یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اربعین

حوزه/ در این چند روزی که عراق هستید، بین آنچه موکب های کوچک عراقی تقدیم شما می کنند با آن چه در موکب های پر زرق و برق ایرانی ها توزیع می شود، فرقی قائل نشوید. سعی کنید در موکب های عراقی هم تا جایی که مقدور است سکنی داشته باشید. آنها باید ببینند اینجا ایرانی و عراقی نداریم و همه یک اُمت واحده هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «دانستنی های اربعین» به قلم مجید جعفرپور به چهارده پرسش و پاسخ معرفتی دربارۀ اربعین پاسخ داده که در شماره های گوناگون به انتشار آن خواهیم پرداخت.

سؤال سیزدهم:

در سفر معنویِ زیارت اربعین، چه نکاتی باید رعایت کرد؟

پاسخ:

بیست نکتۀ دوستانه دربارۀ چگونگی رفتار زائرین اربعین در کشور عراق

۱. متأسفانه حضور پر رنگ برخی موکب های ایرانی آن هم با آن همه زرق وبرق در پذیرایی از زائران، حس میزبانی عراقی ها را به چالش کشیده است.

در این چند روزی که عراق هستید، بین آنچه موکب های کوچک عراقی تقدیم شما می کنند با آن چه در موکب های پر زرق و برق ایرانی ها توزیع می شود، فرقی قائل نشوید. سعی کنید در موکب های عراقی هم تا جایی که مقدور است سکنی داشته باشید. آنها باید ببینند اینجا ایرانی و عراقی نداریم و همه یک اُمت واحده هستیم.

۲. در این چند روزی که عراق هستید، اگر در جایی غذای ایرانی توزیع می شود، فریاد نزنید غذای ایرانی!!

با این کار، عراقی ها احساس می کنند که برای آنها نیست؛ چراکه هیچ موکب عراقی هیچ وقت فریاد نمی زند غذای عراقی!!

۳. در این چند روزی که عراق هستید، کمک کنید هزینه های دولت عراق برای جمع آوری زباله ها و بهداشت مسیرها بیش از پیش نشود.

۴. در این چند روزی که عراق هستید، به اعتقادات مذهبی و عربی عراقی ها کاری نداشته باشید. اصلاً روی ایرانی و عراقی بودن صحبت نشود.

۵. در این چند روزی که عراق هستید، غذایی نگیرید که نمی خورید؛ عراقی ها خیلی خیلی ناراحت می شوند. اگر هم گرفتید و بدتان آمد، به روی خودتان نیاورید و از طرف تشکر کنید.

۶. در این چند روزی که عراق هستید، مراقب وسایل عمومی و مردمی عراقی ها باشید. خودروها، سرویس های بهداشتی، محل اسکان و....

۷. در این چند روزی که عراق هستید، بدانید که عراقی ها موظف به خدمات رایگان به شما نیستند. پس هرجا هزینه ای داشت پرداخت کنید؛ به عنوان مثال کرایه ماشین!

۸. در این چند روزی که عراق هستید، اگر در منزلی اسکان یافتید، خیال نکنید که میزبان تا هر وقت که شما بخواهید، تمایل دارد و می تواند از شما پذیرایی کند!

۹. در صورت امکان چند هدیۀ کوچک از ایران خریداری کنید و در مسیر به نام ایران به کودکان عراقی هدیه دهید.

۱۰. با خادمان موکب ها از هر ملیتی خوشرو باشید، قدردانی کنید و عکس یادگاری بگیرید.

۱۱. بعضاً برخی خانم های ایرانی داخل موکب ها آرایش می کنند. لطفاً توجه داشته باشید که زنان عراقی هرگونه آرایش کردن زنان، به ویژه در ایام عزای اهل بیت(علیهم السّلام) را به شدت بد و قبیح می دانند.

۱۲. در کنار استفاده از تصاویر و نشانه هایی که با خود حمل می کنید (مانند تصویر رهبر انقلاب یا سردار سلیمانی)؛ حتماً از تصاویر مراجع عظام تقلید در عراق ( آیات عظام: سیستانی یا حکیم) یا فرماندهان حَشدُ الشعبی (هادی العامری، ابومهدی مهندس و ...) هم استفاده کنید.

۱۳. محور غربی، عبری، عربی شدیداً در حال تبلیغ در میان مردم عراق هستند که ایران کشور شما را تسخیر کرده است. حتماً با همان عربی دست و پا شکسته به عراقی ها بگویید که دفاع از حریم اهل بیت (علیهم السّلام) و مردم عراق را وظیفۀ دینی ایرانی ها می دانید و از دوستی و صمیمیت دو ملت و این که به آنها بگویید به نیابت ایشان به زیارت امام رضا و حضرت معصومه سلام الله علیهما خواهید رفت.

۱۴. به هیچ وجه به تصاویر، بنرها و موکب های جریان انحرافی شیرازی واکنش نشان ندهید.

۱۵. در مسیر پیاده روی، برخی فرقه های انحرافی مانند یمانی ها، صَرخی ها و ... حضور دارند؛ وقتتان را با بحث بیهوده با آنها به هدر ندهید و در موکب هایشان نیز اقامت نکنید.

۱۶. تقریباً همۀ شما عزیزان ابزار تصویر برداریِ مناسب در اختیار دارید (حداقل دوربین گوشی هایتان). اتفاقات و صحنه های ناب این سفر بی نظیر را ثبت و ضبط کنید و با هشتک های انگلیسی در شبکه های اجتماعی جهانی(مانند گوگل پلاس، فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و ...) به اشتراک بگذارید.

۱۷. هر سال به تعداد خبرنگارانِ غیر مسلمان کنگرۀ عظیم اربعین افزوده می شود. شما عزیزان، نمایندگان فرهنگ غنی ایرانی- اسلامیِ ما هستید. به گونه ای رفتار کنید و سخن بگویید که ایرانیان، به عنوان نمونۀ استاندارد و قابل یک شیعه به جهانیان معرفی شوند.

۱۸. شیطان و دست نشانده های او تمام حربه های خود را به کار گرفته اند تا راهیان این سفر را کم و کمتر کنند و دل های ایشان و شما را نسبت به هم پُر از کینه کنند. در این راه فقط به ندای «هَل مِن نَاصِر» ارباب بی کفن دل بسپارید و گوشتان را بر اصوات تفرقه افکنانه سپاهیان ابلیس ببندید.

بنابراین، در حدّ توانِ خویش، کمک های مادّی و معنوی خود را نثار برادران و خواهرانی کنید که در عزمشان نسبت به این سفر موانعی وجود دارد.

۱۹. فراموش نکنید شاید یکی از همین هزاران عزیزی که از کنارشان عبور می کنید، مولا و صاحبمان حضرت ولی عصر ارواحنا فداه باشند؛ پس احترام زائران امام حسین (علیه السّلام) و این مسیر مقدّس را حفظ کنید.

۲۰. در طول مسیر دائماً با وضو باشید و به نیابت سلامتی و فرج مولا امام زمان(علیه السّلام) قدم بردارید و دائماً به حال امام عصر(علیه السّلام) دعا و صلوات بفرستید و دیگران را به این مهم و فریضۀ الهی تشویق و توصیه کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha