دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کلانتری

حوزه/ تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) در جمع مبلغین طرح هجرت استان فارس گفت: یادمان باشد که ما لباس پیامبر(ص) به تن کرده و راه حضرت را در پیش داریم و باید پیامبری کنیم که وظیفه بی بدیلی در دنیای امروز است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ در نخستین دوره آموزشی ۳۱۰ مبلغ طرح هجرت بلند مدت استان فارس با عنوان «چراغ هدایت» که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: در راستای تفاهمی که میان حرم مطهر و مدیریت حوزه علمیه استان فارس برقرار شده است، این نشست ها به صورت منظم و مستمر به میزبانی حرم مطهر و با حضور همه مبلغین از سراسر استان برگزار می گردد.

وی در ادامه به بیان اهداف مختلف برگزاری این دوره آموزشی پرداخت و اضافه کرد: اولین مورد آشنا شدن روحانیون و علمای سراسر استان با یکدیگر است، لازم است دوستان چند مدت یکبار، یکدیگر را ملاقات کرده و در جریان مسائل هم قرار بگیرند؛ یکی از جهات اهمیت این نشست، ملاقات هدفمند است، دومین جهت؛ آشنا شدن با روش های کار تبلیغی، روش های جدید فعالیت در حوزه فرهنگ دینی و چگونگی کار با مخاطبان جدید، یعنی رساندن پیام دین به نسل جدید در فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه گاهی به کلی فضا، زبان و زندگی یک نسل با نسل های دیگر متفاوت می شود، تصریح کرد: ارتباط با این مخاطب چگونه ممکن است؟ ما اگر مبلغ اسلام ناب هستیم باید بتوانیم پیام دین را به نسلی که زبانش با زبان ما و فرهنگ و زندگی و ضمیرش با ما متفاوت است منتقل کنیم، برای نِیل به این هدف باید روش های جدید گفتگو کشف شود، نکته سوم؛ تبادل نظر پیرامون مهم ترین و اصلی ترین مسائل و موضوعات فرهنگی روز است. بارها پیش آمده که درگیری در یک جایی است و ما در جای دیگر مشغولیم، بدین معنی که خط مقدم جبهه جای دیگری است و دشمن در جای دیگری مشغول بازی می باشد اما سلاح ما در حال تیراندازی به سوی هدف دیگری است، یعنی عملاً در جدول طراحی شده دشمن نقش آفرینی می کنیم، اگر این گونه نشست ها برگزار شود، مهم ترین مسائل و موضوعات فرهنگی را می توان به بحث و گفتگو گذاشت و در یک جبهه متحد به کار تبلیغ دین و کار فکری و فرهنگی پرداخت.

تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) عنوان کرد: روزگاری در همین استان فارس بهائیت با تمام قدرت در حال کار و تلاش بود، شخصیت والا مقامی همچون آیت الله ربانی شیرازی چنان که در زندگینامه ایشان در کتابی با عنوان «ربانی شیرازی آیه استقامت» آمده است، در سنین جوانی به اطراف شیراز رفته و تمام همت خود را مصروف مبارزه با تفکر باطل و انحرافی بهائیت می کند و می تواند از برخی مناطق فارس، سفره بهائیت را جمع کند. ایشان در منطقه سروستان و اقلید تلاش گسترده ای داشت، در زمان رژیم طاغوت حکم اعدام او صادر شد که با دخالت آیت الله بروجردی(ره) طی نامه ای که وجوب عفو ایشان را از شاه درخواست کرده بود، از اعدام ایشان صرف نظر شد. در آن روز ضرورت اقتضا می کرد که این کار صورت گیرد.

استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اهمیت مسأله شناسی و موضوع شناسی در کار تبلیغی گفت: در همین جلسات باید گفتگو و تبادل نظر صورت گیرد، ادله و مسائل مطرح شود تا با جبهه و ید واحد و آمادگی کامل، مبلغین متوجه شوند در کدام جبهه باید همت خود را به کار بگیرند.

وی ادامه داد: دلیل ضرورت و اهمیت برپایی این نشست، آگاهی از مسائل روزِ کشور و جهان است،؛ در دنیایی که بمباران شدید اطلاعاتی و تبلیغاتی در حال انجام است و تشخیص صحیح از ناصحیح به راحتی امکان پذیر نمی باشد، افراد زیادی ممکن است گیج شده و راه را گم کنند.

تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) افزود: یکی از چالش های اصلی و مخرب امروز این است که اخبار و اطلاعات و مسائل گوناگون را در ذهن مخاطب پمپاژ می کنند؛ به گونه ای که مخاطب تحت بمباران اطلاعاتیِ راست و دروغ به کلی منفعل می شود، این امر برای قدرت هایی که فضای مجازی و رسانه ای دنیا را در اختیار دارند، یک هدف است. هم ابزارها و هم اطلاعات، هر دو در دست قدرت های استکباری جهان امروز است. اینها با لشکرهای سایبری و مراکز متعددی که از سال ها قبل ایجاد کرده اند، بمباران رسانه ای را به تناسب گروه های مختلف انجام می دهند؛ طلبه ها به یک صورت، زنان به یک صورت، دانشجویان به یک صورت و دانش آموزان به شکلی دیگر، به گونه ای که حتی کودک خردسال که با گوشی همراه در این فضای مجازی مشغول بازی است، تحت تأثیر قرار می گیرد. باید دقت داشت که مسائل اصلی روز جامعه، مسائل روز دین، مسائل روز حوزه های علمیه، جهان سیاست و جهان اقتصاد در این فضا گم نشود و اولویت ها فراموش نگردد.

وی هدف پنجم از برگزاری این همایش را رسیدگی به وضعیت معیشتی مبلغان دین و امکانات در دسترس آن ها دانست و خاطرنشان کرد: گاهی در حوزه مسائل معیشتی برعکس عمل می شود، بدین معنی که در خط مقدم به جای این که امکانات بیشتر باشد، کمتر است. خط مقدمی که قرار است کار فرهنگی انجام دهد و تحول در این جا قرار است اتفاق بیفتد، لازم است دارای امکانات باشد، اما برعکس در مکانی که خبری از تأثیرگذاری و مسائل تبلیغی نیست همه نوع امکانات هست.

وی اضافه کرد: مسألۀ عکس عمل کردن از ایرادات است که نه تنها در حوزه تبلیغ دین، بلکه در سایر حوزه ها نیز به همین صورت است. خواهشی که از محضر بزرگواران دارم این است که این نشست را جدی بگیرید؛ این عظمت حوزه و روحانیت است که گاهی لشکر مبلغین همگی در یک جا جمع می شوند و به لحاظ روحی روانی برای خود ما تأثیرگذار است. امروزه لشکرها برای نمایان کردنشان مانور می دهند تا روحیه دشمن را تضعیف کنند. هدف ما این است که این نشست را با جدیت برگزار کنیم. قطعاً حضور در این جلسه مفید خواهد بود. برنامه ریزی به گونه ای است که حتما دست پر و بهره مند خواهید بود.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری اظهار کرد: چند نکته به عنوان تجربه چهل ساله خود در این عرصه بیان خواهم کرد. حدود سی سال تبلیغات بنده در فضای دانشگاه بوده است. هر کدام از ما به یک شکل و در یک گوشه به تبلیغ دین مشغولیم. ممکن است یک روحانی، مبلغ یک شهر باشد یا مبلغ روستا یا مسؤولیت نمازجمعه را به عهده داشته باشد یا تدریس کند یا در منبر و محراب به تبلیغ دین مشغول باشد یا در روضه اباعبدالله(ع) به عنوان مبلغ فعالیت کند.

وی ادامه داد: اولین نکته ای که بنده آن را تجربه کرده ام و برای ما طلبه ها لازم است، این که ببینیم نگاه مردم به ما چگونه است؟ مردم ما را به چشم پیامبران این عصر می بینند چون لباس پیامبر(ص) را به تن داریم. یعنی قرار است مردم، دین را از دریچه من و شما بنگرند و دیندار شوند شرط این کار آن است که معنویت دینی و اخلاق الهی ِدین «وَإِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ» (سوره قلم آیه ۴)، اولین چیزی باشد که در وجود ما به عنوان مبلغ دین نهادینه می شود. اولین چیزی که در وجود پیامبر گرامی اسلام(ص) وجود دارد همین است. معجزه اخلاق پیامبر(ص) در جذب انسان ها بیش از قرآن عمل کرده است. معجزه نورانیت و معنویت پیامبر(ص) بیش از حرف زدن، استدلال کردن، منبر رفتن، تفسیر و تبیین کردن آیات نقش بازی کرده است. «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ» (سوره آل عمران آیه ۱۵۹) «به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان نرم (و مهربان) شدی» این نرم خویی، مؤثر بوده است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در نگاه مردم اگر یک عالم دینی که مُلبّس به لباس پیامبر(ص) است، رنگ و بویی از معنویت و اخلاق نداشته باشد، موفق نخواهد بود، وقت هدر داده و ضد خودش قدم برمی دارد، شرط اول ما روحانیون این نیست که به زبان انگلیسی مسلط باشیم یا به فضای مجازی اشراف کامل داشته باشیم. یادمان باشد که ما لباس پیامبر(ص) به تن کرده و راه حضرت را در پیش داریم و باید پیامبری کنیم که وظیفه بی بدیلی در دنیای امروز است؛ بنده از باب « فَذَکِّرْ»، (( سوره غاشیة آیه ۲۱) « پس تذکّر ده») یادآوری می کنم. سطح مناسب و مورد انتظاری از معنویت، تقوا، پاکی و پاکدامنی در همه ابعاد وجودیِ ما باید وجود داشته باشد این خصوصیات در صحبت کردن، منبر رفتن، تعاملات اجتماعی و کلاس درس باید حاکم باشد. گاهی ممکن است یک فرد قصد نجات فرد دیگری داشته باشد اما نه تنها موفق به نجات نمی شود بلکه خود نیز سقوط می کند.

وی ادامه داد: نقل شده در ماه مبارک رمضان مرحوم آیت الله العظمی حائری یزدی، بنیانگذار و زعیم حوزه علمیه قم که دارای شخصیت عظیمی بوده است، به دلیل کهولت سن توانایی روزه گرفتن نداشته است، هنگام ظهر قصد خوردن ناهار می کند. یک فرد کشاورز قمی که از روستا آمده و در آن گرمای قم روزه گرفته بود، به قصد پرسش حکم شرعی نزد ایشان می رود، وارد منزل شده و ایشان را در حال غذا خوردن در ظهر ماه مبارک رمضان می بیند، در حالی که در آن گرما دچار گرسنگی و عطش شده بود به آیت الله حائری می گوید اگر در آن دنیا خبری نیست تا ما هم لقمه ای بخوریم! گفته شده که آیت الله حائری تا پایان عمر بابت این اتفاق ناراحت بود و می گفت نمی دانم آیا توانستم دلی را به اسلام متمایل کنم؟ اما یقین دارم دلی را دچار شک کرده و از اسلام برگرداندم. این عالم بزرگوار خلاف شرعی را مرتکب نشد اما گاهی یک حرکت عادی مشکل ساز می شود. کسی که لباس پیامبر(ص) را به تن می کند و به تعبیری سرباز امام زمان(عج) است نباید یک لحظه نقش خود را گم کند.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری، خطاب به طلاب گفت: به هرجا برسیم حتی مرجعیت که بالاترین نقطه برای یک طلبه است، اولین شرط آن است که رفتار، عبادت، اخلاص و بندگی مان روز به روز محکم تر شود. « وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّی یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ» (سوره حجر، آیه ۹۹) « و پروردگارت را عبادت کن تا یقین [مرگ‌] تو فرا رسد» این آیه خطاب به پیامبر اکرم(ص) است که اشرف پیامبران الهی و اتمّ و اکمل انسان های روی زمین می باشد، خداوند او را به عبادت امر می کند تا به یقین برسد. مفسران، یقین را به مرگ تفسیر کرده اند، چون لحظه مرگ، یقین بالمعاینه برای انسان حاصل می شود، زیرا هنگام مرگ لحظه معاینه است و انسان در مرز دنیا و آخرت قرار گرفته و می تواند همزمان هم پرونده دنیایی را ببیند و هم برزخ و وضعیت خود را در برزخ ببیند. این لحظه، لحظه یقین است.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) از تزریق دائمی معنویت به خود معاف نشد، چگونه ممکن است ما معاف شویم؟! اهل بیت(ع) زمانی که عمرشان طولانی می شد بیشتر عبادت خدا را می کردند. این اولین مطلبی است که باید دقت داشت. هر روز باید نسبت به وضعیت معنویت، خلوص و عشق ورزی به درگاه پروردگار مراقبه داشته باشیم.

تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) اضافه کرد: نکته دیگری که باید مدنظر داشت؛ تقویت علم دینی و معرفت دینی در خودمان است. مردم از ما که لباس پیامبر(ص) به تن داریم انتظار دارند که علم دین را خوب بفهمیم. بخشی از علم دین، قرآن است، بخشی روایات، بخشی احکام، بخشی کلام و بخشی فلسفه اسلامی است و دارای حوزه بسیار وسیعی است که باید در آن کوشید و توقف نکرد. اگر به همان آموزه های حوزه اکتفا کنیم، بسنده نمی کند و جوابگوی نیازهای امروز جامعه نیست.

وی تصریح کرد: اگر در مورد شبهاتی که امروز به ذهن مخاطبان تزریق می شود، به روز نباشیم، نمی توانیم پاسخگو باشیم. اگر در حوزه تفسیر قرآن که حدود دو هزار تفسیر نوشته شده است، اشراف لازم را نداشته باشیم، نمی توانیم موفق باشیم. در حوزه احکام، اعتقادات و کلام نیز به همین صورت است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: مخاطب در هر سطحی می تواند باشد، باید متناسب با او در یک نصاب خود را آماده کرده و پاسخگو باشیم. اینها جزء شروط اولیه است. بنابراین دو نکته را باید رعایت کرد؛ معنویتی که در ذهن مخاطب است باید دیده شود و دیگری ارتقاء معرفت دینی و دانش دینی است. در این جلسه کتابی را هدفمند جهت مطالعه شما عزیزان، تقدیم حضورتان می کنیم. این کتاب با نام «جهاد فرهنگی» متناسب با کار تبلیغ دین است که انجام می دهیم. این کتاب مجموعه اطلاعاتی از دیدگاه های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و زمانه ای که در آن مشغول فعالیتیم به شما عرضه خواهد کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha