دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مذاکرات با اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

محموله های آمریکایی کشف شدند

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان اعلام کرد: با هماهنگی رئیس حوزه قضائی شهرستان بندرخمیر و در نتیجه رصد و اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) یک محموله بزرگ سلاح و ابزارآلات آمریکایی ویژه آشوب و اغتشاش در بدو ورود به مرزهای آبی جنوب کشور کشف و ضبط شد. وی با اشاره به اینکه محموله مذکور در یک فروند لنج باری جاسازی شده بود، تصریح کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) پس از اطلاع از انتقال این محموله بزرگ سلاح که شامل بیش از ۶ هزار عدد شوکر برقی ساخت آمریکا است و می‌تواند در آشوب و اغتشاشات مورد استفاده قرار گیرد، عملیاتی را برای توقیف محموله مورد نظر طراحی و اجرا کردند. رئیس کل دادگستری هرمزگان افزود: در نتیجه یک کار دقیق اطلاعاتی محموله مورد نظر از زمان بارگیری در آن سوی مرزهای کشور مورد رصد و رهگیری قرار گرفت و به محض ورود به آب‌های ایران در مجاورت بندرخمیر شناسایی و توقیف شد. وی تصریح کرد: در این رابطه دو نفر دستگیر شده‌اند که با صدور قرار تأمین کیفری در بازداشت به سر می‌برند و سایر عوامل و مرتبطان شبکه و اقدامات آنها تحت اشراف کامل اطلاعاتی قرار دارند. قهرمانی خاطر نشان کرد: در نتیجه تحقیقات مقدماتی و بر اساس گزارش ضابطین مشخص شده است که این محموله سلاح برای ایجاد اغتشاش و آشوب در روزهای آتی آماده و به کشور منتقل شده است. رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین از مجاهدت و ایثار سربازان گمنام امام زمان (عج) که با اشراف اطلاعاتی و اقدامات مقتدرانه خود در همکاری با دستگاه قضائی با هدف پشتیبانی و حفاظت از امنیت ملت بزرگ ایران از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند، تقدیر و تشکر کرد. وی در پایان با هشدار به مخلان نظم و امنیت عمومی، تأکید کرد: افرادی که سودای چنین جرایمی را در سر می‌پرورانند، بدانند که دستگاه قضائی برای حفظ امنیت مردم با کسی تعارف ندارد و مجازات این‌گونه افراد قاطع و بدون اغماض خواهد بود.

منبع: مهر

دست آمریکایی ها در غلات اوکراین فاش شد

شرکت‌های آمریکایی، انحصار بازار غلات اوکراین را در دست گرفته اند.نخست وزیر مجارستان، تاکید کرد غلات اوکراین محصولی است که در زمین‌هایی که در مالکیت آمریکایی‌ها قرار دارد، تولید می‌شود. اوکراین پیش از جنگ و پس از آن یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان غلات در جهان بوده است. این چیزی است که بسیاری از کشورهای جهان می‌بینند، اما از نظر مجارستانی‌ها، فقط یک محصول آمریکایی است که در زمین‌هایی در اوکراین که در مالکیت شرکت‌های آمریکایی قرار دارد، کاشته می‌شود. ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان با اشاره به این موضوع، گفت، اتحادیه اروپا از منافع آمریکا دفاع می‌کند. سخنان او، در انتقاد از تصمیم اتحادیه اروپا برای لغو ممنوعیت واردات غلات از اوکراین، بیان شد. آمارهای مربوط به میزان صادرات غلات از اوکراین در سال گذشته، این دیدگاه را تایید می‌کند. گزارش پایگاه «استاتیستا»، نشان می‌دهد شماری از شرکت‌های آمریکایی به ویژه شرکت «کرنل» بر بازار تولید غلات در اوکراین تسلط دارند. مجارستان در برابر تحمیل مصوبات اتحادیه اروپا قرار گرفته است، اما تاکید می‌کند حاضر نیست منافع آمریکا را بر منافع کشاورزان مجارستانی، اولویت بدهد. اما به نظر می‌رسد، اوکراین از این موضع‌گیری خوشحال نشد. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین: اتحادیه اروپا، محدودیت‌های اعمال شده بر صادرات محصولات کشاورزی ما را لغو کرد. ما به حمایت کشورهای همسایه در زمان جنگ، نیاز داریم. اگر این کشورها بر اساس اصل حسن همجواری با ما رفتار نکنند، ما پاسخ متمدنانه‌ای به آن‌ها خواهیم داد. این سخنان زلنسکی خطاب به مجارستان و نیز لهستان، اسلواکی و دیگر کشورهایی بود که با به چالش کشیدن تصمیم کمیسیون اتحادیه اروپا، محدودیت‌هایی بر واردات غلات از اوکراین اعمال کردند. والدیس دامبروسکیس کمیسر تجاری اتحادیه اروپا: ما فکر نمی‌کنیم بازارهای پنج کشور عضو اتحادیه اروپا، با واردات غلات از اوکراین تحت تاثیر قرار گرفته است. ممنوعیت واردات را تمدید نخواهیم کرد، این ممنوعیت نباید تا ابد ادامه پیدا کند. غلات اوکراین، درگیری بر سر منافع را تشدید کرده است. به ویژه که گذرگاه دریایی برای صادرات غلات از اوکراین در نتیجه برآورده نشدن خواسته‌های روسیه با مشکل روبرو شد. به همین علت، تصمیم باز شدن گذرگاه زمینی اتخاذ شد، اما به نظر می‌رسد، در این مسیر، موانع متعددی وجود دارد.

منبع: شبکه خبر

ریاض مذاکرات با اسرائیل را متوقف کرد

درحالی که عربستان به طور رسمی تاکنون هیچ اظهارنظری مبنی بر مذاکره برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نداشته است، یک مسئول در دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم گفت که ریاض به اطلاع واشنگتن رسانده است که هرگونه مذاکره در ارتباط با عادی سازی روابط با تل آویو یا هرگونه اقدامی در قبال آن را متوقف می کند.این مسئول دفتر نتانیاهو افزود که "سران اسرائیل از این امر متعجب و سردرگم شده اند"؛ بویژه که بسیاری از کارشناسان و وزیران و حتی خود نخست وزیر پیش از این فکر می کردند که عربستان روابط با آنها را - بدون ارتباط دادن آن با مسئله فلسطین- عادی خواهد کرد. برپایه این گزارش، منابع آگاه آمریکایی گفتند که عربستان هوشمندانه فلسطینی ها را وارد مذاکرات کرد و مسئول دفتر نتانیاهو در همین ارتباط گفت: مخالفت ارکان کابینه نتانیاهو با هرگونه نرمشی در قبال فلسطینی ها و اقدام نتانیاهو در پذیرش خواسته های ارکان راست افراطی کابینه که ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی و بزالل اسموتریچ وزیر دارایی آن را نمایندگی می کنند، به معنای نابودی هرگونه امکان نزدیکی روابط با فلسطینی ها و در نتیجه با سعودی ها است. برپایه این گزارش، اطلاعات حاکی از آن است که ران درمر وزیر امور استراتژیک رژیم اسرائیل که از نزدیکان نتانیاهو است، اخباری ساختگی را به روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" که حامی جناح راست آمریکا و متعلق به جمهوری خواهان افراطی است، درباه آنچه به گفته این روزنامه، دیدارهای محرمانه بین ریاض و نخست وزیر رژیم اسرائیل توصیف شده، درز داده است. برپایه این گزارش، یک کارشناس امور سیاست داخلی رژیم اسرائیل گفت: چنین امری زمانی اتفاق می افتد که همه امیدها و همه برنامه هایی که توسط نتانیاهو و تیمش تعیین شده بود، فرو بپاشد. این کارشناس که مدرس امنیت در دانشگاه صهیونیستی هرتزلیا است، اضافه کرد: نتانیاهو از افشای چنین چیزی، بدون توجه به اینکه درست باشد یا نه، به شدت عصبانی است. این نشان دهنده ناامیدی او از روند فشار بر عربستان برای عادی سازی روابط در مرحله حساسی از دوره نخست وزیری اش است. سازمان رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی (مکان) نیز چند روز پیش به نقل از آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گزارش داده بود: «سعودی‌ها کاملا صریح به ما اعلام کردند که مسئله فلسطین برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل یک مسئله مهم و محور است و از نظر ریاض عادی سازی روابط باید شامل اجرایی شدن راه‌حل دو دولتی باشد».سران رژیم صهیونیستی که در سایه تغییر معادلات منطقه‌ای به زیان این رژیم و به مانع خوردن نقشه‌ خود برای تداوم مسیر سازش در منطقه در انزوا به سر می‌برند، طی چند ماه اخیر تلاش کردند تا با خبرسازی مداوم، اینگونه وانمود کنند که مسیر سازش ادامه دارد. در همین راستا، مقامات رژیم صهیونیستی اخیرا اظهارات متناقضی درخصوص عادی سازی روابط این رژیم با عربستان مطرح کرده‌اند و درحالی که «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی "تل آویو را نزدیکتر از هر زمانی به دستیابی به یک توافق با عربستان" دانسته است، وزیر جنگ این رژیم گفته است که "مسیر عادی سازی روابط با ریاض همچنان طولانی" است. این درحالی است که عربستان تاکنون ادعاهای مطرح شده درخصوص روند اقدامات برای توافق احتمالی جهت برقراری روابط بین تل آویو و ریاض را تایید نکرده است.

منبع: ایرنا

«کتاب من، صدای تو» برگزار می‌شود

پویش سراسری «کتاب من، صدای تو» توسط شرکت فرهنگ فیلم تهران با همکاری انتشارات علمی و فرهنگی برگزار می‌شود. پویش سراسری خوانش کتاب این انتشارات با عنوان «کتاب من، صدای تو» به زودی در بستر فضای مجازی برای مشارکت عموم مردم و علاقه‌مندان به کتاب‌های شنیداری راه‌اندازی می‌شود. این‌پویش که با هدف ترویج کتابخوانی و استفاده از ظرفیت‌های چندرسانه‌ای در بسط مفاهیم مکتوب و جذاب‌سازی و ارائه محتوا برای نسل جدید طراحی شده، از مخاطبان خود دعوت کرده با خوانش بخشی از کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی به انتخاب خود، ویدیوکلیپ‌هایی تهیه و در صفحات فضای مجازی خود بارگذاری کنند.

منبع: مهر

هواشناسی هشدار نارنجی صادر کرد

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد: از روز دوشنبه تا عصر سه شنبه، با توجه به تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های همرفتی در نیمه شمالی و شرقی (بویژه منطقه ارسباران)، بارش باران (گاهی رگبار و رعد و برق)، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها، بارش تگرگ، مه گرفتگی، وزش باد گاهی نسبتاً شدید پیش بینی می‌شود. همچنین هفته جاری، هفته‌ای خنک خواهد بود و بخش گسترده‌ای از استان‌های شمال غربی، غربی و حتی دامنه‌های البرز دماهای بسیار پایینی خواهند داشت. همچنین آسمان تهران دوشنبه (۲۷ شهریور) صاف تا کمی ابری و گاهی وزش باد و اواخر وقت افزایش باد با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد و روز سه‌شنبه (۲۸ شهریور) صاف و گاهی وزش باد و شب افزایش باد با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. طی امروز و فردا (۲۶ و ۲۷ شهریور) اهواز با دمای ۴۳ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۵ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند.

منبع: مهر

جشنواره «بچه زرنگ» راه‌اندازی شد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از راه‌اندازی جشنواره‌ای با محور انیمیشن «بچه زرنگ» با عکس‌ها و فیلم‌های کودکان خبر داد.حامد علامتی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره جشنواره‌ای که قرار است همزمان با شروع مدارس به همت این کانون راه‌اندازی شود، بیان کرد: به فصل شروع مدارس نزدیک می‌شویم و کانون هم خود را موظف می‌داند که برای دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی ویژه‌ای جهت ایام شروع سال تحصیلی داشته باشد، لذا از آنجا که یکی از نیازهای اصلی کودکان و نوجوانان امروز را برخورداری از نشاط و شادی می‌دانیم، پس باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که همزمان هم شادی و نشاط کودکی را تقویت کنیم و هم بتوانیم با فرهنگ‌سازی صحیح، فرزندانمان را به سمت مفاهیم انسانی سوق دهیم. وی اضافه کرد: بر اساس الگوهای تربیتی، نیاز است تا مفاهیمی مثل احترام به والدین، تلاش برای اهداف، توجه و دغدغه نسبت به محیط زندگی و مفاهیمی مثل حفظ محیط زیست، خودباوری و دغدغه‌های این چنینی را به کودکان و نوجوانان آموخت و اگر بخواهیم که این فرهنگ‌سازی مؤثر واقع شود، باید با عبور از شیوه‌های مستقیم گویی و سنتی، به سمت شیوه‌های مؤثرتر برویم و از طریق منابع عظیم فرهنگی و هنری که اندوخته ماست، از سینما و موسیقی گرفته تا ادبیات و … بهره‌گیری کنیم تا قدم مؤثری برداشته باشیم. مدیرعامل کانون با اشاره به سرمایه‌گذاری ویژه‌ای که کانون برای تولید آثار پویانمایی داشته است، عنوان کرد: بر اساس نکاتی که عرض شد و با توجه به اینکه «بچه‌زرنگ» به عنوان اولین انیمیشن سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همزمان با آغاز سال تحصیلی آماده اکران می‌شود، با شروع به کار مدارس بنا داریم جشنواره‌ای با تکیه بر انیمیشن «بچه زرنگ» برای کودکان و نوجوانان تدارک ببینیم. جشنواره‌ای که فضایی فراهم می‌کند تا دانش آموزان با توجه به تنوع استعدادهایشان در رشته‌های مختلف که به طور جزئی در فراخوان شرح آن داده می‌شود، در مسابقاتی شرکت کنند و از رهگذر این اتفاق به نوعی با مفاهیم انسانی فیلم «بچه زرنگ» همراه شوند. علامتی با اشاره به محورهای مختلف جشنواره در حوزه عکس، فیلم و … اظهار کرد: موعد جشنواره و رشته‌های آن، که در راستای توانمندسازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنری کودکان و دانش آموزان سرزمین‌مان است به زودی اعلام خواهد شد. «بچه‌زرنگ» محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و «گروه هنر پویا» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری است که با همت نزدیک به ۲۵۰ نفر از جوانان ایران در گروه هنر پویا ساخته شده است. علامتی در حاشیه بازدید از غرفه «بچه زرنگ» در نمایشگاه «ایران نوشت» این سخنان را مطرح کرد. غرفه انیمیشن «بچه زرنگ» از روز سه شنبه ۲۱ شهریور در نمایشگاه «ایران نوشت» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه اندازی شده است و تا دوم مهر فعالیت دارد.

منبع: مهر

کشف نیم تن مواد مخدر در سیستان وبلوچستان

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از انهدام باند قاچاق و کشف بیش از نیم تن انواع موادمخدر خبر داد.سردار دوستعلی جلیلیان، در تشریح جزئیات این خبر، گفت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان سیستان و بلوچستان با انجام اقدامات گسترده اطلاعاتی به سرنخ‌هایی از حمل محموله سنگین مواد مخدر توسط اعضای یک باند مسلح و سازمان یافته قاچاق که قصد انتقال محموله‌های مواد مخدر از شهرستان‌های شمالی و جنوبی استان به عمق کشور را داشتند، شناسایی کردند. فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان، افزود: تیم‌های اطلاعاتی و عملیاتی پلیس با کنترل تحرکات اعضای این باند سرانجام در ۴۸ ساعت گذشته تیمی از اعضای این باند مسلح را که با دو دستگاه خودرو سواری در حال جابه جایی محموله سنگین مواد مخدر در محورهای فرعی شهرستان‌های ایرانشهر- نیمروز و زاهدان بودند، شناسایی و تحت نظر قرار دادند. جلیلیان تصریح کرد: سوداگران مرگ که خود را در محاصره پلیس دیدند با تیراندازی به سمت مأموران قصد فرار از محل را داشتند که بر اثر آتش پرحجم تکاوران پلیس، عرصه را برخود تنگ دیدند و با رها کردن خودروها به سمت ارتفاعات منطقه متواری شدند. این مقام ارشد انتظامی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این عملیات‌ها، با اقدام ضربتی جان برکفان پلیس مبارزه با مواد مخدر در استان و شهرستان‌ها با درگیری‌های مسلحانه ۷ سوداگر مرگ دستگیر و دو دستگاه خودرو سواری نیز متوقف شد. جلیلیان خاطرنشان کرد: مأموران پلیس در بازرسی از خودروهای توقیفی، ۵۰۹ کیلوگرم انواع مواد مخدر به همراه یک قبضه سلاح جنگی کلاش و یک دستگاه بی سیم دستی را کشف و ضبط کردند. فرمانده انتظامی استان با اشاره به ادامه تحقیقات برای شناسایی و دستگیری دیگر اعضای متواری این باند مسلحانه، از شهروندان خواست هرگونه اخبار و اطلاعات در رابطه با فعالیت باندها و فروشندگان مواد مخدر را سریعاً به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ اطلاع رسانی کنند تا پلیس در کمترین زمان ممکن با سوداگران مرگ و مخلان نظم و امنیت برخورد قاطع کند.

منبع: مهر

توافق صلح ارمنستان آذربایجان آماده امضا شد

نیکول پاشینیان و پس از شرکت در انتخابات شهرداری‌ها به خبرنگاران گفت که دستیابی به توافق صلح میان ایروان و باکو تا پایان سال جاری میلادی میسر است و ارمنستان تمامی گام‌های لازم برای دستیابی به آن را بر می‌دارد. خبرگزاری تاس امروز به نقل از نیکول پاشینیان نوشت: بحران شدید انسانی در ناگورنو – قره باغ به وضوح بر فرآیند صلح تاثیر می گذارد. ما زمان زیادی را صرف مسئله انسداد گذرگاه لاچین از سوی جمهوری آذربایجان و بحران انسانی در ناگورنو قره باغ کرده ایم. این زمان و انرژی باید صرف پرداختن به توافق صلح شود. من همیشه امضای توافق صلح تا پایان سال جاری را ممکن دانسته و به امضای چنین توافقنامه ای متعهد بوده ام. بله، ما معتقدیم که امضای این توافق تا پایان سال ممکن است. به گفته پاشینیان، ارمنستان به دنبال تغییر جهت سیاست خارجی خود نبوده و مسئولان کشور به دنبال تامین منافع مردم هستند. وی با اشاره به آنکه در نامه ای به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، موضع ایروان در خصوص اوضاع منطقه را به اطلاع وی رسانده، افزود: سیاست خارجی ارمنستان شفاف است. به نوشته تاس، پوتین پیشتر گفته بود که به طور مرتب با پاشینیان در ارتباط بوده و مقام ارمنی نامه ای مفصل به وی ارسال کرده است. نخست وزیر ارمنستان در مورد پیشنهاد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در مورد برگزاری نشستی چهارجانبه و بررسی وضعیت قره باغ با حضور سران جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکیه و ارمنستان گفت که این موضوع تنها ایده و پیشنهاد مطرح شده نیست. پاشینیان گفت: ایده ها و پیشنهادهای گوناگونی وجود دارد و من بر یک پیشنهاد خاص تمرکز نمی کنم. به نوشته تاس، شارل میشل رئیس شورای اروپا به تازگی خبر از دیدار ۵ اکتبر (۱۳ مهر) پاشینیان و الهام علی اف در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو «جامعه سیاسی اروپا» در گرانادای اسپانیا داده بود. پاشینیان با رد احتمال امضای سندی در این دیدار گفت: بسیار دوست دارم که بگویم انتظار داریم سندی را در گرانادا امضا کنیم ولی متاسفانه اینطور نیست. امیدوارم که گفت و گوها ادامه یافته و به راه حلی برای این مشکل دست یابیم.

منبع: مهر

سفر رئیس‌جمهور به نیویورک قطعی شد

رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک می‌شود. سید ابراهیم رئیسی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد امشب عازم نیویورک خواهد شد. سخنرانی در مجمع عمومی، دیدار با سران کشورها و سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم، از جمله برنامه‌های رئیسی خواهد بود.

منبع: شبکه خبر

هواپیمای برزیلی سقوط کرد

سقوط هواپیمای سبک در منطقه آمازون برزیل ۱۴ کشته بر جا گذاشت.«ویلسون لیما»، فرماندار ایالت آمازوناس، گفت: هواپیمایی سبک روز شنبه در جنگل‌های بارانی آمازون برزیل سقوط کرد و همه ۱۴ سرنشین آن جان باختند. لیما در یادداشتی در «اکس» (توئیتر سابق) نوشت: «از جان باختن ۱۲ مسافر و دو خدمه هواپیما که روز شنبه بر اثر این سانحه سقوط در منطقه «بارسلوس» (Barcelos) کشته شدند، متاسفم.» رسانه‌های محلی گزارش دادند این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی «ایمبرائر» و از مدل «پی تی - اس او جی» بود و از «مانائوس»، مرکز ایالت آمازوناس، و بزرگ‌ترین شهر آمازون به پرواز درآمد و تلاش داشت با توجه به بارش فراوان باران، فرود بیاید که سقوط کرد. برابر این گزارش ها، مسافران هواپیما گردشگران برزیلی بودند. تصویر منتشر شده نشان می‌دهد که خلبان قصد دارد هواپیما را با قسمت جلویی آن بر روی مسیری گل آلود فرود آورد. نیروی هوایی برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروی هوایی گروهی را از مانائوس برای گردآوری اطلاعات و حفظ هر گونه سند و مدرکی که بتواند در تحقیق در زمینه این سانحه به کار بیاید، فرستاده است.

منبع: شبکه خبر

جدیدترین موتور مافوق صوت جهان ساخته شد

آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا یک پروژه پیشگامانه را برای توسعه یک موتور مافوق صوت جدید که قادر به تغییر شکل در طول پرواز است، تأمین کرده است. هواپیماها و موشک‌های مافوق صوت، که می‌توانند بین ۵ تا ۲۰ برابر سرعت صوت حرکت کنند، در مرکز یک مسابقه تسلیحاتی بین‌المللی پرسرعت قرار دارند و چندین کشور در حال تلاش برای ساخت و آزمایش تسلیحات و هواپیماهایی هستند که می‌توانند تقریباً از هر مهمات معمولی بجز لیزر پیشی بگیرند. اما آیرودینامیک در این سرعت‌ها بسیار مهم است و این منجر به پروژه‌های بسیار جالبی شده است. یکی از این پروژه‌ها در سال ۲۰۱۹ به دنبال تغییر شکل کلی یک هواپیما در حال پرواز بود، تا سطوح کنترلی صاف و بدون درز، بدون افزودن مقدار زیادی کشش و گرما، جایگزین بال‌های بزرگ (شهپر) و (برآافزا) فلپ‌های لولایی شوند. اکنون تیمی از دانشگاه مرکزی فلوریدا در حال استفاده از مفهومی مشابه در داخل موتور مافوق صوت اسکرم جت هستند. پروژه موتور مافوق صوت، بررسی خواهد کرد که وقتی سطوح شکل‌گیری برای هدایت جریان هوا در محیط احتراق مافوق صوت موتور اسکرم جت استفاده می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد. محققان قبلاً یک مدل آیروترمودینامیکی برای این موتور ساخته اند و در حال حاضر در مرحله آزمایشات تجربی هستند. محقق اصلی این طرح گفت: بیشتر موتورهای مافوق صوت به دلیل محیط چالش‌برانگیز پرواز از نظر ساختاری ثابت هستند. تحقیق ما دستاوردهای عملکردی از یک پیکربندی موتور سازگار را نشان خواهد داد که سطوح خود را برای به حداکثر رساندن قدرت عملکرد، رانش و مسافت طی شده بهینه میکند و اولین مورد از نوع خود برای موتورهای مافوق صوت است.

منبع: شبکه خبر

تاریخ قبل از میلاد مسیح در رشت کشف شد

فرمانده انتظامی گیلان از کشف ۲۹۸ قلم شیء عتیقه‌ای مربوط به دوره تاریخی قبل از میلاد مسیح تا دوره اسلامی و معاصر در خانه‌ای در رشت خبر داد. سردار عزیزاله ملکی فرمانده انتظامی گیلان اظهار داشت: ماموران پاسگاه انتظامی لاکان شهرستان رشت با اطلاع از وجود اشیاء عتیقه در خانه‌ای در این منطقه با حکم قضائی به محل اعزام شدند. وی از کشف ۲۹۸ عدد شیء عتیقه به ارزش حدود ۵۷ میلیارد ریال در بازرسی از این خانه خبر داد و افزود: ۱۱ عدد سکه نقره، ۴ عدد سکه طلا، ۲ عدد سکه نقره خرد شده، ۲ عدد انگشتر طلا، ۱۰ عدد گوشواره طلا، یک عدد دکمه طلا، ۲ عدد نگین گردنبند طلا، ۲ عدد نگین فیروزه انگشتر، ۲ عدد پیاله مفرغ، یک حلقه انگشتر مفرغ، یک عدد آویز خمره‌ای، ۵ عدد سکه مسی، ۳ عدد سرنیزه، یک جام مسی، ۱۲۲ عدد سنگ تزئینی، یک عدد گردنبند برنجی، ۱۰۲ عدد مهره زینتی، ۲۵ عدد شی فلزی و برنجی و یک عدد مهره آهنی کشف شد. فرمانده انتظامی گیلان با اشاره به دستگیری متهم ۴۱ ساله و ارسال پرونده به مرجع قضایی گفت: بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی، قدمت اشیاء کشف شده مربوط به دوره‌های قبل از میلاد، اشکانی، ساسانی، اسلامی و معاصر است.

منبع: خبرنگاران جوان

عراق تجزیه‌طلب ها را از مرزهای ایران کنار زد

برخی از مسئولان عراقی در اظهاراتی با تاکید بر پایبندی این کشور در اجرای توافق امنیتی با ایران اعلام کردند که بسیاری از گروه‌های کرد تجزیه‌طلب از مرزها دور شده و خلع سلاح شده‌اند.تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد که نیروهای امنیتی این کشور فرایند اعمال قانون و حاکمیت بر تمام نقاط مرزی با ایران را آغاز کرده است تا از خاک عراق برای تعرض به کشورهای همسایه استفاده نشود و قانون اساسی عراق نیز بر همین مساله تاکید دارد. وی گفت: نیروهای عراقی توانایی نظامی کنترل نوار مرزی عراق با ایران را دارند و ما هماهنگی سطح بالایی با دولت اقلیم کردستان در این زمینه داریم و عراق به طور کامل به اجرای توافق امنیتی با ایران پایبند است و این امر به سود امنیت ملی کشورمان است. از سوی دیگر، غیاث سورجی، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق تاکید کرد که بغداد به طور عملی اجرای توافق امنیتی با ایران درخصوص انحلال گروه‌های کرد تجزیه‌طلب موجود در مرزهای عراق و ایران را آغاز کرده و بسیاری از این گروه‌ها را از مرزها دور کرده و خلع سلاح کرده است. وی گفت: اربیل و بغداد برای اجرای توافق امنیتی با یکدیگر هماهنگی کامل دارند زیرا اجرای توافق بر عهده طرفین است و عراق پایبند به اجرای این توافق و انحلال سریع گروه‌های کرد تجزیه‌طلب است. تا از اقدامات نظامی زمین و هوایی ایران در داخل اقلیم کردستان ممانعت کند. سورجی خاطرنشان کرد که اگر بغداد به اجرای این توافق پایبند نباشد، ایران در مبارزه با این احزاب جدی خواهد بود. وی در پایان گفت که در روزهای آینده تمام گروه‌های کرد تجزیه‌طلب از نوار مرزی به مناطق دیگر منتقل خواهند شد و این فرایند با نظارت سازمان ملل انجام خواهد شد زیرا این احزاب مطابق با قوانین بین‌المللی و قوانین پناهندگی سازمان ملل در عراق حضور دارند. اخیرا «نچیروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در یک نشست خبری گفت که «اربیل به توافق امنیتی بغداد و تهران پایبند است و توجیهی برای آغاز عملیات نظامی ایران علیه گروه‌های مخالف ایران وجود ندارد».بازرانی افزود: «توافق امضا شده‌ای بین عراق و ایران وجود دارد و ما در اقلیم کردستان به عنوان بخشی از عراق پایبند به این توافق هستیم. ما اجازه نخواهیم داد خاک اقلیم کردستان عراق منبع تهدیدی برای هر کدام از کشورهای همسایه باشد».«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز روز چهارشنبه در کنفرانس خبری با همتای ایرانی خود در تهران گفت: «ما متعهد هستیم که گروه‌های تروریستی در مرزهای مشترک ایران و عراق خلع سلاح شوند. این گروه‌های تروریستی به اردوگاه پناهندگان که زیر نظر سازمان ملل است، منتقل می‌شوند. دولت عراق و اقلیم کردستان عراق با هم همکاری دارند تا این توافق امنیتی اجرا شود».او همچنین گفت: «پیاده‌سازی این توافق امنیتی ۲ روز دیگر تمام می‌شود و رسانه‌های ایرانی می‌توانند به منطقه بیایند و اجرای این توافق را ببینند».رئیس منطقه کردستان عراق روز دوشنبه نیز در دیدار با «محمدکاظم آل‌صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت که اربیل به توافق امنیتی ایران و عراق پایبند است. بارزانی در این دیدار با تاکید بر اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت که ایران همسایه‌ای مهم برای منطقه کردستان است، گفت: «منطقه کردستان به توافق امنیتی ایران و عراق پایبند است و ایران مطمئن باشد که اجازه نخواهیم داد امنیت این کشور از داخل این منطقه تهدید شود».

منبع: ایسنا

چراغ سبز بورس روشن شد

بازار سرمایه امروز روند رو به رشدی را تجربه کرد و شاخص کل بورس با افزایش حدود ۹۰۰۰ واحدی به دو میلیون و ۱۳۵ هزار واحد رسید.شاخص کل بورس امروز (۲۶ شهریور) با رشد ۹۰۵۰ واحدی نسبت به روز گذشته روی دو میلیون و ۱۳۵ هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز رشد ۵۱۵۴ واحدی را داشت و عدد ۷۲۳ هزار و ۱۷۶ واحد را به ثبت رساند. امروز بیش از ۳۸۹ هزار معامله در بازار سرمایه به ارزشی بالغ بر ۷۴ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال انجام شد. پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت تهران، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، مخابرات ایران و گسترش نفت و گاز پارسیان جزو نمادهای بازار سرمایه بودند که بیشترین تاثیر را روی شاخص بورس گذاشتند و به غیر از صنایع پتروشیمی خلیج فارس همه این نمادها روند مثبتی را تجربه کردند. در فرابورس نیز روند صعودی وجود داشت. شاخص کل در این بازار با رشد ۱۲۷ واحدی نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته روی ۲۶ هزار و ۵۴۵ واحد ایستاد. در این بازار نیز بیش از ۲۱۳ هزار معامله انجام شد که ارزشی بالغ بر ۶۷ هزار و ۱۶ میلیارد ریال داشت. پتروشیمی تندگویان، پالایش نفت لاوان، فرابورس ایران، بانک دی، پلیمر آریا ساسول، فولاد هرمزگان جنوب و س. توسعه و عمران استان کرمان بیشترین تاثیر را روی شاخص بازار فرابورس داشتند و در این میان به غیر از پلیمر آریا ساسول و فولاد هرمزگان جنوب دیگر نمادهای فرابورسی مذکور روند مثبتی را تجربه کردند.

منبع: ایسنا

ایران به فینال تورنمنت فوتسال برزیل راه یافت

تیم ملی فوتسال ایران در مرحله نیمه‌نهایی تورنمنت شش جانبه برزیل، به مصاف ژاپن رفت که این بازی به برتری 2 بر صفر کشورمان انجامید. دروازه دو تیم تا دقیقه 34 مسابقه بسته مانده بود که مهدی کریمی و مجتبی پارساپور در دقایق پایانی موفق به گلزنی شدند تا تیم ملی کشورمان، راهی فینال تورنمنت برزیل شود.به این ترتیب، شاگردان وحید شمسایی از ساعت 16:30 فردا (یکشنبه) در فینال این مسابقات مقابل برزیل صف‌آرایی می‌کنند و ژاپن در بازی رده‌بندی مقابل پاراگوئه به میدان می‌رود. برزیل که در رتبه نخست رده‌بندی تیم‌های ملی دنیا ایستاده، در دیگر بازی نیمه‌نهایی با نتیجه 6 بر 2 از سد پاراگوئه گذشت. ژاپن پیش‌تر در فینال جام ملت‌های آسیا 2022 توانسته بود ایران را با نتیجه 3 بر 2 شکست دهد.

منبع: تسنیم

توطئه انتحاری در تبریز خنثی شد

فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی از دستگیری عامل انتحاری که قصد کشته سازی در تبریز را در فراخوان ضد انقلاب داشت خبر داد. در ادامه این اطلاعیه آمده است: حوالی ساعت 19 امشب فردی که قصد ایجاد انفجار در یکی از میادین تبریز را برای کشته سازی با تعدادی کپسول گاز دستکاری شده را داشت با هوشیاری عوامل اطلاعاتی و انتظامی دستگیر کردند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha