شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024

همایش مبانی فقهی و اقتصادی مالیات‌های اسلامی با حضور فضلا و کارشناسان در دانشگاه مفید برگزار شد.

 به گزارش مرکز خبر حوزه، رییس گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این همایش، رسیدن به نتایج مثبت در خصوص وضع مالیات‌های اسلامی را از اهداف برگزاری آن برشمرد و تصریح کرد: ماهیت خمس و زکات با خراج متفاوت است و در تحلیل‌ها و نتیجه‌‌گیری‌ها باید به این نکته توجه نمود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقا نظری افزود: نرخ و پایة خمس و زکات توسط شارع مقدس تعیین شده است، اما مالیات در اختیار حاکم اسلامی است.
وی افزود: خمس و زکات همراه با تقرب است اما مالیات، حقی است که باید پرداخت شود، ولی یک الزام تکلیفی به نام قصد تقرب همراه نیست.
رییس گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که خراج، یک حکم حکومتی است بیان داشت: مالیات را حاکمیت وضع می‌کند و برای جمع‌آوری آن تدبیر می‌کند، اما حاکمیت از این حیث، اختیاری در زمینة خمس و زکات ندارد.
وی مبنای حقوقی مالیات‌های رسمی و خراج را یکی دانست و تصریح کرد: بهترین الگو در زمینه مالیات‌های اسلامی، سیرة حکومتی امام علی (ع) است و در این زمینه، نیازمند پژوهش‌های عمیق و توجه کاربردی به آن است.
خاطرنشان می‌شود در این همایش سه نشست و یک میزگرد با حضور حجج اسلام قائینی، رضایی، کیاءالحسینی و آقایان حکیم‌آبادی، عرب‌مازار و صدر برگزار شد.
 
 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha