دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام رضایی اصفهانی دبیر علمی کنگره بین المللی  اندیشه قرانی مقام  معظم رهبری

حوزه / رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی ضمن تبیین اندیشه مرجعیت علمی قرآن در اندیشه رهبر معظم انقلاب، گفت: تمام گرایش های تفسیری را می توان در اندیشه قرآنی رهبر معظم انقلاب یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علی رضایی، رئیس مجتمع قرآن و حدیث المصطفی در اختتامیه کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری (اجلاسیه شرق کشور) امروز پنجشنبه ۱۴ خردادماه، در تالار قدس کتابخانه خراسان رضوی ضمن تسلیت شهادت جمعی از هموطنان عزیزمان در مزار شهدای کرمان، به غربت اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی در میان نسل جوان امروزی اشاره کرد.

دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب در ادامه به نوآوری های قرآنی امام خامنه ای اعم از نوآوری روش شناسانه، ابتکارات علمی و نظریه های نوآمد قرآنی اشاره کرد و افزود: این نوآوری های قرآنی علاوه بر مبانی معهود و قواعد و روش های مرسوم تفسیری در مبانی، قواعد نکته سنجی و مبانی جدید را ارائه می کند.

وی ضمن تبیین انواع گرایش های تفسیری با بیان این که تمام گرایش های تفسیری را می توان در اندیشه قرآنی رهبر معظم انقلاب یافت، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی از پیشتازان تفسیر علمی در دهه های اخیر بوده و بر اساس نظریات ایشان رشته ها و گرایش های مختلف علمی در حوزه مطالعات قرآنی و علوم تدوین شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی با بیان این که رهبر معظم انقلاب علاوه بر مبانی عام، مبانی خاصی در تفسیر ارائه می کنند، اظهار داشت: منحصر نشدن تفسیر آیات در تفسیر فردی، قرآن کتاب کاربردی زندگی وحدت آفرین و ... ابعادی از نگرش های تفسیری رهبر معظم انقلاب است.

وی گرایش های چهارگانه رهبر معظم انقلاب در عرصه تفسیر را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: طرح ۱۰ میلیون حافظ قرآن، کرسی تلاوت در مساجد، طرح خواندن ترجمه تفسیری در هنگام تلاوت، دعوت به پیشرفت و رشد علمی کشور بر اساس قران و تشکیل جلسات تفسیر قران کریم از جمله رویکردهای تفسیری رهبر انقلاب در گذر زمان است.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی ضمن تبیین اندیشه مرجعیت علمی قرآن در اندیشه رهبر معظم انقلاب، با بیان این که این موضوع در مباحث آینده علمی و قرآنی بسیار تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب تصریح می کنند، مساله قرآن، مرجعیت آن و رجوع به این کتاب الهی و استفهام از آیات آن در مسائل گوناگون فکری، عملی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی و ... بسیار مهم است.

وی با اشاره به معانی مرجعیت علمی قرآن کریم اضافه کرد: منبع بودن، مرجعیت امضایی حدیث، پاسخگویی به سؤالات زمان، جهت دهی به علوم انسانی اعم از مبانی اهداف و اصول، مرجعیت معرفی کنار عقل و حس، سیطره عملی با رجوع به قرآن، مرجعیت الگویی و تمدن سازی، مرجعیت پارادایمی و فرهنگ علمی، سرچشمه برخی علوم را در قرآن دانستن و مرجعیت در علوم ادبی را از جمله رویکردهای مبتنی بر نگاه رویکردی به قرآن کریم بیان کرد.

رئیس مجتمع قرآن و حدیث المصطفی نظریه های نوآمد قرآنی را مورد توجه قرار داد و ضمن اشاره به اهمیت نظریه ابتناء علوم انسانی بر قرآن کریم، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی علوم انسانی فعلی را ترجمه غرب و بر اساس مبانی اومانیست و سکولاریستی می داند و ضمن تأکید بر این که هدایت قرآن کریم عام بوده و شامل همه علوم می شود و در مبانی، اهداف و.. علوم انسانی اثر دارد؛ بازسازی علوم انسانی بر اساس قرآن را راهبردی مهم در بهره گیری از نظریه های نوآمد قرآنی می دانند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha