چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
امیر اقبال وحیدپور عضو هئیت علمی موسسه آموزش عالی فردوس

حوزه/عضو هیئت‌علمی موسسه آموزش عالی فردوس مشهد با بیان اینکه آسیب‌شناسی روانی کودکان و زنان غزه، مسئله‌ای فوری است که نیازمند توجه جامعه جهانی است، اظهار داشت: درگیری‌های تاریخی و کنونی زخم‌های عمیقی بر سلامت روان و رشد آن‌ها وارد کرده است. با این‌حال، ضروری است که مقاومت آن‌ها و اهمیت حمایت جامعه در بهبودی آن‌ها را به رسمیت شناخته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، امیر اقبال حیدر پور، عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزش عالی فردوس، در کرسی نقد و بررسی رمضان در غزه که دوشنبه ۲۰ فروردین‌ماه، در اتاق جلسات این موسسه آموزش عالی و در جمع اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد، به آسیب‌شناسی نقاشی‌های کودکان غزه پرداخت و اظهار داشت: کودکان غزه، از طریق نقاشی‌هایشان، توانسته‌اند دریچه‌ای به سرزمین محاصره شدۀ غزه بگشایند و درد و رنج آشکار و پنهان این شهر را از طریق نقاشی‌هایشان منعکس نمایند.

نقاشی کودکان غزه بازتابی از آسیب‌های سخت روحی آن‌هاست

وی بابیان اینکه در سال‌های اخیر، غزه با بحران‌های انسانی و جنگ‌های متعددی روبرو شده است، اظهار داشت: در این شرایط سخت و نابرابر، بر روحیات کودکان غزه تأثیرات عمیقی گذاشته است. نقاشی‌های کودکان غزه، به‌عنوان یک‌راه برای بیان درد و رنج‌هایشان، به تصویر کشیده می‌شوند و نشان می‌دهند که چگونه این کودکان با این شرایط سخت مقاومت می‌کنند.

عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزش عالی فردوس اضافه کرد: انتفاضه اول و دوم فلسطین و جنگ‌های بعدی تأثیری جبران‌ناپذیر بر کودکان و زنان غزه داشته است. مشاهده صحنه‌های خشونت، مانند ورود سربازان اسرائیلی به خانه‌ها و حمله به اعضای خانواده، زخم‌های عمیق روانی جبران‌ناپذیری در آن‌ها به‌جای گذاشته است.

وی در این باره توضیح داد: از سوی دیگر فقدان حمایت و برقراری ارتباط در مورد آسیب روحی، اثرات بلندمدت آن را تشدید ساخته است. بسیاری از نقاشی‌های کودکان غزه، صحنه‌های دل‌خراشی از خشونت، ویرانی و فقدان را به تصویر می‌کشند. گویی قرار است فریاد درد و رنج کودکان غزه، در قالب تصاویری از ساختمان‌های بمباران‌شده، خانواده‌های داغدار و سربازان مسلح را به گوش جهانیان ‌برسانند.

حیدر پور با نمایش تصاویر نقاشی‌های کودکان غزه که چندی پیش در نمایشگاهی در ترکیه به اجرا گذشته پرداخت و گفت: در این تصاویر، به وضوح شاهد انعکاس محرومیت و حصر طاقت‌فرسای غزه، فضای زندگی کوچک و محدود، مرزهای مسدود و چرخه‌ی دائمی خرابی و بازسازی، هستیم. استفاده از رنگ‌های مات و ضربات سنگین قلم، حسی از ناامیدی و رکود را به مخاطب القا می‌کند.

نقاشی کودکان غزه بازتابی از امید و مقاومت

وی تصریح کرد: اما در میان تمام این دردها، نوری از امید در نقاشی‌های کودکان غزه نیز به چشم می‌آید. در کنار تصاویر رنج، نمادهای قدرتمند ملی‌گرایی فلسطینی، مانند پرچم، کلیدهای بازگشت و ققنوس‌هایی که از خاکستر برمی‌خیزند، خودنمایی می‌کنند. نقاشی‌های دیواری از قهرمانان محلی و شخصیت‌های تاریخی، نشان‌دهنده‌ اشتیاق این کودکان به الگوهای مقاومت است.

وی خاطرنشان کرد: تصاویری از معترضان که سنگ پرتاب می‌کنند یا مشت‌های گره کرده خود را به سمت اشغالگران بلند کرده‌اند، روحیه‌ مبارزه‌ی تسلیم ناپذیری آن‌ها را به تصویر می‌کشد. بسیاری از آثار با خوشنویسی عربی و تصاویر نمادین انقلاب همراه است، گویی این کودکان را به نسل‌های گذشته و سنت مقاومت فرهنگی و انتفاضه پیوند می‌دهد.

عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزش عالی فردوس تأکید کرد: کودکان غزه توانسته‌اند از هنر به‌عنوان رسانه‌ای قدرتمند برای بیان تجربیاتشان استفاده کنند و باوجود چالش‌هایی که در برابرشان قرار دارد از نقاشی به‌عنوان ابزاری برای بیان اراده، مقاومت و امید به آینده‌ای بهتر استفاده کنند.

وی بابیان اینکه از نکات قابل‌توجه در آثار نقاشی کودکان غزه، استفاده از رنگ‌های زنده و شاد است. اضافه کرد: این رنگ‌ها نشان‌دهنده‌ی امید و ایمان کودکان به زندگی و آینده‌ی خود است. همچنین، در آثار آن‌ها می‌توان عناصری از مقاومت و ایستادگی را مشاهده کرد. مثلاً تصاویری از پرچم فلسطین، موشک‌ها و تانک‌ها نشان‌دهنده‌ی اراده‌ی مقاومت در برابر ستم و ظلم است.

عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزش عالی فردوس در ادامه درباره نمایشگاه هنری «رویاهای ضدگلوله: نمایشگاه هنر کودکان غزه» در استانبول ترکیه گفت: یکی از نمایشگاه‌ها معروفی است که از نقاشی‌های کودکان غزه را به شیوه‌ای نوین برای جهانیان به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه هنری، توانست در به نمایش گذاشتن اراده و مقاومت کودکان غزه در برابر سختی‌ها و خشونت‌ها با موضوعاتی مانند امید، رویاها و آرزوی آینده بهتر باوجود چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو شده‌اند، به موفقیت جهانی دست یابد.

آسیب‌شناسی روانی کودکان و زنان غزه، مسئله‌ای فوری است

وی با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی روانی کودکان و زنان غزه، مسئله‌ای فوری است که نیازمند توجه جامعه جهانی است، اذعان داشت: درگیری‌های تاریخی و کنونی زخم‌های عمیقی بر سلامت روان و رشد آن‌ها وارد کرده است. با این‌حال، ضروری است که مقاومت آن‌ها و اهمیت حمایت جامعه در بهبودی آن‌ها را به رسمیت شناخته شود.

حیدر پور در ادامه به ارائه راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت روحی کودکان غزه پرداخت و افزود: حمایت روانی و روحی، هنر درمانی، ایجاد محیطی امن و پشتیبانی خانوادگی، آموزش‌های مهارت‌های زندگی، فرصت‌های آموزشی و ایجاد فرصت‌های تفریحی و سرگرمی ازجمله راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت روحی کودکان غزه بیان کرد.

وی پیرامون هنر درمانی برای کودکان غزه گفت: کودکان غزه از طریق هنر درمانی توانسته‌اند آسیب‌های روحی خود را پردازش کنند و مقاومت درون خود را بیابند. هنر درمانی برای این کودکان فرصتی امن فراهم می‌کند تا به‌طور غیرکلامی و بدون قضاوت به بیان احساسات و تجاربشان بپردازند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: هنر درمانی برای کودکانی که بیان احساسات یا مهارت‌های کلامی دشوار است، بسیار مهم است. کودکان از طریق جلسات هنر درمانی، در فضایی امن می‌توانند با ایجاد یک‌شکل ملموس، احساسات و تجربه‌های خود را درک و مشاهده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha