پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024

آیت‌الله مصباح یزدی گفتند: این تفکر که باید همیشه منتظر باشیم تا در زمینه علوم مختلف برای ما از غرب مطالب تازه و یافته‌های جدیدی برسد به برکت انقلاب اسلامی از میان ما برچیده شده و امروز روحیه خودباوری در میان جوانان ما در زمینه‌های مختلف ایجاد و ارتقا یافته است و باید از اسلام به عنوان بالاترین میراثی که از پیامبر اکرم(ص) به انسان‌ها رسیده بیشترین بهره را ببریم.

به گزارش مرکز خبر حوزه، ایشان در همایش طب النبی(ص) در دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشتند: از دیرباز مطالب و مباحث مختلفی در خصوص طب نبوی از سوی علمای شیعه و سنی نوشته شده است و از ائمه اطهار(ع) و بزرگان شیعه نیز کتاب‌های متعددی در این خصوص موجود است که به عنوان نمونه می‌توان به طب الرضا(ع) اشاره کرد.

عضو مجلس خبرگان اظهار داشتند: هدف از طب النبی(ص) توجه به میراث اسلامی است، چرا که در مراجعه به منابع و کتب اسلامی سئوالاتی مطرح می‌گردد که کمتر در جامعه امروزی به صورت یک مسأله قابل طرح و تحقیق، مطرح و پیگیری می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی افزودند: در حقیقت این مسایل باید روشن شود که طب سنتی با طب جدید که دائما در حال رشد و تکامل است چه تفاوت‌هایی ریشه‌ای دارد و همچنین با پیدایش طب جدید آیا طب سنتی یا اسلامی از ارزش افتاده و منقرض شده است یا مطالب قابل استفاده و عرضه‌ای دارد؟.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کردند: باید در زمینه طب اسلامی به عنوان یک موضوع ویژه تحقیق کنیم و طرح‌های تحقیقی عالمانه طراحی شود که در آنها از پیشرفته‌ترین متدها و روش‌ها استفاده گردد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنان خود افزودند: اگر اطباء هم از مطالب طب اسلامی استفاده کنند، چه بسا به نتایج آسان، بی‌ضرر و مطمئن‌تری در معالجه امراض دست یابند.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کردند: در این زمینه محققانی در داخل کشور وجود دارند که عملا ثابت می‌کنند بسیاری از امراض صعب‌العلاج را می‌توان با دستورات ساده معالجه کرد، این در حالی است که در طب‌نوین برای شناختن یک بیماری نیاز به چندین آزمایش و پیگیری فراوان با هزینه‌های سنگین است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به تأثیر متقابل روح و بدن، انسان را دارای دو عنصر عنوان کرده و اظهار داشتند: انسان مرکب از دو بخش روح و بدن است، که نمی‌توانیم روح را با ابزار آزمایشگاهی بشناسیم و ویژگی‌هایش را درک کنیم، اما در حقیقت روح بر بدن و سلامتی آن اثر گذار است و بالعکس بدن هم بر روح مؤثر است و در این راستا دانشمندان طب جدید در تحقیقات و تجربه‌های علمی به این نتیجه رسیده‌اند که حالات روحی در معالجات بسیاری از امراض تأثیر قابل ملاحظه‌ای دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی در پایان تصریح کردند: در تحقیق و بررسی طب قدیم مطالب مهمی یافت می‌شود که برای بشر مفیدند و این به معنای ابطال طب جدید نیست، بلکه میراث پیشینیان می‌تواند در کنار طب جدید مؤثر و مکمل آن باشد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha