دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مبلغین

حوزه/ عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه هدف از ایجاد حوزه علمیه نیز تبلیغ دین بوده، گفت: اصل و ریشه کار روحانیت تبلیغ بوده و درس خواندن نیز مقدمه ای برای تبلیغ است .

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد در دیدار با اعضای ستاد اعتکاف دانش آموزی استان اصفهان ضمن قدردانی از تلاش های اعضای این ستاد در برگزاری مراسم معنوی اعتکاف با اشاره به ارزش و اهمیت خدمت به مراسم اعتکاف و معتکفین، اظهار داشت: این کار یک اقدام بسیار ارزشمند و مهم و فرصت مهمی برای طلاب و روحانیون است و فرصت بالایی است که خداوند در اختیار ما قرار داده تا بتوانیم قدمی برداریم و نباید در این راه سستی کنیم و فرصت را از دست ندهیم.

وی با بیان روایتی از امیرمؤمنان(ع) در خصوص غنیمت شمردن فرصت ها، گفت: حضرت در این روایت می فرماید " لِلْمُتَّقی ثَلاثُ عَلاماتٍ اِخْلاصُ الْعَمَلِ وَ قِصَرُ الاَمَلِ وَ اغْتِنامُ الْـمُهَلِ " متقی سه علامت دارد، عمل خود را خالص برای خدا انجام می دهد و آرزوی دنیایی طولانی ندارد و از فرصت استفاده می کند.

عضو خبرگان رهبری اعتکاف را فرصت خوبی برای تبلیغ عنوان کرد و ادامه داد: اصل و ریشه کار روحانیت تبلیغ بوده و درس خواندن نیز مقدمه ای برای تبلیغ است، هم چنان که قرآن کریم نیز می فرماید " فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ " یعنی باید عده ای بروند و فهم دینی پیدا کرده و به مردم خود بگویند و هدایت کنند.

وی افزود: هدف از ایجاد حوزه علمیه نیز تبلیغ دین است و دعای حضرت رضا(ع) مشمول افرادی است که علوم اهل بیت(ع) را فرا می گیرند و به مردم می رسانند و اگر مردم محاسن کلمات اهل بیت(ع) را بفهمند اطاعت می کنند.

امام جمعه اصفهان طرح مدارس امین را یکی از طرح های خوب برای تبلیغ دانست و گفت: مدارس امین اصل کار است و باید معلمان و دانش آموزان از مبلغین طرح امین بیاموزند.

وی با تاکید بر لزوم تقویت و رونق دادن مساجد، تصریح کرد: پس از کرونا مساجد ما ضعیف شدند، در حالی که پر نگه داشتن مساجد یک سیاست است و هیچ ارتباطی بالاتر از نماز نیست و در روایت است که " فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِوَاهَا".

آیت الله طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: اعتکاف توفیقی است که خداوند عنایت کرده و کار بزرگی به خصوص در اصفهان با حضور بیش از ۱۳ هزار دانش آموز انجام شده است، لذا باید سعی کنیم سال آینده همه دانش آموزان مدارس طرح امین در اعتکاف حضور داشته باشند.

وی رعایت اصول ایمنی و استانداردهای لازم در مساجد را ضروری عنوان کرد و افزود: مساجدی که دارای استانداردهای لازم نیستند باید موارد آنها را احصاء کرده و از وجود خیرین نیز برای رفع مشکلات آنها استفاده شود و علاوه بر آن باید پدافند غیرعامل نیز در مساجد وجود داشته باشد و باید مسائل ایمنی را در نظر گرفت.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی، معاون تبلیغ و فرهنگی حوزه علمیه اصفهان ضمن ارائه گزارشی از اعتکاف دانش آموزی، اظهار داشت: مدارس امین یکی از بزرگ ترین وجهه های تبلیغی حوزه بوده و در جبهه مقدم تبلیغ قرار دارد، زیرا کار مبلغین امین بیشتر با دانش آموزان است، به ویژه دانش آموزانی که خانواده آنها رنگ و بوی دینی ندارند با کمک مبلغین طرح امین با این فضا ارتباط برقرار می کنند.

وی افزود: مدارس امین اصفهان در دو سال اخیر با قدرت بیشتری توسعه یافته و برای اعتکاف دانش آموزی از مهر و آبان جلسات ستاد تشکیل شد و طی آن کمیته های رسانه، محتوا، فرهنگی و مالی ایجاد شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مومنی عنوان کرد: امسال در ۶۷ مسجد، اعتکاف دانش آموزی با شرکت حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ دانش آموز برگزار شد و ۷۰۰ نفر از مبلغین در این طرح حضور داشتند و هم چنین برای اولین بار در کشور اعتکاف سمپاد با حضور تیزهوشان برگزار شد.

وی در ادامه به یکی از آسیب های کلی در خصوص مساجد اشاره کرد و گفت: عمده مشکل ما در خصوص عدم استانداردهای لازم در مساجد و نبود امکانات ایمنی به خصوص در زمینه وسایل گرمازا است و به نظر می رسد یکی از کارهای ضروری به خصوص برای سلامت و ایمنی نمازگزاران این مسئله است، لذا باید امور مساجد را تکلیف نمود تا مساجد استان حداقل های استاندارد را دریافت کنند.
انتهای پیام

فلسفه تشکیل حوزه های علمیه و رسالت اصلی روحانیت، تبلیغ است

فلسفه تشکیل حوزه های علمیه و رسالت اصلی روحانیت، تبلیغ است

فلسفه تشکیل حوزه های علمیه و رسالت اصلی روحانیت، تبلیغ است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha