یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
آئین اختتامیه جشنواره کتاب قرآنی سال در قم

حوزه/ مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره کتاب قرآنی سال با معرفی آثار برتر این جشنواره امروز دوشنبه ۳۰ بهمن در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در شهر مقدس قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره کتاب قرآنی سال با معرفی آثار برتر این جشنواره امروز دوشنبه ۳۰ بهمن در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در شهر مقدس قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه قرآن در رأس همه امور است و می‌طلبید که به صورت مستقل دیده شود، از آغاز تلاش‌های این دانشگاه از سال ۹۸ برای برگزاری جشنواره‌ای برای انتخاب کتاب‌ قرآنی سال گفت.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای بر این باور بودند که وقتی همایش کتاب سال حوزه برگزار می‌شود، برپایی مراسم کتاب قرآنی سال ضرورتی ندارد، گفت: اما دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به این منظور که فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور به شکل مستقل دیده شود، اقدام به برپایی جشنواره کتاب قرآنی سال کرد.

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: لذا در سال ۹۹ برای اولین بار جشنواره کتاب قرآنی در سطح درون دانشگاهی برگزار و طی آن ۳۸ اثر به جشنواره رسید. در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ اثر و در سال بعدی به تعداد ۱۵۱ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی ادامه داد که در جشنواره‌ کتاب قرآنی ۱۴۰۲ مجموعا بیش از ۱۷۰ اثر دریافت شد و برای اولین بار انتخاب رساله‌ی دکترای قرآنی سال نیز به این جشنواره اضافه شد.

حجت الاسلام والمسلمین نقیب در ادامه به تشریح روند ارزیابی و انتخاب اثرات برتر جشنواره پرداخت و گفت: در بحث ارزیابی ۲۰ استاد از مراکز مختلف دعوت شدند، در مرحله اول آثار دریافتی به لحاظ هم‌خوانی با همایش و محورهای تعریف‌شده بررسی شدند که تعداد ۳۰ اثر انتخاب گردید؛ در مرحله بعدی ۱۸ اثر بالاترین امتیازات را کسب کردند و در مرحله نهایی نیز پنج اثر به همراه یک رساله دکتری برگزیده شدند.

وی با اشاره به اینکه قرار است صاحب اثر برتر این جشنواره در چهارشنبه هفته جاری جایزه خود را از رئیس‌جمهور دریافت کند، افزود: آثاری که به جشنواره رسیده است از شخصیت‌های بسیار مطرح و مراکز و انتشارات معروف کشور از جمله دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانشگاه الزهرا(س)، انتشارات المصطفی، دانشگاه قم، پیام نور و آزاد اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، بنیاد معارف اسلامی، انتشارات سمت و دانشگاه اصول دین است که این نشان‌دهنده جا افتادن و اهمیت جشنواره کتاب قرآنی سال است.

حجت‌الاسلام محمد سلطانیه حائز مقام اول این جشنواره، کتابی «بررسی و تحیل روایات تفسیری امام رضا (ع)» را یک اثر پژوهشی جامع دانست که در ذیل یک کلان پروژه‌ در دانشگاه علوم اسلامی رضوی با همراهی ۳۳ نویسنده از حوزه و دانشگاه تالیف شده است.

وی با بیان اینکه این کتاب در هشت جلد به بررسی روایات امام رضا(ع) در ذیل آیات قرآن کریم می‌پردازد، گفت: در این اثر در مجموع ۹۴۱ روایت از امام رضا(ع) در ذیل ۵۹۳ آیه از قرآن کریم به بررسی گرفته شده است.

حجت‌الاسلام محمدعلی صدیقی و صاحب کتاب «نظریه تبیین در رفتار سازمانی با رویکرد قرآنی» نیز در این جلسه بیان داشت: در این کتاب نظریه‌های رفتار سازمانی موجود به صورت عمیق و گسترده بررسی شده و ۲۰ ضعف در ۵ محور دسته‌بندی شده است. همچنین روش شناسی استخراج نظریه قرآن‌بنیان به صورت مرحله به مرحله با ادبیات تحقیق در علوم اجتماعی و استخراج نظریه قرآن‌بنیان در حوزه رفتار سازمانی از قرآن کریم و کاربردهای این نظریه در علوم و سطح رفتار و سازمان‌ها توضیح داده شده است.

در ادامه خانم اعظم مزینانی، دانشجوی مقطع دکتری و صاحب کتاب «مستندسازی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری بر پایه روش تحلیل محتوای کیفی» در سخنانی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راه حرکت آینده انقلاب اسلامی را در چهل سال دوم به تصویر کشیده است.

وی با بیان اینکه روح این بیانیه سرشار از اشارات قرآنی است، گفت: کار پژوهشی که انجام شده در صدد این بوده که گذاره‌های بیانیه گام دوم انقلاب را با گذاره‌های قرآنی مستندسازی نماید.

مزیانی افزود: این نوشتار با هدف مستندسازی هدفمند و تبیین قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب به دنبال پاسخ به این مسئله بوده که بیانیه گام دوم انقلاب تا چه حد برآمده از مفاهیم و آموزه‌های قرآنی است.

گفتنی است، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، اندیشمند قرآنی و صاحب تفسیر «همگام با وحی» سخنران اصلی این مراسم بود.

در پایان این جلسه، حجت‌الاسلام محمد سلطانیه، حجت‌الاسلام باقر ریاحی مهر، حجت‌الاسلام محمدعلی صدیقی، خانم اعظم مزینانی و حجت‌الاسلام محمدرضا حقیقت سمنانی مورد تجلیل قرار گرفته و جوایز خود را دریافت کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha