دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه گفت: نگاه امام در مورد وحدت این دو این بود که با وحدت این دو قطب متفکر (حوزه و دانشگاه) کشور ما به رشد واقعی و تعالی حقیقی می رسد. از این رو این دو مجموعه ارزشمند باید به آنچه امام راحل فرمودند تامل کنند و مراقب باشند که کید و مکر دشمنان این وحدت را به خطر نیاندازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزار شد، با اشاره به انتخابات پیش‌رو عنوان کرد: مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است و محور بسیاری از تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی‌ها است.

وی با بیان اینکه مجلس چراغ هدایت ملت و دولت را به دست دارد، ادامه داد: مردم در شکل‌گیری مجلس نقش عمده‌ای دارند به ویژه که در این دوره به خاطر حوادث فلسطین به مشارکت حداکثری شما تاکید بیشتری شده است؛ زیرا دشمن برای کاهش مشارکت مردم با سیاه نمایی و برنامه ریزی به صورت چراغ خاموش سعی می‌کند که مردم در این انتخابات مشارکت سردی داشته باشند.

خطیب جمعه قم بیان کرد: یکی از موضوعاتی که باعث تشدید حملات صهیونیست‌ها به غزه شده است این است که اساسا راهبرد رژیم صهیونیستی این است که نباید شهری به نام غزه وجود داشته باشد به همین خاطر اسرائیل با حمایت تام آمریکا، اروپا برخی کشورهای مزدور، به دنبال ویرانی و نسل کشی در غزه است.

وی اضافه کرد: اسرائیل همزمان تلاش می‌کند که مردم غزه را به سمت صحرای سینا در مصر کوچ بدهد که با مقاومت دولت مصر مواجه شده است. مردم غزه با توکل بر خدا و مقاومت سخت خودشان در برابر این توطئه و جنایات اسرائیل ایستاده‌اند. غیرت دینی و انسانی حکم می‌کند که به یاری این مردم مظلوم بشتابند.

امام جمعه قم با اشاره با دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی با رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند: مجموعه‌ای که ما آن را آذربایجان می‌نامیم یک هویت ممتاز در ملت ایران است، آذربایجان مهد از جان گذشتگان و شهیدان است.

تولیت‌ حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به روز تحقیق و پژوهش گفت: اهمیت دادن به پژوهش و پژوهشگران نقش به سزایی در رسیدن کشور به خودکفایی دارد. رهبر معظم انقلاب در این رابطه می‌فرماید که ارتقا سطح دانش و پژوهش، پایه اصلی رشد و توسعه کشور محسوب می‌شود.

امام جمعه قم ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: زمانی که شایعه شهادت پیامبر (ص) درجنگ احد پخش شد و مسلمانان واکنش‌های متفاتی نشان دادند، خداوند فرمود:«مَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَیٰ أَعْقَابِکُمْ ۚ وَمَنْ یَنْقَلِبْ عَلَیٰ عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئًا ۗ وَسَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرِینَ؛ محمد (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) جز یک پیامبر نیست که پیش از او نیز پیغمبرانی بودند و درگذشتند، آیا اگر او به مرگ یا شهادت درگذشت شما باز به دین جاهلیّت خود رجوع خواهید کرد؟ پس هر که مرتد شود به خدا ضرری نخواهد رسانید، و البته خدا جزای نیک اعمال به شکرگزاران عطا کند.»

وی ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر (ص)، باز این امت در معرض امتحان دیگری قرار گرفت و عده زیادی مردود و عده‌ای پیروز شدند و قهرمان این عرصه بزرگ، حضرت زهرا (س) بودند که یک تنه در برابر منافقینی که پرده از چهره برداشته بودند، ایستادند و به افشای جنایات آن‌ها پرداختند و به مردمی که این ظلم آشکار را می‌دیدند و ساکت شده بودند و پیمان غدیر را شکسته بودند و با سکوت شان آشوبگران را همراهی می‌کردند، هشدار دادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: حضرت زهرا (س) برای قیام و دفاع از اسلام و ولایت الله، هزینه سنگینی پرداختند و در عین این سختی‌ها و جراحت‌هایی که برداشتند به امیرالمومنین (ع) دلداری هم می‌دادند.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) اضافه کرد: ان اشاالله بانوان در سنگر ولایت با عفاف و حجاب و خدماتی که دارند حضرت زهرا (س) را یاری کنند.

وی با اشاره به روز حمل و نقل عمومی گفت: این روز سالروز یک حماسه بزرگ از طرف کامیون داران در سال ۱۳۶۱ است که وقتی حدود صد کشتی حامل کالاهای ضروری در بندرهای جنوبی کشور پهلو گرفته بودند و خطر حمله دشمن بعثی آن‌ها را تهدید می کرد. امام (ره) با یک فرمان تاریخی کامیون داران را برای تخلیه این کالاهای ضروری فراخواندند و این افراد هم اجابت کردند و صحنه های زیبایی را از فداکاری و جهاد شبانه روزی رقم زدند.

نماینده ولی فقیه در قم گفت: سالروز شهادت دکتر مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه است و این روز یادگار امام (ره) است، نگاه امام در مورد وحدت این دو این بود که با وحدت این دو قطب متفکر (حوزه و دانشگاه) کشور ما به رشد واقعی و تعالی حقیقی می رسد. از این رو این دو مجموعه ارزشمند باید به آنچه امام راحل فرمودند تامل کنند و مراقب باشند که کید و مکر دشمنان این وحدت را به خطر نیاندازد.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول در رابطه با جریان شناسی منافقین در عصر پیامبر(ص) عنوان کرد: خداوند در آیه ۸۲ سوره توبه می‌فرماید:« فَلْیَضْحَکُوا قَلِیلًا وَلْیَبْکُوا کَثِیرًا جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ؛ اکنون آنها باید خنده کم و گریه بسیار کنند به کیفر اعمالی که می‌کردند.»

وی ادامه داد: این آیه زمانی نازل شد که منافقین آنقدر از کار زشت خودشان (نرفتن به جبهه در جنگ تبوک) شاد و مسرور بودند که خنده سر می‌دادند.

تولیت‌ حرم حضرت معصومه (س) تصریح کرد: خنده و گریه دو واکنشی است که انسان بنا بر عواملی در برابر پدیده‌ها از خودش نشان می‌دهد. به طور طبیعی انسان عاقل باید خنده و گریه‌اش را در جای مناسب ابراز کند.

وی افزود: خنده بی جا کاری جاهلانه است اما منافقین به خاطر خصلت روحی و انحرافی که دارند خنده و گریه آن‎‌ها حساب و کتاب درستی ندارد به همین خاطر خداوند متعال به این منافقین که به خاطر نرفتن به جبهه خندان بودند، آیه فوق را می‌فرماید.

نماینده ولی فقیه در قم یادآور شد: این آیه تسلایی برای مومنین است؛ یعنی کسانی که با پیامبر (ص) به جنگ اعزام شدند و برای خداوند از لذت‌های دنیا دست برداشتند، بدانند که اگر منافقین با تخلف‌شان اندک لذتی در دنیا می‌برند ولی درعوض عقوبتشان در آخرت زیاد است.

خطیب جمعه قم بیان کرد: درست است که این آیه در رابطه با متخلفینی که به جبهه نرفتند بیان شده است اما متوجه می‌شویم که این هشدار منحصر به منافقین آن زمان نیست و در همه عصرها جاری است و شامل هر گناهکاری که مرتکب گناه شده است و بعد بی شرمانه قهقهه می‌زند نیز می‌شود.

وی تاکید کرد: نباید از این آیه این گونه برداشت شود که مومن همیشه گریان است و هیچ گاه خنده در چهره او نمایان نمی‌شود؛ مراد این آیه خنده هایی است که اهل معاصی برای گناه دارند همچنین حضرت علی (ع) می‌فرماید:« بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ؛ شادی مؤمن در چهره او، و اندوه وی در دلش پنهان است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha