شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مکتب حاج قاسم

پژوهشگر حوزوی و کارشناس فرهنگی بر لزوم تلاش بیش از پیش در راستای معرفی و تبیین شاخصه های مکتب حاج قاسم به خصوص برای نسل جوان جامعه تأکید کرد.

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی حسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت چهارمین سالگرد شهادت سردار دل ها، حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: این که مقام معظم رهبری فراتر از نام و یاد حاج قاسم عزیز از ایشان به عنوان یک مکتب یاد می کنند نشان از این دارد که باید تجلیل و تکریم این شهید والامقام فراتر از مباحث مرسوم به عنوان یک عقیده و مکتب و نقشه راه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به این که شهید سلیمانی در ابعاد و عرصه های گوناگون یک الگوی مبارزاتی به شمار می رود، افزود: در بُعد سیاسی حاج قاسم دارای شجاعت و تدبیر بود و از آنجایی که پیرو ولایت بود و خط قرمز قطعی او انقلاب و انقلابی‌گری بود در مسائل داخل کشور اهل حزب و جناح نبود، ضمن آن که به شخصه نیز دارای تاثیر کلام بالایی بود و لذا به نحوی سخن می گفت که طرف مقابل را اقناع می ساخت.

وی گفت: به نظر بنده، شهید حاج قاسم سلیمانی را می‌توان مانند امام علی(ع) جمع اضداد دانست؛ چرا که ایشان به معنای واقعی کلمه، پیرو راستین امیرالمؤمنین(ع) بود. در میدان نبرد کسی هماورد او نبود ولی شب‌ها در نماز شبش و در روضه‌های اهل بیت(ع) به قدری رقیق القلب بود و به شکلی گریه می‌کرد که انگار نه انگار همان مرد مقتدر میدان نبرد است.

این پژوهشگر حوزوی همچنین در ادامه بر لزوم تلاش بیش از پیش در راستای معرفی و تبیین شاخصه های مکتب حاج قاسم به خصوص برای نسل جوان جامعه تأکید کرد و افزود: استاد شهید مطهری در تعریف مکتب می گوید «یک تئوری کلی، یک طرح جامع و هماهنگ و منسجم که هدف اصلی، کمال انسان و تأمین سعادت همگانی است و در آن، خطوط اصلی و روش‌ها، بایدها و نبایدها، خوب‌ها و بدها، هدف‌ها و وسیله‌ها، نیازها و دردها و درمان‌ها، مسئولیت‌ها و تکلیف‌ها مشخص شده باشد و منبع الهام تکلیف‌ها و مسئولیت‌ها برای همه‌ی افراد بوده باشد» وی اضافه کرد: همان‌گونه که از این تعریف مشخص است مکتب هم مجموعه‌ای از هست و نیست‌ها را معرفی می‌کند و هم باید و نبایدها را. با این تعریف می‌توان ویژگی‌های مکتب شهید سلیمانی را که شامل خطوط اصلی و روش‌ها، بایدها و نبایدها، خوب‌ها و بدها، هدف‌ها و وسیله‌ها، نیازها و دردها و درمان‌ها، مسئولیت‌ها و تکلیف‌ها است را بر اساس سیره این شهید بزرگوار استخراج کنیم.

حجت الاسلام موسوی حسب در ادامه سخنان خود با اشاره به این که حاج قاسم ها پرورش یافته مکتب اهل بیت(ع) و به تبع آن مکتب امام و رهبری بوده و هستند، بیان داشت: برخی نیروهای مکتب امام راحل به قدری بزرگ و اثرگذار بوده اند که خود دارای مکتبی ذیل مکتب حضرت امام (ره) هستند از جمله این افراد می‌توان از شهید حاج قاسم سلیمانی نام برد، شهیدی که با شهادتش در تاریخ جهان و انقلاب اسلامی نقش بست.

وی افزود: یک فرد اگر در تاریخ زمان خودش عامل موثری نباشد و نقش موثری نداشته باشد و آینده را نسازد، او عملاً وارد تاریخ نبوده و نیست و برعکس کسی که در زمانه حیاتش اثرگذار باشد به بخشی از تاریخ تبدیل می شود کما این شهید سلیمانی به بخش مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ همه جریان مقاومت اسلامی تبدیل شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha