یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
برگزاری ​نشست شرح نامه ۳۱ نهج‌البلاغه در نمایشگاه قرآن کریم

حوزه/ حجت‌الاسلام قاسمیان با اشاره به نامه ۳۱ نهج البلاغه، گفت: امیرالمومنین(ع) می‌فرماید اصل شفافیت در مسئولیت است، یعنی معلوم باشد که هر جایگاهی چه مسئولی دارد، به این دلیل که مسئولیت بین افراد پاس داده نشود، از این رو باید هر دستگاهی مسئول خود را مشخص‌ کند، چیزی که امروز در کشور ما یک مشکل اصلی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس در نشست شرح نامه ۳۱نهج‌البلاغه که در غرفه نهج‌البلاغه کتاب حکومت سی و یکمین نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد، با اشاره به اینکه نامه ۳۱نهج‌البلاغه موسوم به نامه‌ای به یک جوان است، اظهار داشت: این نامه مهم و دارای چند نکته است، اول اینکه این نامه به امام حسن ‌مجتبی(ع) در سال ۳۸ هجری قمری نوشته شده و امام مجتبی(ع) در آن‌ زمان به معنای واقعی یک جوان محسوب نمی‌شوند و دارای سن ‌۳۵ سالگی و خانواده هستند، بنابراین توصیه‌ها جوانانه محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر در فهم ‌آیات‌ قرآن‌ و این‌ نامه‌ این است که امیرالمومنین(ع) از زاویه‌ حکمرانی‌ نامه را نوشتند، بنابراین این نامه مربوط به ولایت و آیات سوره نساء در آن بیان شده است.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس خاطرنشان کرد: تأکید در این نامه هم ولایت یک مرد است، امیرالمومنین(ع) ولایت مرد به عنوان یک سلول اصلی را مطرح و به دنبال تسری آن است و به این‌ خاطر بسیار این موضوع را می‌شکافد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمیان تصریح کرد: حضرت در این نامه تأکید دارند حکمرانی که می‌خواهد اقدامات حاد انجام دهد باید مشاوره‌های خوبی داشته باشد، در غیر این ‌صورت به ضعف می‌رود.

وی یادآور شد: وقتی این‌ خطبه را می‌خوانیم ‌به‌ این‌ نکته پی می‌بریم که یک‌ حکمران در حال نوشتن نامه به حکمران بعدی خود ‌است.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس ابراز کرد: نکته دیگر در این نامه موضوع شفافیت است، امیرالمومنین(ع) می‌فرماید اصل شفافیت در مسئولیت است، یعنی معلوم باشد که هر جایگاهی چه مسئولی دارد، به این دلیل که مسئولیت بین افراد پاس داده نشود، از این رو باید هر دستگاهی مسئول خود را مشخص‌ کند، چیزی که امروز در کشور ما یک مشکل اصلی است، برای نمونه وقتی آلودگی هوا رخ می‌دهد هیچ دستگاه یا مسئولی آن را گردن نمی‌گیرد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha