سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
یق

حوزه / مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین صبح امروز جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ در مشهد اردهال کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری در کاشان، مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین صبح امروز جمعه ۱۴ مهر۱۴۰۲ با حضور شیفتگان خاندان عصمت و طهارت بر پایه سنت رسمی دیرین در امامزاده سلطان علی بن محمد باقر(ع) مشهد اردهال کاشان برگزار شد .

در این مراسم پس از قرائت قرآن کریم، سینه زنی و مرثیه سرایی مداح اهل بیت(ع)، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در سخنانی به تبیین شخصیت فرزند امام محمد باقر(ع) حضرت سلطانعلی پرداخت.

در این آیین سنتی مذهبی صدها نفر از چوب به دستان فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مُثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمان امامزاده سلطان علی بن محمد باقر(ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آب جهت شست و شو بردند.

عزاداران (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین، آن را در پناه چوب‌ها روی دست گرفته و با ندای «یاحسین، یاحسین» به سمت مرقد باز می‌گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می‌دهند.

بر اساس اسناد، شهادت فرزند حضرت امام محمد باقر(ع) در روز ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مصادف با ماه مهر، حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا رخ داده و به همین علت هر سال آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در دومین جمعه مهر در مشهد اردهال کاشان محل شهادت این امامزاده بزرگوار برگزار می‌شود.

حضرت علی بن امام محمد باقر(ع) برادر در سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری، در خطه «اردهال» کاشان شهید شدند.

آیین سنتی مذهبی قالیشویان به عنوان میراث جهانی ناملموس ایران به ثبت یونسکو رسیده است و تنها مراسم مذهبی است که به تاریخ شمسی در کشور برگزار می‌شود.

سومین جمعه مهر ماه نیز با عنوان «جمعه نشلجی‌ها»، در بزرگداشت هفتمین روز شهادت سلطان علی بن محمدباقر(ع) توسط مردم روستای نشلج با مراسم سوگواری و تعزیه خوانی و حضور ده‌ها هزار نفر از اقصی نقاط میهن اسلامی در آستان مقدس این امامزاده در مشهد اردهال کاشان برگزار می‌شود.

مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.

انتهای پیام

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha