یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت‌الله فاضل لنکرانی

حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه باید به حرف های جدید علمی متقن که به تبیین بیشتر و بهتر دین می پردازد، اهتمام ورزید، گفت: اگر اینگونه باشد و با این نگاه باشیم، مجموعه علمی و طلاب آن، رشد و ترقی خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در نشست هم اندیشی اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی ائمه اطهار علیهم السلام مشهد با بیان اینکه مسئله مهم آن است که به سابقه تاریخ حوزه نگاه کنیم و ببینیم چه وجه تمایزی میان حوزه و سایر مراکز علمی بوده و هست؟

وی افزود: علما با بهره مندی از غنای قرآن و عترت، به تولید علم و نظریه پرداختند و در این زمینه تلاش کردند.

همت اساتید، بیان مطلب جدید باشد

رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی ائمه اطهار علیهم السلام با تاکید بر اینکه اگر نگاه مان تنها بر اهتمام به تدریس باشد، قابل تقدیر است، تصریح کرد: باید بر این نکته همت گمارد که استاد، یک مطلب جدید را بیان نماید؛ در این صورت، آن درس به اصطلاح مایه دار می شود و قوام می گیرد.

وی در همین راستا از تقریرات لمحات الاصول امام راحل در درس آیت الله العظمی بروجردی که از شخصیت های دارای مبناست، گفت که دست کم 5-6 سال در بحث ایشان شرکت کرده اند و البته که این حضور از باب استفاده بوده است.

حرف جدید باید علمی و متقن باشد

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه باید به حرف های جدید علمی متقن که به تبیین بیشتر و بهتر دین می پردازد، اهتمام ورزید، گفت: اگر اینگونه باشد و با این نگاه باشیم، مجموعه علمی و طلاب آن، رشد و ترقی خواهند داشت.

رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی ائمه اطهار علیهم السلام افزود: این کار که استاد درسی را بگوید اما نقدی نداشته و به اشکال‌ها نپردازد، قابل قبول نیست زیرا اینگونه درس دادن، تکرار مکررات، خسته کننده و موجب پایین آمدن کیفیت تدریس می‌شود.

آیت الله فاضل لنکرانی از اهتمام و ابداع‌های علمایی همچون مرحوم نایینی یاد کرد و توجه به این الگوگیری‌ها در تدریس را مدنظر قرار داد.

استخراج روش اجتهادی بزرگان، در دستور کار قرار گیرد

وی برگزاری جلساتی میان اساتید برای بیان نکات و نظرات جدید را لازم دانست و اظهار کرد: روش‌های اجتهادی امام راحل، مرحوم آیت الله العظمی خویی، مرحوم شیخ و شهید صدر باید استخراج شود زیرا در غیر این صورت، چگونگی و نحوه رسیدن به نتیجه برای محقق روشن نخواهد شد.

آیت الله فاضل لنکرانی در این بخش از صحبت‌های خود بر رشد علم و طلاب با توجه به نظرات اساتید در مسیر علمی مجموعه تاکید و ابراز کرد: ما به دنبال افرادی هستیم که مبنا ایجاد کنند و مطالب جدیدی را از نگاه دین بررسی و ارائه نمایند و نکات عمیق آن را دریابند.

حوزه و روحانیت، مسئول دینداری جامعه است

رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی ائمه اطهار علیهم السلام، در ادامه به مسئله مهم دینداری جامعه پرداخت و حوزه علمیه و به خصوص اساتید را مسئول دین مردم عنوان کرد و یادآور شد: حوزه علمیه در عرضه دین به جامعه باید اهتمام بیشتری داشته باشد و راهکارها را به ویژه در عرصه اخلاق، توجه به حلال و حرام و غیره، به بهترین شکل، تبیین و ارائه دهد.

وی با اذعان بر این مطلب که رسیدگی به همه امور تنها بر عهده روحانیت نیست، توجه داد که به هر حال نباید تنها به فکر درس و بحث و... بود و کاری به جامعه نداشت.

فقه و فقاهت، جامعه را حفظ می کند

آیت الله فاضل لنکرانی با این ادعا که فقها باید جامعه را حفظ کنند، خاطر نشان کرد: حفاظت از چارچوب خانواده، اجتماع و نشاط جامعه، توسط فقه صورت می‌گیرد؛ از این رو، دغدغه‌مندی اساتید و انتقال آن به طلاب علوم دینی که اتفاقاً موجب پویایی بیشتر خود طلبه نیز می‌شود، مهم است.

وی با اشاره به اینکه جامعه باید بیش از پیش احساس کند که روحانیت با نگاه دین به دنبال حل مشکلات است، افزود: در همین راستا می‌بایست راهکار علمی ارائه کرد و از سوی دیگر، یک طلبه می‌بایست نسبت به این امر دغدغه داشته باشد و حمایت حوزه علمیه از حرکت‌هایی در این زمینه لازم است.

در این نشست، تعدادی از اساتید به بیان نکاتی درباره تدریس، تحصیل طلاب، مشکلات علمی و طلبگی، اهمیت پژوهش های کاربردی و... پرداختند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha