دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ کارشناس مذهبی گفت: روز رستاخیز برپا خواهد شد و خداوند در مقام پاداش و کیفر بندگان خود، جزای هر انسانی را متناسب با اعمالش مقرر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه در مازندران، صاحبه سلمانی، کارشناس مذهبی، در نشستی با عنوان «نقش اعتقاد به حکمت و عدل الهی در زندگی مؤمنانه» در جمع طلاب این مدرسه، اظهار کرد: خداوند هر موجودی را با توجه به استعداد ذاتی او ایجاد نموده و متناسب با غایت مطلوب وی، اسباب و شرایط لازم حیات را برای او فراهم می‏‌آورد.

سلمانی در ادامه بیان کرد: عقایدی که انسان‌ها به آن باور دارند، تاثیر بسزایی بر حیات او داشته و در واقع موضع او در انتخاب سبک زندگی‌اش، به اینکه زندگی مؤمنانه‌ای را برای خود انتخاب نماید، را مشخص می‌نماید، از جمله عقاید مهم در این مسئله که اعتقاد به آن، نقش و تأثیر بسزایی در زندگی مومنانه داشته و نگرش، انگیزش و منش انسان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، اعتقاد به عدل و حکمت الهی است.

وی در ادامه تصریح کرد: حکمت الهی را می‌توان به دو معنای نظری و عملی دانست که اعتقاد به اتصاف هر کدام از این دو معنا به خداوند، آثار اعتقادی و تربیتی مهمی را در عرصه‌های مختلف زندگی به همراه خواهد داشت.

سلمانی افزود: مهم‌ترین آثار اعتقاد به حکمت نظری، به معنای این‌که بهترین علم به بهترین معلوم که مصداق آن، علم خداوند به ذات و افعال خویش است، مربوط به حوزه‌ی اعتقادی است که عبارت از، خداشناسی، دوری از معاصی و پیمودن راه سعادت، آسان شدن تکلیف و پذیرش آن و پایبندی به احکام اخلاقی است.

وی گفت: اعتقاد به حکمت عملی خداوند نیز در معنای اِتقان و اِحکام افعال الهی و همچنین غایت‌مندی افعال آثار مهمی در زندگی مومنانه در دو بعد اعتقادی و تربیتی دارا است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، تقویت ایمان و شناخت قدرت لایزال الهی، پی بردن به حسن و غرض‌مندی افعال الهی، معاد باوری، اثبات اوصاف الهی، حل مسئله شر، آرامش در سختی‌ها و صبر و بردباری بر آن، غلبه بر مشکلات و عدم غفلت در خوشی‌ها، صبر بر مصیبت و بلایا، رسیدن به مقام رضا و تسلیم، آرامش روحی و روانی و ... می‌باشد.

سلمانی در ادامه بیان کرد: در کنار اعتقاد به حکمت الهی به عنوان صفتی که نقش و تاثیر بسیاری در زندگی مومنانه دارد، اعتقاد به عدل الهی نیز یکی دیگر از اوصاف الهی، در سه شاخه‌ی عدل تکوینی، تشریعی و جزایی است که نقش مؤثری را در عرصه‌های مختلف شکل دهی زندگی مومنانه دارا می‌باشد.

سلمانی افزود: اعتقاد به عدل تکوینی در این معنا که خداوند متعال به هر یک از مخلوقات خویش، به اندازه ظرفیت وجودی آن‌ها افاضه می‌کند و آن‌ها را به قدر قابلیت و استعدادشان از کمالات بهره‌مند می‌سازد، در حوزه نظر و عمل دارای آثاری همچون رشد و تقویت تقوا و پرهیزگاری، حسن ظن به خداوند، اعتدال و آرامش روحی، آرامش و رضایت در برابر تفاوت‌های انسانی و نظام آفرینش، قبول نظام موجود به نظام احسن، توجیه و تبیین مسئله شرور و.... است.

وی همچنین اذعان کرد: آثار عدل تشریعی نیز، در معنای، وضع تکالیف و جعل قوانینی که سعادت و کمال انسان در گرو آن است، و مکلف ندانستن عملی که بیش از استطاعت و طاقت او است، عبارت‌ از اطاعت پذیری و تلاش در جهت انجام اوامر الهی، تلاش جهت بالابردن کیفیت تکالیف، اتمام حجت، شبهه زدایی، معنا بخشی به زندگی و.... است.

سلمانی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین عدل جزایی خداوند به عنوان یکی‌دیگر از مظاهر عدل الهی، در این معنا که روز رستاخیز برپا خواهد شد و خداوند در مقام پاداش و کیفر بندگان خود، جزای هر انسانی را متناسب با اعمالش مقرر می‌کند و هیچ انسانی به سبب تکلیفی که به او ابلاغ نشده، مجازات نخواهد شد، در زندگی مومنانه دارای آثاری همچون، پیروی از فضایل اخلاقی و دوری از صفات رذیله، خود سازی و پاکسازی درونی، خوف و رجا، معاد باوری و اعتقاد به روز رستاخیز، آرامش وتأمین بهداشت روانی، سرگردان نشدن و هدف‌مندی حرکت، تعجیل در توبه و استغفار، ایجاد تعهد و تقوا و ... می‌باشد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha