاد تبیین یعنی تلاش برای روشنگری و اصلاح‌گری است.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: حرکت امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر، احیای دین، احیای سنت پیامبر(ص) و اصلاح در جامعه اسلامی بود و کاروان اسرا و آزادگان نیز همین مسیر روشنگری را دنبال کردند.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در طول مسیر حرکت به سخنرانی‌های متعدد پرداخت که هم مخاطبان آن روز را تحت تاثیر قرار داد و عده‌ای از لشکر ابن زیاد به لشکر امام(ع) وارد شدند و تحولی درون آن‌ها رخ داد، اما مخاطب امام تنها مردم آن زمان نبودند و دلهای انسان‌های آزاده در طول تاریخ و تا قیامت وجود دارند و برای همین است که می بینیم روز به روز پرچم امام حسین(ع) بر افراشته تر، دلها مجذوب‌تر و جمعیت عزادار حسینی در کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی بیشتر و مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین با شکوه تر برگزار می شود.

وی افزود: روشنگری امام حسین(ع) برای اصلاح جامعه بود و بعد از آن نیز همان خط را امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در سخنرانی‌های خود دنبال کردند و این وظیفه ماست که همین مسیر را دنبال کنیم و راه امام حسین(ع) را پیموده و آرمان حضرت را دنبال و به دنبال تحقق اهداف ایشان باشیم و برای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه اسلامی و حاکمیت دین بر جامعه تلاش کنیم.

امام جمعه زاهدان ضمن گرامیداشت نام و یاد شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران عنوان کرد: این افراد عملاً مسیر امام حسین(ع) را دنبال کردند و با تقدیم جان خود امر به معروف و نهی از منکر کردند و در صدد اصلاح جامعه اسلامی و حفظ عزت، استقلال و امنیت جامعه اسلامی بوده و در این مسیر تلاش کردند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با ادای احترام به خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران افزود: خانواده‌های این عزیزان نیز در این حماسه و اجر آن‌ها شریک و چشم و چراغ این ملت هستند و باید همواره قدرشناس آن‌ها بوده و آن‌ها را مورد تکریم و تجلیل قرار دهیم.

وی با گرامیداشت یاد افرادی که در طول تاریخ در برگزاری مراسمات عزاداری امام حسین(ع) تلاش کرده‌اند، گفت: احیای یاد امام حسین(ع) و برگزاری مراسم عزای ایشان بیعت مجدد با آرمان‌های حضرت و زنده نگه داشتن یاد شهدا و مشارکت در حماسه و مبارزه آن‌هاست و از همه افرادی که امسال در برگزاری با شکوه مراسمات عزاداری امام حسین(ع) تلاش کرده‌اند تشکر می‌کنم.

امام جمعه زاهدان تاکید کرد: پس از شناخت امر به معروف و نهی از منکر نکته مهم اجرای عملیاتی آن است و پیشنهاد می‌شود در این جهت پویشی را راه اندازی و هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد یک یا چند معروف و منکر را مشخص و در راستای ترویج معروف و نهی از منکر تلاش کند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی خاطرنشان کرد: همه ما باید از فرصت این مناسبت‌ها برای آشنایی بیشتر مردم با معارف اسلامی استفاده کنیم و نسل جوان را با آرمان‌های حسینی آشنا کنیم تا بتوانیم در کنار تقویت محبت، دلدادگی و عشق و علاقه‌ای که به پیغمبر اکرم(ص) ائمه اطهار(ع) و قرآن کریم داریم با معارف اسلامی نیز آشنا و به آن عمل کنیم.

امام جمعه زاهدان گفت: یکی از رسومات خوبی که در این ایام رواج دارد اهدای خون است و با توجه به نیاز بالای استان و کمبود خون باید از این فرصت استفاده و به اهدای خون بپردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین محامی مقتل خوانی را از دیگر رسومات خوب عنوان کرد و در بخش پایانی خطبه دوم از زبان امام زمان(عج) در زیارت ناحیه مقدسه به مقتل خوانی پرداخت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha