دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سید علی فضل الله

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید علی فضل الله گفت: وطن وقتی معنا پیدا می‌کند که ارزش‌های انسانی در آن وجود داشته باشد و شهروندان آن غمخوار همدیگر بوده و اهل گفت‌وگو و گشاده رویی با عشق و نیکی نسبت به همدیگر باشند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در مراسم تکریم از وی که با حضور عده‌ای از مسلمانان و مسیحیان تشکیل شده بود، گفت: تنوع در لبنان جوهر گرانبهایی است و حفظ آن و غفلت نکردن از آن که از نعمت به نقمت تبدیل نشود وظیفه اخلاقی، ملی و انسانی ماست.

او افزود: به کسانی که خیرخواه نیستند اجازه نمی‌دهیم کشور را خراب کنند یا آن را ملعبه خود قرار دهند، یا آن را به میدان آزمایش تبدیل کنند تا پروژه‌ها و برنامه‌های خود را اجرا کنند.

امام جمعه بیروت با تأکید بر اینکه کسانی که به اسلام یا مسیحیت معتقد هستند باید در عمل به ارزش‌های این ادیان پایبند باشند، خاطرنشان کرد: ارزش‌ها قابل تقسیم نیست، ونمی‌توان گفت که صداقت اسلامی غیر از صداقت مسیحی است یا فلان فساد پذیرفتنی و فلان فساد غیر مقبول است و ارزش‌ها را نمی‌توان بر اساس منافع شخصی و جناحی خودمان پذیرفت و یا رد کرد.

او ادامه داد: کشور لبنان در مرحله سخت و پیچیده‌ای به سر می‌برد و وظیفه ما حفظ آن است و ما در این امر ناتوان نیستیم، بلکه منوط به تغییر ذهنیتی است که رفتار ما از آن شکل می‌گیرد و اینکه از خودخواهی و جاه طلبی خود خارج شویم و به نفع این کشور کار کنیم نه به نفع این فرقه و این مذهب یا آن موقعیت سیاسی.

وی افزود: بر ما حرام است که این کشور را در راستای خواسته‌های دیگران و منتظر ماندن اینکه این و آن برای رفع مشکل ما چه می‌گویند تباه کنیم. قبلاً گفتم و امروز هم تکرار می کنم که کشورها خیریه نیستند و مجانی کار نمی‌کنند، آنها منافع و محاسبات خود را دارند.

وی افزود: نشست امروز ما بیان واقعی مظاهر این آگاهی ملی و واحد است و نقش امروز ما و هر کس در جایگاه خود این است که با عقل و وجدان در گرم نگه داشتن این آگاهی سهیم باشد تا از غارهای تاریک جناحی و فرقه‌ای رها شده و به ایمان به خدا و ادیان آسمانی خود و به آغوش میهن یکپارچه برسیم.

فضل الله ادامه داد: امروز با توجه به رنجی که این کشور و مردمش دارند می‌گوییم که بیایید به گفت وگو بپردازیم؛ گفت‌وگوی جدی و دور از منطق سلطه، تحمیل، زورگویی و یا کمک گرفتن از بیرون. نباید هیچ فرصتی را از دست داد و یا وقت خود را با انتظار از بیرون تلف کنیم تا وطن از دست نرود و بر این اساس بتوانیم انتخابات ریاست جمهوری و دیگر انتخابات آینده را به سرانجام برسانیم.

وی تأکید کرد: گفت‌وگوی شفاف، ارتباط صادقانه و تعامل مشترک بین لبنانی‌ها، اعتقادات را اصلاح می‌کند و نگرانی‌ها را برطرف می‌کند و ما را مطمئن می‌کند که حفظ آینده‌مان جز با حفظ کشور و زندگی مشترک متحقق نمی‌شود و نمی‌توان از طریق زیاده خواهی به اهدافمان برسیم.

وی در پایان سخنان خود از مردم لبنان خواست که در برابر فساد ساکت نبوده بلکه تبدیل به اکثریت فعال و مؤثر شوند و صدای خود را به گوش دیگران برسانند، در غیر این صورت شهروندان لبنانی نمی‌توانند واقعیت خود را به سمت بهتر شدن تغییر دهند و همچنان شاهد مهاجرت و خروج جوانان نخبه از کشور خواهند بود.

امام جمعه بیروت: ارزش‌های انسانی، سازنده کشور است

امام جمعه بیروت: ارزش‌های انسانی، سازنده کشور است

امام جمعه بیروت: ارزش‌های انسانی، سازنده کشور است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha