شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
آشتیان

حوزه/ نشست سیاسی و پاسخگویی به شبهات انتخاباتی با حضور اکثریت طلاب و دانش آموختگان مدرسه علمیه امام خمینی(ره) آشتیان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، نشست سیاسی و پاسخگویی به شبهات انتخاباتی با حضور سرهنگ یاری، مسئول سیاسی سپاه روح الله استان مرکزی و با حضور اکثریت طلاب و دانش آموختگان پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ در سالن پژوهش سرای مدرسه برگزار شد.

یاری مسئول سیاسی سپاه روح الله استان مرکزی ابتدا با طرح شبهاتی ذهن طلاب را به چالش کشید و سپس به پاسخگویی به شبهات پرداخت.

وی به طرح شبهاتی نظیر چرا ایران تحت تحریم کشورهای غربی قرار گرفته و یا آیا ایرانیان به پذیرش دینی اقدام کردند که پیامبر آن توان خواندن و نوشتن نداشته در حالی که در همان موقع منشور کوروش منتشر شده است، پرداخت و گفت: مؤلفه های قدرت را چه در زمینه سخت افزاری و چه در زمینه نرم افزاری بایستی بدانیم که شامل مواردی همچون «وسعت سرزمین»، «جمعیت»، «موقعیت ژئوپلیتیک»، «منابع ثروت»، «تمدن‌ و فرهنگ»، «علم» و «دین و مذهب و هنجار» می شود.

مسئول سیاسی سپاه روح الله استان مرکزی تصریح کرد: خدمات متقابل اسلام و ایران را باید با دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم و ایران در اوج علم و قدرت قرار گرفته در همان زمان اروپا در جهل و تاریکی فرو رفته بود و نسخه جدایی دین از سیاست که نجات بخش اروپا بود را برای ایران و اسلام نیز توصیه کرده و بکار بستند

وی افزود: پاسخگویی به شبهات کاری علمی و با صبر و حوصله زیاد باید انجام پذیرد.

یاری خاطرنشان کرد: شرکت در انتخابات یک وظیفه مهم شهروندی بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا در بسیاری از کشورهای جهان تأکید زیادی بر روی انتخابات دارند تا جایی که در تعدادی از کشورها شرکت در انتخابات الزامی و حتی برای متخلفین جریمه هایی در نظر گرفته شده است.

یاری اظهار داشت: آیا می دانید در ۳۵ کشور دنیا شرکت در انتخابات اجباری است ؟ در ادامه برخی از این کشورها و نوع مجازات آنها اشاره کرد که از جمله آنها:

۱ ـ انتخابات در برزیل در حالی برگزار می شود که رای دادن در این کشور برای افراد ۱۸ تا ۷۰ سال «اجباری» است.

۲ ـ بلژیک: رای ندهی خط می‌خوری!

بنابر قانون اساسی بلژیک اگر کسی پس از دریافت دعوت‌نامه برای رای دادن، پای صندوق نرود و عذر موجهی هم نداشته باشد بین ۲۵ تا ۵۰ یورو جریمه می شود. اگر این غیبت دوباره تکرار شود جریمه بین ۵۰ تا ۱۲۵ یورو خواهد بود. اگر کسی در ۴ دور انتخابات شرکت نکند. علاوه بر ۴بار جریمه، نام او از لیست رای دهندگان به مدت ۱۰ سال خط خورده و در هیچ مقام و اداره دولتی پذیرفته نخواهد شد و هیچ کمک و امتیازی نیز از سوی دولت دریافت نخواهد کرد.

۳ ـ استرالیا: جریمه و زندان برای رای ندادن!

شهروندان استرالیایی موظفند که در زمان انتخابات در محل رای‌گیری حاضر شوند. اما بعد از ثبت اسم شان می توانند رای ندهند و یا به اصطلاح رای سفید و بی‌نام بیندازند. شهروندانی هم که دلیل موجهی برای غیبت در انتخابات ندارند به صورت نقدی جریمه می‌شوند و در صورت عدم پرداخت جریمه، به جای آن #زندان می روند.

۴ ـ بولیوی: انسداد حساب بانکی

هر شهروند اهل بولیوی کارتی ویژه دارد که حضور او در انتخابات را اثبات کند. اما اگر کسی تا سه ماه بعد از انتخابات نتواند حضورش را اثبات کند، حقوق و مزایایش دچار مشکل می‌شود.

۵ ـ در سنگاپور اگر شهروندی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکند حق رای وی برای همیشه باطل می‌شود و تنها با ارائه دلیل قانونی و محکمه پسند این حق به او باز می گردد.

۶ ـ در یونان این جریمه سخت‌تر است و غایبان انتخاب از گرفتن گواهینامه و گذرنامه محروم خواهند شد. همچنین خدمات و محصولاتی که دستگاه‌های عمومی برای مردم ارائه می‌دهند برای شخص غایب قطع خواهد شد.

۷ ـ در برزیل نیز برای کسانی که در انتخابات شرکت نکنند پاسپورت صادر نمی‌شود.

۸ ـ در کشور پرو مردم باید کارت مهر خورده در انتخابات را برای دریافت خدمات شهروندی با خودشان به همراه داشته باشند.

۹ ـ در کشور مصر پس از حسنی مبارک، برای غایبانی که بدون دلیل در انتخابات شرکت نکرده‌بودند، ۷۰ دلار جریمه نقدی تعیین شد.

یاری در پایان گفت: اهمیت شرکت در انتخابات را بیشتر و بهتر می توان درک کرد، رای ندادن در بسیاری از کشورها به عنوان یک بی انضباطی اجتماعی مطرح شده و برای اصلاح رفتار فرد بی انضباط تنبیهاتی در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha