دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
فرحزاد

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت پذیرش را مهم‌ترین رویه انسان‌های باوجدان در مقابل آزمون‌ها توصیف نمود و گفت: اقرار به گناه نزد نفس و پیشگاه خداوند متعال و تقویت روح پذیرش ادب بزرگی است که انسان را در مسیر توبه قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، بر اهمیت بهره‌گیری از تبلیغات وسیع و افشای جنایات رژیم غاصب صهیونیستی تأکید و تصریح کرد: قتل‌عام چند هزار زن و کودک فلسطینی و ویران‌سازی بیمارستان‌ها، معابد، خانه‌ها و بستن آب و غذا به روی مردم بی‌دفاع، اوج نسل‌کشی است.

وی در ادامه ضمن اشاره به مباحث پیشین دررابطه ‌با اهمیت ادب، به فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی اشاره نمود و ابراز داشت: در دعای ابوحمزه ثمالی می‌خوانیم؛ «إِلهِی لَاتُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِک»، خدایا مرا با عقوبت و کیفرت ادب نکن؛ چرا که این نوع ادب‌کردن برای انسان‌های وحشی و حیوان‌صفتی است که روح پذیرش را ازدست‌داده‌اند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که خداوند متعال برخی را با تازیانه عقوبت و کیفر اعمال تنبیه و کسانی که وجدانی بیدار دارند را با موعظه، نصیحت و تذکر متنبه می‌سازد، اظهار داشت: کسی که در وجودش رذائل نفوذ کرده باشد، بدون زور و تازیانه کیفر اعمال آدم نمی‌شود؛ خداوند متعال انسان‌های بد چموش را با عقوبت تنبیه می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد به روایت «إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ أدَّبَ نَبِیَّهُ علی مَحَبَّتِهِ» از امام صادق علیه‌السلام اشاره نمود و با بیان این که ذات اقدس الهی پیامبرش را بر مهر و محبّت خویش تربیت نمود، خاطرنشان ساخت: خداوند کسی را که دوست داشته باشد با محبت و لطف خود تربیت می‌کند؛ چرا که انسان‌های عاقل، باوجدان و باتقوا از روح پذیرش برخوردارند.

وی پذیرش را مهم‌ترین رویه انسان‌های باوجدان در مقابل آزمون‌ها توصیف نمود و یادآور شد: حضرت آدم با خوردن گندم و شیطان با عدم سجده، بر خود ظلم کردند که حضرت آدم باتوجه‌ به روح پذیرشش رویه توبه را در پیش گرفت و تکبر ابلیس مانعی بزرگ برای شکل‌گیری روحیه پذیرش در او شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه به حجم وصف‌ناپذیر پرونده‌های حقوقی کشور اشاره و با بیان این که حداکثر یکی از دو طرف حق می‌گوید و برخی ذی حق هستند و برخی نیز زیاده‌خواه و نابحق، اظهار داشت: اگر انسان در تمام فرازها و مراحل زندگی‌اش در مسیر خود راه برود، قطعاً تزاحم و تصادفی شکل نخواهد گرفت.

وی به حدیث «و اللّه، ما یَنْجو مِن الذَّنْبِ إلاّ مَن أقَرَّ بهِ» امام باقر علیه‌السلام اشاره نمود و با بیان این که کسی که نزد بارگاه الهی به گناه خود اقرار کند، به رهایی دست خواهد یافت، اظهار داشت: اقرار به گناه نزد نفس و پیشگاه خداوند متعال ادب بزرگی است که انسان را در مسیر توبه قرار می‌دهد؛ تکبر و غرور بزرگ‌ترین صفت شیطانی در مقابل تجلی روح پذیرش و قرار به گناه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با بیان این که خداوند متعال بدترین انسان‌هایی که در وادی اقرار و توبه قرار گرفتند را آمرزیده است، اظهار داشت: اقرار به گناه نخستین و مهم‌ترین گام رهایی انسان از وسوسه‌های تکبر آفرین شیطانی و حرکت به سمت تجلی توبه است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که اهل ایمان در اوج غضب و عصبانیت همواره یاد خدا را بر دل و زبان جاری می‌سازند، تصریح کرد: یاد خدا آب سردی بر آتش خشم شیطانی است؛ علمای بزرگ در اوج مصائب و مشکلات، هیچگاه از یاد و نام خدا غافل نمی‌شدند و در وادی خشم همچون کوه بزرگ آرام و باوقار رفتار می‌کردند.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبیین سیره مراجع و علمای بزرگ، نوع رفتار انسان در بزنگاه‌های مختلف را نمایی از ادب آدمی توصیف نمود و با تأکید بر این که مؤمن در اوج عصبانیت با ملایمت رفتار نموده، داد نمی‌زند، ابراز داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در محضر نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله اوج تواضع و فروتنی و اعلاترین تجلی ادب بودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با تأکید بر این که ادب مهم‌ترین مولفه‌ای است که انسان را به سمت خدا، رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و اهل‌بیت علیهم‌السلام رهنمون می‌سازد، اظهار داشت: هرکسی مسیر بی‌ادبی پیشه کند، گرفتار وادی اعمال ناپسند شده، قعر جهنم را درک خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha