یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ کارشناس دینی گفت: یکی از راه‌های شناخت و درکِ مقام و شخصیتِ حضرت زهرا(س)، رجوع به آیات قرآن کریم است

به گزارش خبرگزاری حوزه در مازندران، مریم حسنی، کارشناس دینی، در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس(سلام الله علیها) ساری، با اشاره به عظمت و فضایل حضرت زهرا(سلام الله علیها)، اظهار کرد: یکی از راه‌های شناخت و درکِ مقام و شخصیتِ حضرت زهرا(سلام الله علیها)، رجوع به آیات قرآن کریم است که خداوند در سوره کوثر از این بانوی بزرگ به عنوان خیر کثیر نام می‌برد.

وی در ادامه با اشاره به نظر ملاصدرا که تعدد اسامی شخص را نشانه تعدد مُمیزات می‌داند، خاطرنشان کرد: هر اسم، ویژگی خاصی از شخصیت فرد را ظاهر می‌کند و چنانچه فردی دارای ابعاد شخصیتی فراوانی باشد، می‌توان همه را در یک اسم گنجاند، مانند خداوند متعال که دارای هزار اسم است و هر کدام نشان دهنده یکی از صفات الهی است، حضرت زهرا(‌سلام الله علیها) نیز به همین علت اسماء متعددی دارند.

این کارشناس دینی در ادامه، قرآن را بهترین منبع برای درک معانی اسماء دانست و بیان کرد: خداوند در قرآن کریم، از انبیای الهی با اسامی مخصوص به خودشان نام می‌برد که در آن صفت و ویژگی، بارز و الگو هستند، معمولاً صدیق را برای حضرت ابراهیم(علیه السلام)، یوسف(علیه السلام) و... به کار می‌برد، یعنی این مقامی است که حتی همه انبیا به آن نمی‌رسد، ولی حضرت فاطمه(علیها السلام)، صدیقه است یعنی هم درجه و هم رتبه انبیای الهی است، لقبِ صدیق برای کسی به کار می‌رود که گفتار و عمل او مطابق با حقیقت باشد.

خانم حسنی در ادامه تصریح کرد: شهید به معنای مقتول فی سبیل الله نیست، بلکه به معنای گواهِ اعمال است، پس شهیده بودن حضرت زهرا(سلام الله علیها) به معنای این است که این بانوی بزرگوار، از گواهانِ اعمال در روز قیامت است.

وی همچنین افزود: ویژگی گواه بودن این است که خود، از گناه و خطا و اشتباه مصون باشد، پس نام شهیده، مقام عصمت و اوج کمالات حضرت را ثابت می‌کند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha