شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شیخ غازی یوسف حنینه

حوزه/ شیخ غازی یوسف حنینه رئیس تجمع علمای مسلمان لبنان در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه گفت: آن چه واجب بدون آن محقق نمی‌شود، واجب است و از آن جا که ابلاغ پیام اسلام واجب است و این واجب تنها از طریق ابزار قابل انجام است پس استفاده از رسانه که ابزار آن است هم واجب می‌باشد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، شیخ غازی یوسف حنینه رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمان لبنان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری حوزه گفت: یکی از قوانین اساسی شناخته شده و مورد تأیید این است که آنچه که واجب بدون آن محقق نمی‌شود واجب است و از آن جا که ابلاغ پیام اسلام واجب است و این واجب تنها از طریق ابزار قابل انجام است پس استفاده از ابزار هم واجب است؛ ابزاری که با تغییر زمان و مکان تغییر می‌کنند.

وی افزود: وقتی به کتب فقهی مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که فقها اذان را وسیله اطلاع رسانی برای وقت نماز معرفی می‌کنند؛ این یک وسیله رسانه‌ای است. یعنی ما مسلمانان قبل از اینکه غرب در مورد رسانه‌ها صحبت کند در مورد رسانه صحبت می‌کردیم اما متأسفانه سینه و عقل برخی از مسلمانان در تنگنا قرار گرفته و مسائل اسلامی را به معنای درست آن گردن نمی‌نهند.

او ادامه داد: از این رو، من می‌گویم رسانه‌ها ابزار مهمی در زندگی امروز ما هستند و می‌توانیم از رسانه‌ها به عنوان وسیله و پلی برای انتقال پیام خداوند متعال و ابلاغ پیام اسلام و پیام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) استفاده کنیم؛ و پیاممان را نه تنها به مسلمانان، بلکه به تمام مردم جهان برسانیم چرا که پیام حضرت محمد (ص) یک پیام جهانی است. [خداوند خطاب به رسولش می‌فرماید:] و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم [و همچنین می‌فرماید:] او جز ذکری برای جهانیان نیست.

رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمان لبنان در ادامه تصریح کرد: گفت‌وگوی اسلامی یا صحبت از اسلام با استفاده از رسانه‌ها در هر نوع، شکل و سبک شرعا امری مطلوب است، بلکه برای هر مسلمانی به ویژه علمای مسلمان یک تکلیف شرعی است که این روش‌های مدرن را به منظور نشر اسلام و پیام آن به خدمت بگیرد.

وی در ادامه ضمن تشکر از خبرگزاری حوزه از استقبال گرم از او گفت: از اینکه افتخار حضور در خبرگزاری شما را داشته و با شما آشنا شدم و اخبار خبرگزاری‌ها و مؤسسات شما را شنیدم بسیار خرسندم.

او در ادامه با اشاره به اینکه ما روابط اسلامی خود را از موارد ضروری می‌دانیم که خداوند متعال آن را مقرر فرموده است چنانکه فرمود: «در راه نیکی و تقوا همکاری کنید» و «مؤمنان با هم برادرند» و «همگی به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید» تصریح کرد: این برای هر کس که می‌گوید معبودی جز خدا نیست و محمد (ص) رسول خدا است یک فراخوان می‌باشد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دین خدای متعال و وحدانیت خدا و نبوت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ما را متحد کرده است و پیام قرآن کریم محبت به محمد و آل محمد (ص) و اصحاب نیک ایشان است، خاطر نشان کرد: من حامل سلام تجمع علمای مسلمان لبنان برای شما هستم.

او سپس درباره تاریخچه نهاد متبوع خود گفت: این تجمع ۴۱ ساله است. یعنی اگر بگوییم مستحکم شده است درست گفته‌ایم. این تجمع در تهران در جمهوری اسلامی ایران پایه‌گذاری شد. در جریان تهاجم رژیم صهیونیستی به لبنان در سال ۱۹۸۲م جمعی از علمای مسلمان در کنفرانس روز مستضعفان شرکت داشتند. آنها تصمیم گرفتند برای مقابله با تجاوز دشمن صهیونیستی به خاک لبنان سخنان خود را یکپارچه کرده و صفوف خود را متحد کنند. لذا موضوع به محضر حضرت امام خمینی تقدیم شد. ایشان این امر را مبارک دانسته و فرمودند: با اتحاد خود با دشمن صهیونیستی بجنگید.

این عالم لبنانی ادامه داد: این تجمع با حضور جمعی از علمای اهل سنت و شیعه آغاز به کار کرد. هم اکنون شمار اعضای تجمع علمای مسلمان به ۳۲۵ نفر از علمای اهل سنت و شیعه اعم از لبنانی و فلسطینی می‌رسد که از تمام سرزمین‌های لبنان هستند. این بدان معناست که ما در تجمع خود بین لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها تفاوتی قائل نمی‌شویم.

او ادامه داد: این تجمع بحمد الله فعالیت‌های زیادی در جشن‌ها و مناسبت‌های دینی و ملی دارد و دست همکاری را به سوی همه طرف‌های لبنانی چه از مسلمانان شیعه و سنی و چه از مسیحیان از تمام فرقه‌های آنها دراز می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: تجمع علمای مسلمان مواضع روشنی دارد که بارزترین آن مقابله با "توافق ۱۷ می" بود که بین لبنان و دولت رژیم صهیونیستی در دوران ریاست جمهوری امین الجمیّل منعقد شد. در آن روز تظاهراتی برگزار شد و توافق کنار گذاشته شد و از این تجمع نیز شهیدی در ضاحیه جنوبی لبنان به خاک افتاد. در جلوی صفوف راهپیمایی، علمای این تجمع از اهل سنت و شیعه دست در دست، دوشادوش، قدم به قدم حضور داشتند.

وی افزود: این تجمع در از بین بردن فتنه‌هایی که در بیست سال گذشته به وجود آمده مشارکت داشته است.

او در ادامه اظهار داشت: فعالیت‌های تجمع علمای مسلمان بر سه محور استوار است:

محور اول ما کار بر اساس اصول اسلامی و تحکیم رابطه اسلامی-اسلامی بر اساس اسلام اصیل محمدی است نه طبق اسلام سنی آمریکایی و نه طبق اسلام شیعه انگلیسی همانطور که مقام معظم رهبری فرمود چرا که دعوت به اسلام یک دعوت مذهبی و فرقه‌ای نیست، بلکه یک دعوت اسلامی است.

محور دوم ما پشتیبانی از مقاومت است چرا که گزینه مقاومت تنها گزینه‌ای است که برای بازگشت فلسطین از بحر تا نهر به آن باور داریم تا مردم فلسطین به سرزمین خود بازگردند.

محور سوم ما مبارزه با عنوان تکفیر و خاموش کردن اختلافات فرقه‌ای بین فلسطینی‌ها است.

شیخ غازی حنینه تصریح کرد: تجمع علمای مسلمان در چندین موضع و چندین کشور نقش داشته است. دشمن سعی کرد بین سنی و شیعه درگیری را شعله ور کند. ما در خاموش کردن اختلافات در سوریه، عراق، لبنان و اندونزی نقش داشتیم. شما به یاد دارید که دو سال قبل از کرونا که گمان می‌کنم در سال ۲۰۱۷ بود، اخباری دریافت کردیم که دولت اندونزی با صدور فرمانی تشیع را جرم انگاری کرد و تروریست‌های وهابی، شهرها و روستاهای برادران شیعه را به آتش کشیدند؛ از این جهت به اندونزی رفتیم و با گروه ندوة العلماء و جمعیت محمدی و جماعت علمای اندونزی که بالاترین مقام در اندونزی است جلسه‌ای برگزار کردیم؛ جلسه بعد از نیمه شب بود و مسئله را برایشان شرح داده و توضیح دادیم و به لطف خداوند متعال در پی آن جلسه دولت اندونزی این تصمیم را پس گرفت و تصمیم جرم انگاری تشیع کنار گذاشته شد. البته این در درجه اول و آخر از لطف خداوند متعال است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل ما در تجمع علمای مسلمان سفرهای متقابلی بین جمهوری اسلامی ایران و لبنان داریم که طی سالیان متمادی انجام شده است و علمای سنی و شیعه از هر دو کشور بازدید می‌کنند.

این عالم برجسته لبنانی در ادامه گفت: از طرف تجمع علمای مسلمان اعم از علمای اهل سنت و شیعه دیدارهایی با کشورهای اسلامی و عربی شکل می‌گیرد؛ ما از الجزایر، اتیوپی و مالزی دیدن کردیم. ما بارها به عراق سفر کردیم. سفر به سوریه که بدیهی است. برای دیدار با شیخ الازهر دکتر احمد الطیب  نیز سفرهایی به مصر داشتیم که خدا را شکر جلسه فوق العاده‌ای بود؛ شیخ احمد الطیب سخنان جالبی درباره وحدت اسلامی و اتحاد با مسلمانان شیعه امامیه داشت.

شیخ غازی حنینه در ادامه بیان داشت: خدا را شکر حدود یک ماه پیش تجمع علمای مسلمان در جمهوری اسلامی ایران حضور داشت و با حجت الاسلام و المسلمین محسن قمی معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری دیدار کردیم، با آیت الله رضا رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت دیدار کردیم، با حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن زمانی مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی دیدار داشتیم، با آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ملاقات داشتیم، با حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دیدار داشتیم، به محضر وزیر امور خارجه که هدف اصلی نیز همین بود رسیدیم.

وی افزود: ما یک برنامه حاوی دو نکته در دیدار با وزیر مطرح کردیم: اولین نکته، فعال سازی مجدد سفر به کشورهای عربی و اسلامی با هیئت‌های مشترک سنی و شیعه از لبنان از سوی تجمع علمای مسلمان بود. نکته دوم هم حمایت جمهوری اسلامی از تجمع در جهت تشکیل مؤسسه وحدت اسلامی بود؛ مؤسسه‌ای تخصصی در امور وحدت اسلامی که درباره ابعاد، اهداف، نتایج آن و نحوه مقابله با فتنه به نام وحدت اسلامی گفت‌وگو کردیم. دکتر عبداللهیان وزیر امور خارجه از به کارگیری این دو نکته خبر داده و بر آن تأکید کرد و ان شاء الله به زودی شاهد نتایج آن خواهیم بود.

او اضافه کرد: دلیل بازدیدی را که الآن دارم ذکر کنم و این اولین سفر به جمهوری اسلامی نیست بلکه ما به لطف خدا بازدیدهایی پیش از این داشته‌ایم چون وقتی به جمهوری اسلامی ایران می‌آیم احساس می‌کنم در کشور و وطنم هستم و در میان خانواده و برادرانم قرار دارم، مخصوصاً وقتی افتخار زیارت عتبات اهل بیت (صلوات الله و سلامه علیهم) در مشهد امام رضا (علیه السلام) و حضرت معصومه (س) در همین جا قم نصیبم می‌شود که این هدف اصلی بازدید است.

وی افزود: هدف دیگر، دیدار با علمای مسلمان و شرفیابی به محضر آنها و استفاده از علوم و نظرات آنها است.

شیخ غازی حنینه ادامه داد: هدف سوم ارتباط با مردم ایران از هر گروه و گرایشی به خصوص در مناطق سنی نشین است.

رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمان لبنان در ادامه خاطرنشان کرد: این دیدار واقعاً ویژه بود؛ از این جهت که در استان گیلان در تالش همایشی برای علمای اهل سنت برگزار شد و در آن دکتر عبدالسلام کریمی مشاور رئیس جمهور در امور دینی، همچنین معاون استاندار گیلان، امام جمعه اهل سنت تالش و امام جمعه شیعیان تالش سخنرانی کردند. بنده نیز از طرف تجمع علمای مسلمان سخنرانی کردم و در آن بر وضعیت غزه و شرایط نبرد طوفان الاقصی تاکید کردیم.

وی افزود: بعد از آن به استان گلستان شهر گرگان نقل مکان کردیم و سپس به ترکمن صحرا رفتیم و جلسه‌ای در آق‌قلا در مرکز اسلامی برگزار شد. یک سخنرانی برای حضار زن برگزار شد که حدود ۶۰۰ نفر از خواهران شرکت کردند؛ خواهرانی متشکل از زنان و دخترانی که در حوزه علمیه آنجا به تحصیل علوم دینی، حفظ، تلاوت، تجوید و علوم قرآن می‌پردازند.

شیخ غازی حنینه ادامه داد: پس از آن بازدیدی از بندر ترکمن و شرکت در نماز جمعه انجام شد و با شیخ قربان محمد مفتی ترکمن صحرا و آقایان علما دیدار کردیم و در مورد پیام اسلام، رد تروریسم، افراط گرایی و تکفیر سخنرانی انجام شد و مطالبی در مورد اینکه ما منادی خونریزی نیستیم، بلکه منادی هدایت خداوند متعال هستیم بیان شد. ما همچنین بر موضع خود در حمایت از مردم فلسطین و موضع تجمع علمای مسلمان در خط وحدت اسلامی و خط مقاومت و اینکه حمایت از مردم فلسطین وظیفه هر مسلمانی است تأکید کردیم.

وی افزود: خدا را شکر این دیدار با موفقیت انجام شد. ان شاء الله فعالیت‌هایی در شهر مشهد از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای انجام می‌شود و همچنین به مناسبت دهه فجر در تهران نیز ان شاء الله جلسه‌ای برگزار خواهد شد. این نعمتی از جانب خداوند متعال است.

رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمان لبنان در پایان با اشاره به نگاه تقریبی و وحدت مداری علمای شیعه بویژه در مسائل سیاسی به نمونه‌های تاریخی آن اشاره کرد و گفت: وقتی به مراجع شیعه خبر رسید که در دولت عثمانی ضعفی ایجاد شده به پشتیبانی آن برخاستند با وجود اینکه در مسائل دینی، در فقه، عقیده و امثال آن با آنها موافق نبودند. این واقعا مسئله مهمی است. ممکن است شما با من از لحاظ سیاسی اختلاف داشته باشید ولی در دین نه. دین به خدا واگذار می‌شود و او از من بازخواست می‌کند. در سیاست ممکن است خدا عذر مرا پذیرا باشد و نزد خدا معذور باشم و گاه درست عمل می‌کنم و گاه خطا می‌کنم ولی در دین اجازه ندارم که خطا کنم و این ویژگی در مراجع شیعه وجود دارد.

وی در ادامه گفت: مثلا امام خمینی (ره) فتوا داد که پرداخت وجوهات شرعی شیعه برای جنبش فتح مجاز است. و این فتوا قبل از پیروزی انقلاب و قبل از آمدن ابو عمار یاسر عرفات به ایران بعد از پیروزی انقلاب بیان شد. شما می‌دانید که اموال شرعی در فقه جعفری مخصوص پیروان مذهب است؛ آیا این گونه نیست؟ ولی ایشان مجاز دانست و چالشی هم ایجاد کرد و می‌دانست که ممکن است علما و مراجع شیعه به مخالفت بپردازند و این واقعا مسئله مهمی است.

وی با اشاره به برخی مواضع نادرست از سوی علمای بعضی مذاهب بر لزوم همگرایی و مودت اسلامی و شناخت نسبت به معارف دینی، بویژه معارف و آموزه‌های اهل بیت علیهم السلام تأکید کرد .

شیخ غازی حنینه افزود: من دین خود را به کسی نمی‌فروشم. این چیزی است که بین من و خدا وجود دارد. من دین خد را در معرض خرید و فروش برای شیعه و سنی قرار نمی‌دهم. به خدا عرضه می‌کنم. این چیزی که می‌گویم به خاطر فیلم و رسانه نیست.

رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمان لبنان با تاکید بر لزوم توجه به آموزه های دین از سوی مسلمانان ادامه داد: خدای عز و جل فرمود: آیا برای انسان دو چشم قرار ندادیم!؟ یعنی در یک موضوع با دو چشم بنگر. اگر با یک چشم ببینی این طرف را می‌بینی و آن طرف را نمی‌بینی، ولی خدا می‌گوید ۱۸۰ درجه‌ای ببین. مشکل این است که برخی نمی‌خواهند اینگونه ببینند.

وی در ادامه اظهار داشت: از خداوند تبارک و تعالی می‌خواهم که همیشه مرا به انجام آنچه که برای اسلام و مسلمانان خیر است هدایت کند و مرا خادم دین خود و خادم امت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) قرار دهد. این مایه افتخار است و از خداوند تبارک و تعالی می‌خواهم که آن را برای من تکمیل کرده و با عاقبت به خیری به پایان برساند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha