دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و شهید سلیمانی، مکتب انتظار و مقاومت

حوزه/ معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مهدویت دارای سه عزیمتگاه تاریخی است و لذا باید نسبت به این سه دوره اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی بیشتری صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین الهی‌نژاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر علمی همایش امروز یکم اسفندماه در مراسم رونمایی از کتب همایش «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و شهید سلیمانی، مکتب انتظار و مقاومت» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد با بیان اینکه مهدویت دارای سه عزیمت‌گاه تاریخی است، گفت: قبل از غیبت و دوره حضور ائمه(ع)، غیبت صغری و غیبت کبری این سه نقطه عزیمت است. در طول دوران ائمه(ع) اصحاب ایشان مطالب و فرمایشات حضرات را تدوین می‌کردند و بیشتر تدوین‌ها با روش نقلی صرف است؛ اصول اربعمائه تماما با نگرش نقلی صرف نوشته شده است و تحلیل و تبیینی نداریم.

وی افزود: در دوره غیبت صغری هم همین رویه با اندک تفاوت وجود دارد و آن این است که در کنار نقل، کمی تبیین هم وجود دارد و در دوره غیبت کبری کسانی چون شیخ طوسی و شیخ مفید و سید مرتضی روش نقلی را حفظ می‌کنند ولی در کنار آن روش تبیینی، تحلیلی و کلامی با رویکرد عقلی را مورد توجه قرار می‌دهند که کتاب الغیبه شیخ طوسی و برخی آثار سیدمرتضی با این رویکرد نوشته شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی‌نژاد با اشاره به اینکه در مکتب سامرا کتب مهدویت بیشتر نوشته شده است ولی جامعه تشیع به روش نقلی برگشت کرده و مباحث سطحی بیشتر شد، اظهار کرد: فروعات مهدویت مانند ملاقات و ظهور در این عصر بیشتر می‌شود ولی در دوران امام خمینی(ره) روش جدیدی در عرصه مهدویت اعمال می‌شود؛ روش نقل‌محوری حفظ شده و در کنار آن رویکرد کلامی و ... هست ولی روش علمی به آن افزوده می‌شود؛ در طول ۴ دهه انقلاب، حوزه مهدویت دارای مقالات علمی همایشات بین‌المللی و ملی زیادی می‌شود؛ رشته‌های متعددی در این زمینه ایجاد شد و پایان‌نامه تدوین شده و مهمتر اینکه درس خارج مهدویت در حوزه آغاز شده است. شکل‌گیری مراکز تخصصی علمی هم در دوره انقلاب رخ می‌دهد و پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی در برخی مراکز از جمله پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاسیس شد که پرداختن به اندیشه‌های علمای شیعه در عرصه مهدویت یکی از کارهای آن است.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی، با اشاره به اینکه ایجاد بستر علمی و رفتن به فضای کاربردی در کنار تبیین نظریات، از جمله اهداف ما بوده است، گفت: ایجاد سمت و سو برای مردم و جامعه در بحث انتظار، مهدویت و تبیین علمی و عقلانی از مهدویت از دیگر اهداف بوده است لذا اولین همایش بین‌المللی انتظار در اندیشه رهبر انقلاب از سال ۱۳۹۸ شروع شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی‌نژاد بیان کرد: این همایش با مشارکت مؤسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی آغاز و ۴ سال روی برنامه کار شده و نظریه انتظار در اندیشه رهبری مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. در این راستا ۲۰ کرسی و نشست برگزار شد و ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه رسید و ۴ هزار صفحه محتوای علمی تولید شده است.

۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha