دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تراشیون

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تأکید بر اهمیت کلیدواژه‌هایی همچون؛ مدارا، گذشت، خطاب نیکو، امیدبخشی و... در محیط خانه، گفت: در گفت‌وگوی والدین با فرزندان، همواره باید حس آرامش جریان داشته باشد. اگر زمینه حضور فرزندان در خانواده به‌عنوان کشتی ایجاد آرامش فراهم نگردد، فرزندان گرفتار اقیانوس‌های متلاطم و خطرناک تربیتی خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا تراشیون، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی (ره)، با تأکید بر این که شیطان تمام پیوندهای مقدس اعم از پیوند بین انسان و خدا، انسان با علما، زن و شوهر و… را مورد لطمه و هدف قرار می‌دهد، اظهار داشت: یکی از اتفاقاتی که در آخرالزمان بیشتر موردتوجه متدینین و انسان‌های علاقه‌مند به تربیت فرزندان قرار می‌گیرد، این موضوع است که شیطان به روابط بین والدین و فرزندان چشم طمع دارد.

وی بر اهمیت ارتقای قدرت تربیتی والدین در مواجهه با فرزندان تصریح نمود و با بیان این که پدر و مادر موفق، پدر و مادری هستند که بتوانند روابط بین خود و فرزندان را اصلاح کنند و بدانند چه مسیری را در پیش گیرند، اظهار داشت: آموزه‌های دینی، دستورالعمل‌هایی را مطرح می‌کند که می‌تواند زمینه ارتباط بین ما و فرزندانمان را تقویت سازد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به گسترش بی‌اهمیتی فرزندان نسبت به جایگاه پدر و مادر و دامن‌زدن رسانه‌ها و سیاستمداران تمدن غربی به این رویکرد اشاره نمود و یادآور شد: بر اساس متون دینی والدین مهم‌ترین نقش را در تربیت انسان‌ها دارند؛ پدر و مادر مهم‌ترین عناصر انسانی در تربیت هستند و این نقش را نمی‌توان به دیگران واسپاری کرد.

وی با بیان این که بر اساس آموزه‌های دینی، تربیت یکی از حقوق فرزندان بر پدر و مادر است و پدر در این امر محوریت دارد، خاطرنشان کرد: اگر ما پدر و مادران بخواهیم نقش پررنگی در تربیت داشته باشیم، باید به مقوله‌هایی از جمله گرم، مؤثر و اصلاحی بودن روابطمان با فرزندان توجه داشته باشیم.

تأثیر شخصیت‌دهی متقابل والدین بر تقویت بنیان‌های تربیتی خانواده

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون ضمن تأکید بر این نکته که نباید شخصیت پدر و مادر در نگاه فرزندان خورد شود، خاطرنشان کرد: پدر و مادر باید روابط خودشان را در حضور فرزندان روابطی خوب و سرشار از شخصیت‌دهی ببینند و اختلافات خود را در حضور فرزندان مطرح نسازند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که پدر و مادر در حضور فرزندان باید به یکدیگر شخصیت‌دهی کنند و با جایگاه بخشی به یکدیگر بنیان‌های تربیتی را در محیط خانه و خانواده تقویت سازند، یادآور شد: برای اعمال بایسته نقش تربیتی، پدر و مادر باید از حالت انفعال خارج و به فراوری‌های تربیتی اثرگذار توجه داشته باشند.

وی با اشاره به این که خاصیت والدین به‌ویژه مادر نباید در حد تأمین‌کننده زیستی باشد، تصریح کرد: مادر باید شخصیتی پویا، فعال و اثرگذار داشته باشد؛ برای خروج والدین از حالت بی‌خاصیتی در مقوله تربیت و حرکت به سمت جریان فعال تربیتی، باید به مؤلفه‌هایی از جمله صبر و حوصله در امر تربیت توجه مضاعفی صورت گیرد.

نقش جذابیت بخشی و قدرت‌دهی کلام در مقوله‌های تربیتی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون در ادامه ضمن تبیین راهکارهایی برای ارتقای صبر و حوصله در خانواده، بر اهمیت توجه به استراحت تصریح نمود و یادآور شد: برای اثرگذاری بیشتر تربیتی باید قدرت ارتباطی خود را تقویت نماییم؛ انسان‌هایی که توان ارتباط کلامی خوبی دارند، اثرگذاری بالاتری خواهند داشت. برای اثربخشی تربیتی باید قدرت ارتباطی و کلامی خود را با فرزندان ارتقا دهیم؛ چرا که کلام به انسان جذابیت و قدرت می‌دهد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بر اهمیت توجه والدین به هنرهای ارتباطی با جوانان تأکید نمود و با بیان این که همواره باید به ارتباط فرزندان و جوانان با اصل و ریشه که همان خانواده است، توجه داشته باشیم، اظهار داشت: والدین برای تجلی نقش تربیتی فعال، باید به حفظ آرامش فرزندان به‌عنوان یکی از نیازهای مهم انسانی توجه داشته باشند.

غفلت از آرامش در کشتی خانواده، فرزندان را گرفتار اقیانوس‌های متلاطم تربیتی می‌سازد

وی با بیان این که مبتنی بر اصول اخلاقی، تربیتی و مفاهیم دینی کلیدواژه‌هایی همچون؛ مدارا، گذشت، خطاب نیکو، امیدبخشی و… به انسان آرامش می‌دهد، یادآور شد: در گفتگوی والدین با فرزندان، همواره باید حس آرامش جریان داشته باشد. اگر زمینه حضور فرزندان در خانواده به‌عنوان کشتی ایجاد آرامش فراهم نگردد، فرزندان گرفتار اقیانوس‌های متلاطم و خطرناک تربیتی خواهند شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون افزود: باید روش‌های تربیتی را به والدین آموزش دهیم تا به‌خاطر یک املا و چند صفحه مشق نوشتن شخصیت فرزندانشان را نابود نسازند و در خانه جنگ راه نیندازند؛ اگر محیط خانه و خانواده به‌دوراز آرامش باشد، جوان گریزان از خانه بوده به محیط‌های پرتلاطم تربیتی پناه خواهد برد.

افزایش‌پذیرش تربیتی در گرو فراهم‌سازی محیط‌های آرامش‌بخش

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که هرکجا آرامش بیشتر باشد، پذیرش تربیتی بیشتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: فضای خانه باید در حد میانه خوف و رجاء قرار داشته باشد؛ در عین تأکید بر اهمیت انجام تکالیف از خورد شدن شخصیت فرزند اجتناب کنیم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن تأکید بر اهمیت شناخت پدر و مادر نسبت به ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر بر لزوم آشنایی والدین با ویژگی‌ها و نیازهای شخصیتی فرزندان تصریح نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون در پایان بر اهمیت توجه به مقوله‌های تربیتی در نظام آموزشی کشور تأکید نمود و با اشاره به این که مقوله‌های تربیتی باید به‌دوراز گزارش‌های کاغذی و آماری و در میدان عمل سنجیده شوند، اذعان داشت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که با یک سال حضور فرزندانمان در مدرسه؛ ادب، تربیت، اخلاق، نماز، حجاب، احترام به والدین و… او تقویت می‌شود یا خیر؟.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha