یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی

حوزه/ حجت الاسلام قاسم خانی به آثار تربیتی موعظه اشاره کرد و گفت: با مطالعه سرگذشت بسیاری از انسان‌ها در می‌یابیم که آن‌ها با پند و موعظه بیدار شده‌اند و نصیحت قلب انسان را زنده و روحش را آماده پذیرش حق می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم‌خانی امروز در جمع طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی که در حسینیه این مدرسه علمیه برگزار شد، اظهار داشت: از مهمترین مسایلی که مورد نیاز همه انسان هاست و برای مؤمنین و خصوصا طلاب لازم و ضروری می‌باشد، مسئله تذکر، موعظه و نصیحت است که در آیات قرآن خدای متعال به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: وَذَکِّرۡ فَإِنَّ ٱلذِّکۡرَیٰ تَنفَعُ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ، تذکر بده که تذکر و یادآوری برای مؤمنین مفید فائده است.

وی با بیان اینکه اگر انسان از موعظه و نصیحت دور باشد از جایگاه معنوی خود تنزل پیدا خواهد کرد، گفت: در روایات وارد شده که پیامبر (ص) به امام علی(ع) فرمودند، اگر انسان ۴۰ روز موعظه نبیند و تازیانه‌های تذکرات را دریافت نکند، قسی القلب می‌شود و جرأت به انجام گناه پیدا می‌کند.

امام جمعه خوی تصریح کرد: در وصیت امام علی(ع) به امام حسن(ع)، از مهم‌ترین سفارشات حضرت زنده کردن قلب با موعظه است و حضرت سفارش می‌کنند، أَحْیِ قَلْبَکَ بِالْمَوْعِظَةِ، قلبت را با پند و نصیحت زنده نگه دار.

وی ایجاد روحیه موعظه طلبی در مردم را از رسالت‌های انبیای الهی عنوان کرد و یادآور شد: قبل از بعثت پیامبر(ص) دختران را زنده به گور می‌کردند و حضرت با روحیه موعظه طلبی آنان را از عاقبت این کار زشتشان آگاه کرد.

حجت الاسلام قاسم خانی، به اثرات تربیتی موعظه اشاره کرد و گفت: با مطالعه سرگذشت بسیاری از انسان‌ها در می‌یابیم که آن‌ها با پند و موعظه بیدار شده‌اند و نصیحت قلب انسان را زنده و روحش را آماده پذیرش حق می‌کند و اگر با چشم حقیقت بین نگاه کنیم اجسام و اشیاء هم انسان را نصیحت می‌کنند و اگر در وجود انسان نفس اماره حاکم باشد پند و اندرز دیگران هیچ اثری نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: امام جواد(ع) می‌فرمایند: المُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوفیق مِنَ اللهِ، وَ واعِظ مِن نَفسِهِ وَ قَبُول مِمَّن یَنصَحُهُ، مؤمن نیازمند سه خصلت است: توفیق از سوی خداوند، واعظی از درون خود، پذیرش نسبت به کسی که او را پند می‌دهد.

امام جمعه خوی با تأکید بر لزوم مطالعه کتب شهید مطهری توسط طلاب، گفت: متأسفانه در اثر کم توجهی به مسائل دینی و اسلامی بخشی از جامعه و سبک زندگی ما غربی شده و طلاب در کنار کتب درسی مطالعات غیر درسی خصوصا کتب شهید مطهری را در برنامه داشته باشند که این مسئله موجب تحول در انسان می‌شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha