چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
تصاویر/  آیین عبادی سیاسی نماز جمعه خوی

حوزه/ حجت الاسلام قاسم خانی گفت: ترور سردار رضی ناشی از شکست‌های پی در پی رژیم صهیونیستی در غزه بود و آنها برای خلاصی از این مشکلات دست به این اقدام زدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه ، حجت الاسلام حجت قاسم خانی امروز در خطبه های نماز جمعه شهرستان خوی که در مصلای این شهر برگزار شد، اظهار داشت: یوم الله نه دی روز بصیرت است، روزی که ملت بصیر ایران بار دیگر چشم فتنه را درآورد و حماسه ای بی بدیل خلق کردند. و از پیام های بصیرت، بلوغ سیاسی یعنی ایستایی معقولانه بر ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی و دغدغه‌مندی نسبت به تحقق آرمان‌های بلند آن است.

وی ادامه داد: محور نخست در بلوغ سیاسی، آگاهی مردم است. با افزایش آگاهی مردم بتدریج بسترهای لازم برای رشد بلوغ سیاسی در جامعه فراهم می‌شود. جامعه بالغ بدون گذر از طفولیت، به بلوغ نمی‌رسد برای همین بود که در این کشور روزگاری شاه قبلی به شاه بعدی چنین وصیت می‌کرد: «اگر می‌خواهی در ایران به راحتی سلطنت کنی، سعی کن که مردم گرسنه وبی‌سواد باشند.» می خواستند جلوی بلوغ سیاسی مردم را بگیرند در حالیکه به تصریح و تأکیدات امامین انقلاب، بصیرت و آگاهی مردم ایران، از عوامل اصلی حدوث و بقاء انقلاب و نظام اسلامی است. و یکی از رسالت های مهم نظام اسلامی، ارتقاء سواد سیاسی مردم است.

امام جمعه خوی گفت: محور دوم در بلوغ سیاسی، حافظه تاریخی است. در جوامع نابالغ، حافظه تاریخی و خودآگاهی تاریخی به‌شدت ضعیف است، به همین لحاظ این جوامع، واکنش‌هایی ناپخته و ناشیانه به رخدادها و رویدادها نشان می‌دهد. ملتی که تاریخ خود را نداند محکوم به تکرار آن است.

وی افزود: جوامع نابالغ در سیر حوادث و رویدادها و به‌دلیل سختی‌هایی که امروزه از جنبه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی متحمل می‌شوند، سختی‌ها و مشقت‌هایی که دیروز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند و به‌مراتب بدتر از وضعیت امروز بود را به فراموشی بسپارند. اما بحمدالله ملت ایران حافظه تاریخی خود را از یاد نبرد.

حجت الاسلام قاسم خانی اضافه کرد: یکی از موثرترین عنصرها در رسیدن به بلوغ سیاسی و استقامت مردم انقلابی، مجاهدت و تبیین عمارهای انقلاب است که بارزترین چهره آنان حضرت آیت الله مصباح یزدی، که در ایام ارتحالش قرار داریم، است.

وی افزود: آیت الله مصباح شخصیتی بود که رهبر انقلاب از وی به برکت ماندگار حوزه علمیه‌ یاد کردند.

وی بیان داشت: بصیرت مثال زدنی و صراحت لهجه در برابر انحرافات و شجاعت از صفات بارز مرحوم آیت الله مصباح بود که در فتنه ها و وقایع مختلف وارد میدان جهاد تبیین شدند و با تربیت شاگردان و با روشنگری‌هایی از قبیل ایراد سلسله سخنرانی‌ها درباره نظریه سیاسی اسلام مخصوصا قبل از خطبه‌های نماز جمعه تهران در سال‌های ۷۷ – ۷۸ شمسی به تکلیف عالمانه خویش عمل کنند و ده سال بعد و ماجراهای فتنه ۸۸ نیز نشان داد تشخیص تکلیف و مواضع ایشان درست بوده است.

امام جمعه خوی ادامه داد: دومین شخصیتی که جزو عمارهای برجسته انقلاب بودند که هم درعرصه جهاد میدانی، هم جهاد تبیینی و بلوغ سیاسی کشور نقش ویژه ای داشتند، مالک اشتر انقلاب شهید حاج قاسم سلیمانی بودند.

وی گفت: تقریبا دو ماه تا برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند وقت مانده، مقام معظم رهبری،‌ رشته مباحثات بنیادین در باب اهمیت پدیده انتخابات را در دست گرفتند و در دیدار مردم خوزستان و کرمان، مؤلفه‌های انتخابات مطلوب و اثرگذار را برشمردند. شاید مهم‌ترین محوری که در جوهره سخنان ایشان وجود داشت تأکید بر وجوه عینی و پیامدهای عملی انتخابات بود.

حجت الاسلام قاسم خانی عنوان داشت: ترور سردار رضی موسوی ناشی از شکست‌های پی در پی رژیم صهیونیستی در غزه بود و آنها برای خلاصی از این مشکلات دست به این اقدام زدند. صهیونیست‌ها در طوفان الاقصی بیش از ۲۰۰ فرمانده را از دست دادند و بیش از ۱۵۰۰ تلفات داشتند که این اعداد برای رژیمی که مدعی شکست ناپذیری در عملیات نظامی است قابل تحمل نیست و نشان زوال آنهاست.

وی افزود: اسراییلی‌ها زیر یک فشار ویژه قرار دارند و برای برون رفت از این فشار می‌خواهند دامنه جنگ را گسترده کرده و به سایر کشورها نیز بکشند. برخورد ما با رژیم صهیونیستی یک روند ادامه دار است و یک برخورد لحظه‌ای و نقطه‌ای نیست. انتقام ما اهداف کوچکی مثل زدن چهار سرباز و ژنرال آمریکایی و اسرائیلی نیست که اگر این باشد، در غزه و سوریه و اکراین و عراق محقق شده است. بلکه ما دو هدف عمده داریم و تا آن دو محقق نشوند هیچ چیز دیگری انتقام خون شهدای ما نمی‌شود. اولی اخراج آمریکا از منطقه است و دومی سپردن سرنوشت فلسطین به دست فلسطینی ها و آزادی قدس شریف.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha