یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست اخلاقی

حوزه/ آیت‌الله نورمفیدی گفت: هیچ بنایی در اسلام محبوب‌تر و ارجمندتر از تشکیل خانواده نیست، این بنا محبوب خداوند بوده و برای استحکام این بنا مودّت و رحمت را قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی روز گذشته در سومین جلسه از سلسله جلسات اخلاق هفتگی خود که از سوی مؤسسه آموزش عالی الزهراء (س) گرگان برگزار شد، در جمع طلاب این مؤسسه با توجه به هفته کتاب و کتابخوانی به بحث پیرامون «تأثیر مطالعه در تحکیم بنیان خانواده» پرداخت و اظهار داشت: مطالعه موجب افزایش آگاهی و درک درست انسان می‌شود.

وی مطالعه در زمینه‌های مختلف را برای تحکیم بنیان خانواده بسیار ضروری دانست و افزود: مطالعه به‌طور کلی برای هر بخش از مسائل و شئونات زندگی انسان مفید بوده و موجب می‌شود انسان آگاهانه عمل کند، البته هر کتابی مناسب مطالعه نیست، چه بسا منابع و مطالبی که انسان را از مسیر دور کرده و به انسان بینش درستی نمی‌دهد.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان، کتاب خدا و آنچه از پیامبران و ائمه معصومین(ع) به ما رسیده را بهترین منبع و کتابی برشمرد که در زمینه روابط و تحکیم بنیان خانواده می‌توان به آن مراجعه کرد و با استناد به آیه ۲۱ سوره مبارکه روم، خاطرنشان کرد: فلسفه ازدواج از منظر قرآن کریم همین «لِتسکنوا إلیها» یعنی رسیدن به آرامش است، وجود زن و مرد کمبودی دارد که با تشکیل خانواده و ازدواج کامل می‌شود، در واقع همسران وجود هر یک را تکمیل می‌کنند.

وی با تأکید بر این مطلب که «آیه فوق مربوط به خانواده بوده و خداوند به دست قدرت خود، مودّت و رحمت را بین زن و مرد قرار داده است»، به بیان فرق بین محبّت و مودّت از منظر علامه طباطبایی پرداخت و اظهار کرد: محبت امر قلبی است ولی مراد از مودّت، عمل آنچه که در قلب است می‌باشد، همچون خضوع و خشوع که خشوع مربوط به قلب اما خضوع به عمل مربوط می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با استناد به روایتی از پیامبر بزرگوار اسلام(ص) که می‌فرمایند: «ما بُنِیَ فی الإسلامِ بِناءٌ أحَبَّ إلی اللّه ِ عزّوجلّ، وأعَزَّ مِنَ التَّزویجِ»، تشریح کرد: هیچ بنایی در اسلام محبوب‌تر و ارجمندتر از تشکیل خانواده نیست، این بنا محبوب خداوند بوده و برای استحکام این بنا، مودّت و رحمت را قرار داده است.

آیت‌الله ‌نورمفیدی با استناد به روایتی از امام صادق(ع)، ابراز کرد: زن نسبت به شوهرِ خود سه نکته را باید رعایت کند، حفظ کردن خود از هر گناه و آلودگی تا شوهر او در هر حال در دل به او اطمینان داشته باشد، مراقبت از او و زندگی‌اش تا شوهر او در صورتی که لغزشی از وی سر زند، نسبت به وی عطوف و مهربان باشد و سوم اظهار عشق به او، با خوش‌زبانی، سر و وضع مناسب و آراسته.

وی عنوان کرد: براساس روایتی از امام معصوم(ع) مرد نیز برای اداره منزل و خانواده خود به سه خصلت نیاز دارد که اگر هم به طور طبیعی آنها را نداشته باشد باید خود را به تکلّف در آنها وا دارد که عبارتند از، خوش رفتاری، گشاده دستیِ سنجیده و غیرت بر حفاظت از آنها.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha