دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام علی عباسی

حوزه/رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: ‌دست یافتن به جایگاه مرجعیت علمی محصول اقتدار علمی آثار علمی و پژوهشی است و آثارما زمانی می‌توانند به این مرجعیت دست یابند که ترازها و نصاب علمی را رعایت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در دیدار اعضای کمیسیون‌های تحقیقات و نشر جامعةالمصطفی با قدردانی از زحمات ارکان مختلف معاونت پژوهشی المصطفی اظهارکرد: جامعةالمصطفی از چهره علمی و پژوهشی برخوردار است و اهمیت ارتقای این چهره برای این مرکز علمی، راهبردی است. لذا آموزش و پژوهش دو عنصر اصلی وجودی المصطفی است.

وی با تأکید بر اهمیت فعالیت‌های مختلف علمی و پژوهشی در المصطفی افزود: مهم‌ترین، ماندگارترین و اصلی‌ترین عنصر برای داوری چهره علمی یک مرکز کتاب‌هایی است که توسط آن مجموعه منتشر می‌گردد. کتب تولیدی مراکز مؤثر علمی جهان بلافاصله پس از انتشار مورد استقبال مجامع علمی و مورد استناد علمی محققان و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد:‌ دست یافتن به جایگاه مرجعیت علمی محصول اقتدار علمی آثار علمی و پژوهشی است و آثارما زمانی می‌توانند به این مرجعیت دست یابند که ترازها و نصاب علمی را رعایت کنند.

وی به تشریح فرآیندهای ضروری جهت انتشار آثار علمی مرجع و تأثیرگذار پرداخت و ابرازکرد: مرحله اول انتخاب موضوعی است که مورد نیاز جامعه باشد و بتواند در تراز یک مرکز علمی بیان گردد. بسیاری از کتاب‌های انتشار یافته که این فرآیند را طی نمی‌کنند، هرچند با فروش خوبی نیز همراه باشند، نمی‌توانند به اثر علمی مرجع یا مؤثر مبدل گردند.

رئیس جامعةالمصطفی دومین مرحله را دقت به وجود تناسب میان مولف و موضوع اثر دانست و افزود:‌ فرآیند بعدی نیز ارزیابی‌ آثار است که نقش ارزیاب‌ها در این مرحله برجسته می‌گردد. کارگروه‌ها و کمیسیون‌های ارزیابی نیز باید بر این فرآیند نظارت دقیق داشته باشند.

وی ادامه داد:‌ دقت و سرعت دو عنصری هستند که غالبا با یکدیگر نسبت عکس دارند. فرآیند ارجاع آثار به المصطفی تا انتشار آن باید به نحوی مدیریت گردد که هر دو عنصر رعایت شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، کمیسیون‌های تحقیقات و نشر را اصلی‌ترین ضامن کنترل کیفی آثار تولیدی در جامعةالمصطفی خواند و تصریح کرد: این کمیسیون‌ها باید ضمن به رسمیت شناختن هویت علمی صفوف، با جدیت به مسئولیت خود در حفظ کیفیت آثار علمی جامعةالمصطفی اهتمام ورزند.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین مجید عبادی، معاون پژوهش المصطفی توضیحاتی پیرامون کمیسیون‌های تحقیقات و نشر بیان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha