دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان

حوزه / نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: اسرائیلی که در میدان نبرد توان مقاومت‌ در برابر جبهه مقاومت را ندارد ابزار او حمله به مردم بی دفاع است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان اظهار داشت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی توکل به خدا، پناه بردن به او و تجارت با خداوند متعال است.

امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح فرازی از دعای۲۵ صحیفه سجادیه پرداخت و افزود: "الْمُعَوَّذینَ بِالتَّعَوُّذِ بِکَ، الرَّابِحِینَ فِی التِّجَارَةِ عَلَیْکَ" خداوندا مرا از کسانی قرار بده که از بلاها محفوظ هستند و گرفتار بلا نمی‌شوند از این جهت که به تو پناه آورده‌اند و سود برده‌اند، در این زندگی با تجارت و معامله‌ای که با تو داشته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی به بیان نکاتی برگرفته از این فراز پرداخت و بیان کرد: سه واژه کلیدی در این فراز وجود دارد از جمله توکل، تَعَوُذ و تجارت که توکل به معنای اعتماد کردن به خدا، امیدوار بودن و واگذار کردن نتیجه کارها به او و نیز کار کردن برای اوست و البته توکل، نیازمند ایمان به خدا و حکم عقل انسان است.

وی ادامه داد: اگر به خداوند توانا ایمان داریم چرا نباید به او توکل کنیم و در آیه قرآن نیز آمده است: "وَما لَنا أَلّا نَتَوَکَّلَ عَلَی اللَّهِ وَقَد هَدانا سُبُلَنا" چرا ما به خدا توکل نکنیم با وجود اینکه دست ما را گرفته و راه درست را به ما نشان داده و عقل اقتضا می‌کند به چنین خدای قادری توکل کنیم.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در آیه دیگری از قرآن کریم عنوان شده: "وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ وَعَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ" از خدا بپرهیزید و مؤمنان باید به خدا توکل کنند و اگر ایمان به خدا دارند لازمه ایمان آن‌ها توکل به خداوند متعال است.

وی اظهار کرد: اگر کسی به خداوند متعال توکل کند این توکل بی‌پاسخ نخواهد ماند و خداوند بهترین وکیل است و کار را به درستی به انجام می‌رساند و لذا در آیه‌ای از قرآن کریم آمده است: "وَ مَن یَتَوَکَّل عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسبُهُ" هر کس به خدا توکل کند خدا برای او بس و کافی است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: واژه دوم یعنی تَعَوُذ به معنای پناه بردن به خداوند متعال است و در آیات قرآنی مکرر به آن امر شده و انسان در این دنیای پر خطر از جهات مادی و معنوی قرار دارد و در زندگی و جامعه آسیب‌های فراوان را می‌بینیم و قرآن‌ کریم برای در امان ماندن انسان راهی را پیش پا قرار داده آن هم اینکه انسان رابطه‌اش را با خداوند متعال تقویت کند تا از بلاها حفظ شود.

امام جمعه زاهدان اضافه کرد: وقتی به قرآن کریم مراجعه کنیم نمونه‌های زیادی وجود دارد برای مثال مادر حضرت مریم(س) فرزندش را نذر معبد کرد اما هنگام تولد متوجه شد که دختر است و وقف دختر به معبد مرسوم نبود و در آن جا مادر حضرت مریم(س) عرض می‌کند:" وَإِنِّی أُعِیذُهَا بِکَ وَذُرِّیَّتَهَا مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ" خداوندا من این دختر و فرزندانش را در پناه تو قرار داده ام تا شیطان نتواند بر آنها تسلط یابد.

وی ادامه داد: در جای دیگر خداوند متعال می‌فرماید: "وَإِمَّا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ" اگر شیطان متعرض تو شد و وسوسه‌ای از او به تو رسید خود را در دامن خدا بینداز و به خدا پناه ببر.

امام جمعه زاهدان اذعان کرد: در آیه دیگری آمده است: "فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ" وقتی می‌خواهی قرآن بخوانی و در برابر این کلمات نورانی قرار گیری و سخن نورانی خداوند را بخوانی و بشنوی برای اینکه از وسوسه‌های شیطانی دور بمانی و با تمام وجود به زلال معارف قرآنی دل بدهی، به خداوند پناه ببر از شر شیطان.

وی ادامه داد: پناه بردن به خداوند متعال یکی در زبان است اما مهمتر از آن پناه بردن واقعی است که از حیطه کار شیطانی فرار کنیم و خود را در محدوده ولایت الهی قرار دهیم و آنچه خداوند از ما می‌خواهد به سراغ آن برویم و البته که برای محافظت هم هست و خداوند دو سوره "الفلق" و "الناس" را نازل کرده و در روایات توصیه شده برای محافظت از بلاها و مشکلات مادی خوانده شود.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: سومین واژه در این فراز از دعای امام سجاد(ع)، تجارت بود که به معنای معامله کردن است و انسان در معامله به دنبال سود است و اگر انسان چیزی داده و در برابر آن سودی حاصل نشود دیگر انگیزه‌ای برای معامله ندارد، البته گاهی این سود مادی و گاهی سود بر اثر کارآمدی محصول است و معمولا در مسائل مادی سود محدود و در همین عالم مادی خواهد بود اما انسان با همین سرمایه می‌تواند تجارت سودمندی داشته باشد به گونه‌ای که دنیا و آخرتش آباد شود.

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم بیان داشته: "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَی تِجَارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ، تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ، یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَیُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ، وَأُخْرَی تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِیبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ" ای کسانی که ایمان آورده‌اید آیا شما را راهنمایی کنم و تجارتی به شما نشان دهم که آخرت شما را آباد کند و از عذاب شما را نجات دهد، آن هم اینکه به خدا و رسولش ایمان بیاورید و در راه خدا جهاد کنید از مال و جانتان که این معامله برای شما بهتر است، اگر بدانید این سودمندترین معامله است و نتیجه آن این است که گناهان شما را می‌آمرزد وارد بهشت می‌کند و خانه‌های پاک در بهشت نصیب شما می‌کند که این رستگاری و سود بزرگ است و البته این تنها در آخرت نیست و البته چیز دیگری هم می‌دهد آن هم پیروزی در همین دنیاست که خدا شما را یاری کرده و وعده پیروزی می‌دهد.

وی گفت: خداوند متعال در آیه دیگری از قرآن کریم نیز عنوان می‌کند: کسانی که آیات الهی را تلاوت کرده، نماز می‌خوانند و از آنچه به آن‌ها داده‌ایم انفاق می‌کنند، این‌ها امید دارند به معامله‌ای که هیچ وقت ضرر نخواهد داشت و خداوند اجر و مزد آن‌ها را تا چند برابر هم می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی در عرصه فردی و اجتماعی تلاش برای گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی و جهاد و مقاومت در راه خداوند متعال است.

امام جمعه زاهدان افزود: در این ایام با روزهای پر فراز و نشیبی روبرو هستیم، از عملیات گروه‌های مقاومت فلسطین و پیروزی بی‌سابقه آن‌ها تا حملات هوایی وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی و کشتار مردم فلسطین، خراب کردن خانه‌ها، آواره کردن مردم و به‌شهادت رساندن مردان، زنان، جوانان و کودکان فلسطینی که هم جای تبریک و هم جای تسلیت دارد، تبریک به مقاومت فلسطین و پیروزی که برای بسیاری قابل تصور نبود و شکست مفتضحانه‌ای که به رژیم صهیونیستی وارد کردند و تبریک به کسانی که شهید شدند و در پیشگاه خداوند بر سفره او مهمان هستند و تسلیت به خانواده‌های داغدار، جامعه اسلامی و جامعه بشری و همه انسانهای آزاده‌ای که دل‌هایشان عزادار مردم غزه است.

حجت الاسلام والمسلمین محامی اذعان کرد: این اتفاق افتاد و یک پیروزی را برای جبهه مقاومت را رقم زد و اسرائیلی که در میدان نبرد توان مقاومت در برابر جبهه مقاومت ندارد، ابزار او حمله به مردم بی‌دفاع است و بمباران مراکز تجمع از جمله بیمارستان که اعلام کردند محل امن است و همچنین مدرسه که محل تجمع و پناهگاه مردم بوده و وقتی در مقابل جبهه مقاومت نمی‌تواند کاری کند عقده خود را سر مردم خالی می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: این اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی نمی‌تواند شکست مفتضحانه آن‌ها را پوشش دهد و نشان از قدرتمندی این رژیم غاصب نیست.

وی ادامه داد: ملت مظلوم فلسطین دهه‌های مختلف تحت ظلم و ستم این رژیم غاصب بوده‌اند و از خانه‌هایشان آواره و سرزمینشان غصب شده و اکنون که دست به‌مقاومت می‌زنند بوق‌های استکباری شروع به تبلیغ بر علیه آن‌ها کرده و تلاش می‌کنند اگر در جبهه نظامی نتوانسته‌اند دست برتر را داشته باشند، در جبهه تبلیغاتی دست برتر را داشته باشند.

امام جمعه زاهدان اظهار کرد: مقاومت حق مردم فلسطین است و تنها راه نجات این مردم ستم دیده است، زیرا این مردم سال‌ها به‌مذاکره دل خوش کردند که عملی نشد و در برخی مصاحبه‌ها با همین افرادی که جز گروه‌های مذاکره کننده فلسطینی هستند خبرنگار سوال می‌کرد شما که با حماس و این گونه مقاومت مخالف بودید چرا محکوم نمی‌کنید؟ که در جواب عنوان می‌شود چرا باید محکوم کنیم ما با سال‌ها مذاکره چه به دست آورده‌ایم و چه حرفی برای گفتن داریم که گروه حماس را محکوم کنیم.

وی ادامه داد: در سوالی دیگر مطرح می‌کنند چرا این عملیات را انجام دادند تا مردم فلسطین کشته شوند؟ و باز در جواب آن‌ها عنوان می‌شود، مردم مظلوم فلسطین همواره شهید می‌شدند اما دستاوردی نداشتند، اما امروز یک دستاورد بزرگ دارند هر چند که در مسیر مقاومت شهیدان بسیاری هم داده‌اند.

امام جمعه زاهدان اضافه کرد: خداوند متعال در قرآن کریم عنوان کرده: "أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُواْ وَإِنَّ اللَّهَ عَلَی نَصْرِهِمْ لَقَدِیر، الَّذِینَ أُخْرِجُواْ مِن دِیَارِهِم بِغَیْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَن یَقُولُواْ رَبُّنَا اللَّه ُوَلَوْلاَ دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسمُ اللَّهِ کَثِیراً" کسانی که مورد قتل و غارت قرار گرفته‌اند خداوند به آن‌ها اجازه دفاع و وعده پیروزی می‌دهد و خداوند بر یاری رساندن به این‌ مقاومت کنندگان تواناست و این ها کسانی هستند که از سرزمین خود به ناحق اخراج شدند و جرم آن‌ها خداپرستی است و این‌ها مجازند به مقاومت و راه نجات آن‌ها مقاومت است و بر اساس حکمت الهی است و اگر این مقاومت و حکمت الهی نباشد که در برابر ظلم ظالمان خداوند گروه‌های مدافع و مبارزی قرار می‌دهد تا شر آن‌ها را دفع کند و اگر این مقاومت نبود، همه چیز از جمله امنیت، زندگی و مکان‌های عبادت هم از بین می‌رفتند و چیزی باقی نمی‌ماند و این دشمن رحم نمی‌کند و باید مقاومت باشد تا شر این‌ها را دفع کند.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: برخی شبهه می‌کنند که مگر می‌توانید با این رژیم در بیفتید و مگر اسرائیل نابود شدنی است و این‌ها همان حرف‌هایی است که در دوران انقلاب ما در برابر رژیم شاهنشاهی مطرح می‌شد که آیا مگر مشت در برابر درفش می‌تواند بایستد و مگر می‌توان در برابر ارتش مسلح شاهنشاهی با اعتراضات و راهپیمایی غلبه کرد، اما دیدیم که شد و حال اینجا هم می‌گویند اسرائیل نابود شدنی نیست و چهره صلح طلبانه و دلسوزانه به خود می‌گیرند که بخشی را به فلسطین و بخشی را به اسرائیل بدهید و از کیسه خلیفه می‌بخشند و سرزمین مردم فلسطین را بذل و بخشش می‌کنند و همان چیزی است که دشمن استکباری به دنبال آن است و متاسفانه برخی در داخل سخنگوی آن‌ها شده‌اند.

وی تصریح کرد: خداوند متعال فرموده این گونه نیست و تحت تأثیر هیمنه ظاهری دشمنان نباشید و عنوان می‌کند:"وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ " اگر خدا بخواهد می‌تواند شما را پیروز کند و با تأکید می‌فرماید هر کس در راه خدا قیام کند و خدا و دین خدا را یاری دهد، خداوند نیز او را یاری خواهد کرد و خداوند قدرتمند است و اگر بخواهد کارش را انجام خواهد داد و کسی در برابر اراده و قدرت او توان ایستادن ندارد.

امام جمعه زاهدان گفت: در آیه دیگری آمده: "کَم مِن فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کَثیرَةً بِإِذنِ اللَّهِ" به اذن خداوند متعال گروه‌های کوچک زیادی در طول تاریخ توانسته‌اند به گروه‌های بزرگ غلبه کنند و اگر اذن الهی باشد و در مسیر دین خدا به‌درستی حرکت کرده و نیت تجارت با خدا وجود داشته باشد، خداوند متعال هم کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد: سران دولت‌های استکباری از جمله آمریکا و انگلیس برای همدردی با رژیم غاصب رفتند اما نمی‌توانند بر این شکست مفتضحانه سرپوش گذاشته و آن را جبران کنند، بلکه ظلم بیشتر و انسان‌های بیشتری را به شهادت می‌رسانند و امیدواریم این اوج ظلم نشانه سقوط این رژیم و نابودی آن‌ها باشد.

امام جمعه زاهدان با اشاره به مناسبت‌های پیش رو از جمله امروز، چهارم ربیع‌الثانی سالروز میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی، سه شنبه هشتم ربیع‌الثانی میلاد امام حسن عسکری(ع) و پنجشنبه دهم ربیع‌الثانی سالروز وفات حضرت معصومه(س)، عنوان کرد: پیغمبر اکرم(ص) تمدن اسلامی را پایه ریزی کرد و ائمه اطهار(ع) و اولیا الهی تلاش کردند تا این فرهنگ بزرگ و تمدن اسلامی را گسترش دهند و امروزه می‌بینیم اسلام فراگیر و هر روزه بر پیروانش افزوده می‌شود، به گونه‌ای که سردمداران غربی احساس خطر کرده و پیش بینی آن‌ها این است که در سال‌های آینده کشورهایشان تبدیل به کشورهایی با اکثریت مسلمان می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در گسترش این فرهنگ و تمدن اسلامی هجرت‌ها و مسافرت‌های اولیای الهی ولو اینکه به اجبار بوده، اما بر اساس تقدیر الهی تحقق پیدا کرده و در پایه ریزی تمدن اسلامی و گسترش فرهنگ اسلامی تاثیرگذار بوده است، از هجرت پیغمبر اکرم(ص) از مکه به مدینه گرفته که زمینه تأسیس حکومت اسلامی در مدینه شد تا هجرت امام علی(ع) به کوفه که آنجا را پایگاه خلافت خود قرار داد تا سفر و نهضت امام حسین(ع) به کربلا که مرکز و نشانه تمدن و فرهنگ اسلامی شد تا سفر امام رضا(ع) به خراسان و نیز بارگاه ملکوتی ایشان در خراسان تبدیل به یک محور دیگر شد تا مهاجرت سایر امام زادگان به سراسر عالم و خصوصا ایران که در هر مکانی مشعل هدایت هستند، مانند جناب عبدالعظیم حسنی در ری و نیز حضرت معصومه(س) در قم که جدشان امام صادق(ع) قبل از تولد فرزندشان می‌فرماید در قم خانمی از فرزندان من دفن خواهد شد و در شأن ایشان سخن می‌گوید و وجود ایشان در قم از مقدرات الهی است و این سفرها و مهاجرت‌ها در تثبیت و تقویت و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: در ادامه نیز با هجرت امام خمینی(ره) و تبعید ایشان به ترکیه و سپس عراق و پاریس مواجه می‌شویم و بازگشتی که زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم می‌کند و یک جهش در فرهنگ اسلام نمایان می‌شود که تنها یک نمونه آن همین گسترش جبهه مقاومت است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha