چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
محمدهادی عرفان مؤسس مرکز مطالعات شما

حوزه / مؤسس مرکز مطالعات شما، گفت: دخالت‌های ویرانگر صهیونیست‌ها در محیط‌زیست، منابع آبی، منابع خاکی، کشاورزی، ماهیگیری و بهداشت غزه عملاً این سرزمین را غیرقابل‌سکونت نموده و حملات هدفمند رژیم صهیونیستی به همه داشته‌های تمدنی غزه، نشان از تلاش مذبوحانه برای پاک کردن ردپای تمدن‌های انسانی و اسلامی در این سرزمین دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، محمدهادی عرفان مؤسس مرکز مطالعات شما، در کرسی نقد و بررسی رمضان در غزه یکشنبه ۲۰ فروردین‌ماه، در اتاق جلسات این موسسه در جمع اساتید حوزه و دانشگاه به موضوع تاب‌آوری زیست‌بوم غزه پرداخت و اظهار داشت: یافته‌های باستان‌شناسی غزه و اریحا را یکی از قدیمی‌ترین مجتمع‌های زیستی جهان می‌داند، تاریخ شناخته‌شده غزه ۴۰۰۰ سال است، انسان‌های اولیه دوازده هزار سال قبل از میلاد مسیح در فلسطین زندگی می‌کردند.

وی بابیان اینکه باستان‌شناسان در برخی از این مناطق استخوان‌های انسان‌های اولیه را یافته‌اند و لذا شهرهای اریحا، مجد و غزه از کهن‌ترین شهرهای جهان به‌حساب می‌آیند، افزود: به دلیل وضعیت جغرافیایی، رونق کسب‌وکار و کشاورزی، مهاجرت به این سرزمین از چند هزار سال قبل از میلاد آغاز شد و نخستین گروه مهاجر، کنعانی‌ها بودند.

مؤسس مرکز مطالعات شما با اشاره به اینکه کنعانی‌ها از تبار کنعان بن سام بن نوح(ع) می‌باشند و این گروه ساکنان اصلی فلسطین محسوب می‌شوند و سرزمین فلسطین به‌واسطه نام آن‌ها «ارض کنعان» لقب گرفته است، خاطرنشان کرد: کنعانی‌ها ساکنان اصلی فلسطین شدند و با اشتغال به کشاورزی، دام‌پروری و تجارت، در پی‌ریزی این تمدن کهن تلاش کرده‌اند.

عرفان، با بیان اینکه فلسطین محل سکونت پیامبران از جمله حضرت ابراهیم(ع)، حضرت اسحاق(ع)، حضرت یعقوب(ع)، حضرت داوود(ع) و حضرت سلیمان(ع) بوده است، یادآور شد: در زمان پارس‌ها سردار ایرانی باتیس فرماندار غزه بود، در دوران فاطمی، مذهب شیعه در غزه غالب بود، اما پس از فتح شهر در سال ۱۱۸۷ میلادی توسط صلاح‌الدین ایوبی، سیاست مذهبی و آموزشی کاملاً سنی ترویج شد.

غزه در جهان معاصر

وی به وضعیت سیاسی و اقتصادی غزه در دوران معاصر اشاره کرد و ادامه داد: برای مقابله با ازدیاد نفوذ اقتصادی و سیاسی صهیونیست‌ها، در سال ۱۹۳۱ م (۱۳۱۰ ش) کنگره‌ای بانام کنگره اسلامی قدس توسط محمدامین‌ الحسینی، مفتی‌ اعظم فلسطین، در بیت‌المقدس‌ برگزار شد، شخصیت‌هایی همچون اقبال لاهوری هم در این کنگره سخنرانی، در سال ۱۹۳۶ میلادی، قیام مردم فلسطین علیه استعمار انگلیس آغاز شد اما این قیام با شکست مواجه شد.

مؤسس مرکز مطالعات شما ابراز کرد: نوار غزه پس از جنگ ۱۹۴۸ تحت اشغال مصر قرار گرفت و پس از جنگ شش‌روزه در سال ۱۹۶۷ تحت اشغال رژیم صهیونیستی قرار گرفت، اسراییل در مدت اشغال ۳۸ ساله باریکه غزه در این منطقه اقدام به ساخت پایگاه‌ها و تأسیسات نظامی و امنیتی و شهرک‌های صهیونیست نشین کرد.

عرفان، با اشاره به اینکه در سال ۱۹۷۶ میلادی «انتفاضه روز زمین» و قیام‌های فلسطینی و انتفاضه اول اتفاق افتاد، گفت: قیام سراسر سال ۱۹۸۷ میلادی یا «انتفاضه اول» یا «انتفاضه شعب فلسطینی» در کرانه باختری و غزه رخ داد که شش سال به طول انجامید و طی آن هزار و ۵۴۰ نفر به شهادت رسیدند، در سال ۲۰۰۰ میلادی نیز «انتفاضه الاقصی» آغاز شد و طی آن دو هزار و ۸۰۰ نفر به شهادت رسیدند.

جغرافیا و زیست‌بوم غزه

وی در ادامه به وضعیت جغرافیایی و زیست‌بوم غزه اشاره کرد و گفت: نوار غزه درازای ۴۱ کیلومتر و پهنای ۶ تا ۱۲ کیلومتری و مساحتی برابر ۳۶۰ کیلومترمربع دارد، این منطقه نامش را از شهر غزه می‌گیرد و اکثر فلسطینیان ساکن هشت اردوگاه پناه‌جویان، از نوادگان فلسطینیان اخراجی از منطقه اشغالی سال ۱۹۴۸ به رژیم صهیونیستی هستند و مهاجرت آنان بافت جمعیتی غزه را دچار تغییرات جدی کرد.

مؤسس مرکز مطالعات شما تصریح کرد: فلسطینیان نوار غزه در بخش‌های گوناگون زندگی چون تهیه آب، برق و فناوری‌های ارتباطاتی وابسته به دولت رژیم صهیونیستی‌اند، غزه جمعیتی بسیار جوان با میانگین ۱۸ سال دارد، جمعیت بسیار بزرگی نسبت به میزان اندک زمین، به همراه نرخ باروری و رشد جمعیت بالای غزه ۲/۱۳ درصد سالانه و به تراکم جمعیتی بسیار بالا ۵/۳۲۸ تَن در هر کیلومترمربع انجامیده که از این دید غزه سومین بافت متراکم کشورهای جهان را داراست، بر اساس گزارش ۲۰۱۸ سازمان ملل متحد، غزه تا سال ۲۰۲۰ درخور زیست نخواهد بود.

انهدام تاب‌آوری زیست‌بوم غزه

وی با اشاره به اینکه یکی از تلاش‌های رژیم غاصب اسرائیل در غزه، تخریب زیست‌محیطی است، اظهار کرد: مسائل زیست‌محیطی فلسطین شامل کویر زایی، استفاده از آب‌شور برای آبیاری محصولات کشاورزی، آب شیرین، تصفیه فاضلاب، بیماری‌هایی که از راه‌آب منتقل می‌شود، فرسایش خاک و کاهش و آلودگی منابع آب زیرزمینی است، غزه کمبود شدید مسکن، امکانات آموزشی، امکانات بهداشتی، زیرساخت‌ها داشته و فاقد سیستم بهداشتی مناسب است که هر یک از این موارد منجر به تهدید پاکیزگی و ایجاد مشکلات بهداشت عمومی شده است.

مؤسس مرکز مطالعات شما، با بیان اینکه ۶۰ درصد از جمعیت نوار غزه اکنون در زیرخط فقر زندگی می‌کنند. خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعه‌ای که دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا و دانشگاه القدس در اورشلیم در اواخر سال ۲۰۰۲ میلادی انجام دادند، درصد بالای سوءتغذیه در میان جمعیت فلسطینی ساکن در نوار غزه روبه افزایش است، بر اساس این بررسی ۱۷٫۵ درصد از کودکان بین ۶ تا ۵۹ ماه مبتلابه سوءتغذیه مزمن بوده‌اند و بر همین اساس ۵۳ درصد از زنانی که در سن بارداری قرار داشته‌اند و نیز ۴۴ درصد از کودکان، مبتلابه کم‌خونی بوده‌اند.

وی یادآور شد: تا ‌۲۰‌ نوامبر ‌۲۰۲۳ ساختمان‌های مسکونی، مدارس، مساجد و حتی بیمارستان‌ها به ترکیبی از گردوغبار و فلز پیچ‌خورده تبدیل‌شده‌اند.

عرفان، با اشاره به اینکه امروز وجود صدها هزار آواره داخلی، هوای غیرقابل‌تنفس، آب آلوده و کمبود غذا، مردم را در معرض بیماری‌های مختلف قرار داده است، ابراز کرد: آلودگی هوا، آب، خاک و آلودگی سمی و حجم زیادی از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از درگیری نظامی است، این اثرهای محیط زیستی باعث تشدید تلفات و جراحات ناشی از اعمال جنگ می‌شود، اما بیماری‌های تنفسی، قلبی، عروقی و سرطان ناشی از قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آلودگی برای چندین دهه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به فاجعه محیط زیستی ناشی از بمباران‌های بی‌امان رژیم صهیونیستی در سال‌های آینده که تأثیرات فاجعه باری بر فلسطینیان خواهد داشت، تأکید کرد: صهیونیست‌ها طی چند دهه مستمر با واداشتن فلسطینی‌ها به مهاجرت به غزه ساختار اجتماعی غزه را به‌هم‌ریخته‌اند، شهرسازی و عمران شهری غزه تحت تأثیر تراکم فوق‌العاده، به مرتفع سازی روی آورده و این خود تاب‌آوری شهر را در برابر حملات هوایی به‌شدت کاهش داده و میزان تلفات و مفقودین را نیز افزایش داده است.

مؤسس مرکز مطالعات شما، تصریح کرد: دخالت‌های ویرانگر صهیونیست‌ها در محیط‌زیست، منابع آبی، منابع خاکی، کشاورزی، ماهیگیری و بهداشت غزه عملاً این سرزمین را غیرقابل‌سکونت کرده و حملات هدفمند رژیم به همه داشته‌های تمدنی غزه، نشان از تلاش مذبوحانه برای پاک کردن ردپای تمدن‌های انسانی و اسلامی در این سرزمین دارد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha