دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حسینی

حوزه/ طلبه مدرسه علمیه تخصصی خواهران فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان: «تحلیل تناسبات اهداف قرآن با اغراض و مقاصد سور مکی و مدنی»، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، الهه صادقی برزانی طلبه سطح ۳ رشته تفسیر و علوم قرآن مدرسه علمیه تخصصی خواهران فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان: «تحلیل تناسبات اهداف قرآن با اغراض و مقاصد سور مکی و مدنی» با راهنمایی زینب بهجت پور و داوری آزاده ابراهیمی دفاع کرد.

صادقی برزانی در دفاع از پایان نامه خود اظهار داشت: قرآن کتاب آسمانی و گفتار الهی است که برای هدایت بشر و رستگاری او بر پیامبر اکرم محمد مصطفی (ص) نازل شده است، تلاش برای اکتشاف اهداف، اغراض و مقاصد خدای متعال در قرآن، آنگاه به کمال می‌رسد که مفسر، ابتدا آنها را از قرآن استخراج کند، سپس به توصیف موضوعات مستخرجه با تأمل در کیفیت توزیع موضوعات قرآنی با اهداف، اغراض و مقاصد در سور و آیات اقدام کند و در نهایت به تحلیل پیام‌های مذکور بپردازد.

وی گفت: تشریح اهداف قرآن به ترتیب نزول به فراخور سیر پیشرفت دین و تقویت اجتماع مومنان در دوره‌های مختلف دعوت اسلامی از مکه تا مدینه، می‌تواند پاسخ پرسش‌های مهمی را که در ادامه خواهد آمد، در اختیار محققان بگذارد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد تنها روش درست کشف راز و رمز توزیع اهداف قرآن و تنوع بیان آنها در سور مکی و مدنی از این مسیر هموار می‌شود و به همین علت ضرورت ایجاب می‌کند تا در این زمینه تحقیق جامع و کاملی صورت گیرد.

طلبه مدرسه علمیه تخصصی خواهران فاطمه الزهرا(س) اصفهان ابراز کرد: از یافته‌های این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی این است که تذکر جهانیان، تثبیت قلب پیامبر(ص)، تذکر، زمینه سازی بازگشت کافران از کفر، زمینه ساز فهم عمیق مشرکان، ابزار پیامبر برای هشدار مردم مکه و اطراف آن از اهداف قرآن در سیر نزولی آیات و آگاهی از یگانگی خدا، معاد با تأکید بر مسئله رسالت و نبوت از اغراض در سور مکی و غفلت‌زدایی، یادآوری فراموش شده‌ها، ارائه بینش‌های صحیح و ضروری، انذار و تبشیر، ورود به رحمت ویژه الهی برخی از اغراض در سور مدنی است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha